Myyntikapina

Kirjoittaja: Jarkko Sirkiä

1 toukokuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

 

Myyntikapina

 

Mika D Rubanovitschin kirjoittama kirja kertoo myynnin ja markkinoinnin yhdistämisestä. Olin valinnut tämän kyseisen kirjan jo kirjalistani kärkeen opiskelujeni aloitusvaiheessa, mutta en ollut kerennyt saamaan kirjaa käsiini kiireen keskellä. Kirja pääsi listalleni koska haluan kehittää osaamistani myynnin ja markkinoinnin osa-alueella, tehdä isompia kauppoja ja myynnistä tuottoisampaa. Nyt kun perusopintojen suoritusvaiheessa näin markkinoinnin pakollisten kirjojen listalla tämän kirjan, ei ollut epäilystäkään mikä kirja on käsissäni seuraavana. Olin tästä kirjasta kuullut paljon mielipiteitä, hyviä että huonojakin. Osa näistä huonoista kommenteista tulee siitä, ettei osa kirjan asiasta ole enää relevanttia. Kirjaa lukiessani huomisin, etten ollutkaan niin perillä myynnin ja markkinoinnin yhdistämisen merkityksestä ja millaisia asioita tulisi ottaa huomioon. Kirja ei todellakaan ollut helpoimmasta ja kevyimmästä päästä ja asiaa riitti joka sivulla alusta loppuun.

 

Pakko myöntää, että kirja osui omalle kohdalleni todella hyvin. Myynnin ja markkinoinnin yhdistämistä auttaa paljon yhteiset tapaamiset myyjien ja markkinoinnin sisällöstä vastaavien kanssa. Eivät he yksinään saa yritystä lentoon vaan heidän on tehtävä yhteistyötä, ja heillä on oltava yhteiset työvälineet, jotta saavat kauppaa aikaiseksi paremmalla prosentilla. CRM, siinä on vastaus. Aioin ottaa tiimissämme käyttöön Hubspot asiakasrekisteri järjestelmän. Monilla akatemialla opiskelevilla tiimeillä on käytössä jonkinlainen asiakasrekisteri ohjelma. Tämän avulla tiimimme saa kirjattua omat asiakaskäynnit omaan yhteiseen paikkaan ja pystyvät merkkaamaan myös onko kyseessä potentiaalinen asiakas vai onko kyseessä verkostoituminen. Järjestelmän kautta voidaan lähettää myös sähköposteja ja tarjouspyyntöjä. Pystymme myös seuraamaan tarjouksien ja postien avaamisia. Olen tiimimme asiakkuuspäällikkö ja nyt on viimeistään aika vaihtaa excelin asiakaslistaus kansio nykypäivän järjestelmäksi.

 

Hyvää oppia sain kirjasta myös asiakastapaamisten sopimiseen ja myyntiin. Omassa työelämässäni ei ole tarvinnut tavoittaa potentiaalista asiakasta soittamalla vaan hän on tullut kauppaan hakemaan tarvitsemansa ostokset. Haluan oppia kuinka saada sovittua tapaamisia uusien asiakkaiden kanssa ja tästä kirjasta sain hyviä neuvoja tämän harjoittelemiseen. Tässä on runko, jota haluan kokeilla seuraavassa puhelussa asiakkaalle:

  1. Valmistaudun kontaktin ottoon kehittämällä tarinan yhteyden ottoni syy, jolla herätän asiakkaan kiinnostuksen. Tämän pitää kestää n. 20 sekuntia.
  2. Seuraavaksi tarjoan kahta tapaamisaikaa, kahdelta eri viikolta, eri päiviltä ja eri kellon aikaan. Tällöin saan asiakkaan pohtimaan tapaamisen ajan kohtaa syvemmin.
  3. Mikäli vastaus on kieltävä niin kerron asiakkaalle tarkemmin soittamisen syyn ja ehdotan uutta tapaamisajakohtaa. Tällä kertaa tarjoan vain yhtä tapaamisaikaa.
  4. Tarkistan asiakkaalta millä tavalla hän haluaa tulla muistutetuksi tapaamisesta ja pyydän luvan tapaamispyynnön lähettämisestä sähköpostiinsa.
  5. Viimeisenä kysyn, osallistuuko tapaamiseen muita päätösvaltaisia tahoja kyseisen henkilön lisäksi.

 

Haluan viedä tiimiimme idean, jossa alamme markkinoimaan omaa tiimiämme ja itseämme sosiaalisen median kautta. Materiaalina voimme käyttää oman arjen kuvaamista ja tietoiskuja omista projekteistamme. Projektien ja opiskelun kulkua voitaisiin siis seurata sosiaalisen median välityksellä ja tämä voisi olla ratkaiseva tekijä uusien opiskelijoiden miettiessä seuraavaa koulupaikkaa. Tässä samalla saisimme hyvää ja virkistävää näkyvyyttä tiimille ja akatemialle. Hyvässä materiaalissa olisi sisältönä oman tiimin tarjoamia palveluita ja niistä kertomista. Sosiaalinen media on tämän päivän markkinointiväylä. Siellä voi tavoittaa kymmeniä tuhansia ihmisiä päivänkin aikana, vaikka ei olisi laittanutkaan rahaa maksulliseen markkinointiin.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Ilmiön kaavan on kirjoittanut Lauri Hilliaho ja Johanna Puolitaival ja se on julkaistu vuonna 2015. Kirja käsittelee...

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinisen meren strategia on vuonna 2005 julkaistu teos, jonka on kirjoittanut professorit W. Chan Kim ja Renee...

0 kommenttia

Lähetä kommentti