Myyntikapina

Kirjoittaja: Alek Korpinen

28 huhtikuun, 2020

Lähdeteos: Myyntikapina

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika D. Rubanovitsch

Teoriapisteet: 2

Kuuntelin kirjan Myyntikapina. Suomen yksi johtavimmista myyntivalmentajista Mika Rubanovitch kertoo kirjassa ostovallankumouksen jälkeisestä ajasta. Tekstissä kerron muutaman todella kehittävän ja ajankohtaisen asian mikä jäi itselleni eniten mieleen.

 

Tekoäly

 

Asiakkaitten ostokäyttäytyminen verkossa pakottaa myös yrityksiä muuttumaan ja kääntymään erilaisiin digipalveluihin.Nykypäivänä kaikkien yrityksien on ymmärrettävä, että monet asiakkaat haluavat saada kaiken tiedon haluamastaan tuotteesta heti. Ennen tämä oli myyjän vastuulla, mutta nyt, maailma on muuttunut, enää asiakas ei tarvitse myyjää kertomaan mikä tuote on hyvä tai huono, sekä mitä ominaisuuksia tuotteella tai palvelulla on. Sillä tänä päivänä asiakas menee suoraan internettiin selvittämään jonkin tietyn tuotteen tai palvelun tiedot ja pystyy suoraan vertailemaan niitä keskenään. Tämä luo haasteita ja painetta firmojen myyjille. Tekoäly on mahdollistanut myös sen, että myyjä pystyy jo ennen tapaamista etsimään hänelle tärkeää tietoa asiakkaan tarpeista. Yrityksen verkkosivuilla toimivat sovellukset pystyvät seuraamaan asiakkaan tekemisiä nettisivuilla tuottamaan siitä dataa mistä asiakkaat ovat kiinnostuneet eniten. Näin myyjällä on jo valmis lämmin asiakaskontakti, jolloin potentiaaliseen asiakkaaseen on helpompi olla yhteydessä. Tekoäly auttaa myyjää myös etsimään potentiaalisia asiakaskontakteja ilman, että asiakas käy yrityksen verkkosivuilla tai klikkaa Facebookissa pyörivää mainosta. Kertyneen datan avulla on helppo lähestyä oikeaa asiakaskuntaa. Itse olen kiinnostunut todella paljon nettikaupan tekemisestä ja pyörittämisestä. Tällä hetkellä olen mukana Mööpeli.com verkkokaupan jutuissa ja sieltä on tullut paljon oppia verkkokaupan pyörittämiseen. Uskon tekeväni tiimiakatemian aikana useampia verkkosivuja sekä verkkokauppoja. Haluan palata kirjan oppeihin ja hyödyntää niitä projekteissa.

 

Tulevaisuuden myynti

 

Ostokäyttäytymisen muutos ja tulevaisuuden myyntimenetelmät olisi hyvä huomioida meidän tiimissämme. Tuntuu että myynti on todella monelle tiimistämme pelottavaa ja ensimmäinen ajatus on että ”minä en halua, joku muu voi” jos pitää jotain myydä. Ajatus myymisestä pitäisi olla jotain muuta kuin pelkkä pelko ”ei” sanasta. Olen itse ollut jo neljä vuotta erilaisissa myyntitöissä. Vuosien varrella on tullut opittua paljon myynnistä ja myynti tilanteista.  On valitettava tosiasia, että kylmäsoitot ovat historiaa ja uusien asiakassuhteiden solmimiseen tarvitaan entistä enemmän luottamusta, asiantuntijuutta ja auttamista. Myynti on myöskin tulevaisuudessa enemmän datan hyödyntämistä ja asiakkaitten ostokäyttäytymisen tietoisuutta. Myyntiä tehdään tulevaisuudessa tiimeissä ja asiakkaita hoidetaan yhdessä. Tällaiseen toimintamalliin ei sovi myyjien keskinäinen kilpailu ja siiloutuminen omien asiakkuuksien kanssa. Uskon että motivaatiota ja halua meillä on kehittää myyntiä meidän tiimissä ja toistojen kautta meillä on 15 huippumyyjää.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että kirja herätti paljon uutta ajateltavaa eri näkökulmista. Tajusin että tiimiläiseni ovat tehnyt eriverran myyntityötä ja minulla on nyt mahdollisuus kehittää ja tsempata muita siinä.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti