Pölli tästä

Lähdeteos: Pölli tästä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jari Parantainen

Teoriapisteet: 2

Luin Jari Parantaisen kirjoittaman kirjan Pölli tästä 101 rusinaa Bisnes-pullasta. Kirja oli mielestäni mielenkiintoinen ja helppolukuinen. Mukavaa oli, kun ei tarvinnut muistaa mitä oli viimeksi lukenut. Tämä kirja olisi mielestäni hyvä olla omassa kirjahyllyssä, jos haluaa yrittäjäksi. Monta tarinaa mistä voisi löytyä nippeli tietoa ja voisi saada hyviä oivalluksia.

2. Vihaatko sinäkin tyrkyttämistä

Hienoa, että kirjassa käytiin tätä asiaa läpi. Itse puhelin myyntiä tehneenä tiedän, että niin sanotut kylmät puhelut ovat ärsyttäviä, niin soittajalle kuin asiakkaalle. Suorastaan alkoi tehdä pahaa, kun muistelen työtäni puhelin myynnissä. Heräsi mielenkiinto tutustua kirjassa mainittuun ihmiseen nimeltä Ethan M. Rasiel ja hänen kirjaansa ”Mckinsey Way”. Myynnissähän on tähtäimessä, että saat pitkä aikaisia asiakkaita ja että myynti olisi mahdollisimman kannattavaa. Itse ajattelen myyntiä avun tarjontana ja ystävyys/kaveri suhteen luomisena, jonka takia juuri nuo kylmät puhelut ovat itselle kuin myrkkyä. Erittäin huono alku aloittaa luomaan luotettavaa suhdetta toiseen ihmiseen, kun aloitan sen tyrkyttämällä ja soittamalla yllättäen.

6. Vain tosi isoille miehille

Varmaan pitäisi siirtyä enemmän tähän, että uskallettaisiin rajata oman yrityksen asiakaskuntaa rohkeammin. Huomaan sen, että monessa liikkeessä yritetään saada vain mahdollisimman paljon asiakkaita, iästä, koosta, näöstä huolimatta. Sitten taas, jos lähdettäisiin rajaamaan kaikkia asiakaskuntia liikaa, niin riittäisikö kaikille sitten toimitiloja? Meilläkin on yksi projekti missä olen itse mukana, jossa rajaamme asiakaskuntaamme kuntosalilla käyville ihmisille, olenkin ihmetellyt miksei tämmöistä palvelua ole vielä meillä päin pantu käytäntöön. Onhan siinä omat riskinsä tietysti, jos asiakaskunta on kovasti rajattu, mutta se tuo tietynlaista arvoa palvelulle ja asiakkaalle. Olenkin sitä mieltä, että asiakkaan pitää tuntea olevansa arvokas ja että hän tuntee saavansa palvelua, mikä on juuri hänelle kohdistettu. Ihmisten pitäisi mielestäni olla rohkeampia yrittämään asioita, joita he itse pitävät tärkeänä ja olla kuuntelematta mitä se viereinen henkilö siitä sanoo.

10. Miksi et sitten tuotteistanut?

Hieno tarina. Mieleeni tuli heti Apple jostain syystä. Tarkemmin kun rupesin ajattelemaan yksinkertaisuutta ja selkeyttä, niin eikös ihmiset juuri sitä halua, että kaikki olisi mahdollisimman helppoa ja selkeää? Miksi siis tuotteistaminen pitäisi ajatella niin kauhean monimutkaisesti ja hienosti. Moni ihminen pitää ihmissuhteissakin yksinkertaisuutta todella seksikkäänä asiana. Voihan sen yksinkertaisuudenkin eteen olla tehty todella kovasti töitä. Itse ainakin pidän siitä, että palvelu on mahdollisimman selkeää ja helppo käyttöistä. Tuntuu siltä, että aina ajatellaan kaikki liian monimutkaisesti. Ehkä putkiaivoja pitäisi olla enemmän. (hehe)

27. Hinta on viesti

Keskustelua hinnasta. Ihanaa! Hinnasta saa aina vääntää. Köyhälle kallis muille samanhintainen. Tuli mieleen heti sairaanhoito palvelut. Monesti luullaan varmaan, että yksityisellä olisi jotenkin parempi lääkäri vastassa kuin kaupungilla, mutta saman koulutuksenhan he ovat molemmat käyneet. Itse olen monesti mennyt tähän hinnoittelu ”lankaan” valitessani tuotetta/palvelua. Tämä teksti nostikin minulla halun hinnoitella tulevat palveluni korkeammalle. Hinnalla saadaan arvoa tuotteelle/palvelulle, miksi olenkaan ajatellut, että kannattaa lähteä aina markkinoille halvoilla hinnoilla. Sehän kertoo jotain minun tuotteestani, haluan olla arvokas. Suuri riski tässä on omasta mielestäni taas se, että jos tarjoamani palvelu ei mene kaupaksi kalliilla hinnalla, niin hintaa onkin todella nolo lähteä laskemaan. Apple käyttää kyllä tätä kaavaa, että kun uusi tuote iskee markkinoille, se on todella kallis mutta sitten kun ”buumi” on ohitse niin hinta laskeutuu.

72. Kokin pahin vihollinen

Mielenkiintoista, jo aiemmin kirjoitin, että ei pitäisi kuunnella vieressä olevaa henkilöä aina. Ei olisi mikroakaan välttämättä keksitty. Nykypäivänä jos et omista mikroa niin varmasti herättää hämmennyksiä muissa ihmisissä, että missä sinä oikein lämmität ruuan? Mikro kuuluu kodin perustarvikkeisiin. Monet huippu palvelut ja tuotteet ovatkin syntyneet juuri jonkun yhden henkilön omasta hienosta oivalluksesta. Ei pidä mennä massojen mukana vaan tehdä sitä mihin itse uskoo ja katsoa itse toimiiko kyseinen oivallus. Arvostan kovasti ihmisiä, jotka tekevät juuri tällä tavalla ja toimivat, koska uskovat itseensä ja omiin vaistoihinsa. Mistä sitä tietää oikeasti mitä ihmiset tarvitsevat, jos pelkästään katsotaan mitä markkinoilla jo on tarjota?

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti