Myynnin psykologia

Kirjoittaja: Annika Antikainen

18 tammikuun, 2024

Lähdeteos: Myynnin psykologia

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika D. Rubanovitsch

Teoriapisteet: 2

Myynnin psykologia

Myyntityön maine ei ole mikään paras enää nykypäivänä, kun lähdetään miettimään, mikä on näkyvintä myyntiä, jota jokainen näkee lähes päivittäin. Puhelinmyyjät ärsyttävät varmasti jokaista ihmistä todella paljon ja varsinkin, jos et saa puhelusta mitään tarpeellista itsellesi. Itseäni ärsyttää myös suunnattomasti valmiiksi suunnitellut speakit mitä myyjä puhelun aikana lukee. Se ei tee myynnistä merkityksellisen tuntuista. Toinen on ständimyyjät. Kaikki tietää sen tuskan, kun täytyy selitellä miksi ei tarvitse juuri nyt mitään myyjän tarjoamaa palvelua. Näissä molemmissa korostuu nykypäivän kilpailu. Messuilla taas tyrkytys toimii ja ihmiset jopa odottavat sitä. Messujen kulttuuri on pysäyttää ihmiset omalle pisteelle ja myydä.

Myynti ja luottamus

Myynnin psykologia keskittyy ihmisen käyttäytymiseen ostoprosessin eri vaiheissa. Kirjassa puhuttiin siitä, ettei nykypäivänä enää riitä pelkkä myyminen. Se on jotain aivan muuta. Myöskään pelkkä auttaminen ei enää riitä. Täyttyy osata tuottaa asiakkaalle lisäarvoa heti myyntihetkellä ja osata olla aidosti kiinnostunut asiakkaan tarpeista. Myyntityössä täytyy olla varovainen, ettei käytä psykologisia etuja väärin sillä siinä kohtaa menettää asiakkaaseen luottamuksen.

Yksi tärkeä huomioon otettava asia myyjänä on se, käytätkö suosittelua vai manipulointia asiakkaaseen. Rupesin miettimään tätä. Kun puhelinmyyjä on soittanut minulle Elisalta ja yrittänyt myydä minulle turvapakettia televisiooni. Keskustelun edetessä kysymysten kautta puolin ja toisin ei myyjä osaakaan enää suositella palvelua, kun vastauslapusta loppuu valmiit vastaukset. Itse koen olevani asiakkaana vahvasti mielihyvää hakeva asiakas. Tämän oivalsin kirjasta, kun siinä puhuttiin myyjän omista kokemuksista ja näkemyksistä tiettyä palvelua tai tuotetta kohtaan. Se on asia mikä tuo minulle luottamuksen ja varmistuksen asiaa kohtaan ja varmuuden siitä, että tarvitsen sen todella.

Tekoäly

Tekoälyä käytetään markkinoinnissa ja myynnissä nykypäivänä kaikessa. Huomaan omissakin someissa ilmiön. Klikkaukset ja postaukset, joita olen katsonut niin ovat uudelleen ja uudelleen etusivullani. Kirjassa termiä tekoälyn käytöstä somessa käytettiin hypertönäisyksi. Sitä se mielestäni todellakin on. Jos näen tuotteen, jota en ole edes tiennyt, että markkinoilla on ja se pomppaa silmilleni sängyssä maatessani, niin onhan se pakko saada.

Myös ChatGPT:tä käytetään myynnissä. Kirjassa kuitenkin puhuttiin siitä, ettei se anna vastausta kaikkeen ja ihmisen pään sisään on oikeasti vaikeampi nähdä. Koen itse, että se on hyvä aputyökalu, mutta sitä ei pitäisi käyttää niin sokeasti. Arvostan itse jo edellä mainitusti sitä, että saan myyjään aidon suhteen luotua ennen ostopäätöstä, enkä robottiin.

Yhteenveto

Myyntityö on ajatustyötä pitkälti. On löydettävä oikeat sanat oikeaan aikaan ja oikeat teot tilanteeseen liittyen.  Myös myyjän energialla on suuri merkitys. Ihmiset aistivat toisistaan jo heti nähdessään millainen fiilis ja asenne tilanteessa on, oli tilanne mikä vaan. Omassa myyntityössä esimerkiksi Jyväs Golfilla pyrin luomaan jokaiseen asiakkaaseen oman asiakassuhteen, enkä niin että työskentelisin liukuhihnalla.  Siinä työssä vahvana näkyy sen merkitys, kuinka tärkeää on oikeasti luoda luottamusta ja olla läsnä. Asiakkaat kun tulevat harrastuksen pariin niin koen omana velvollisuutena pitämään ilmapiirin rentona ja positiivisena päivän parantajana, enkä energiasyöppönä. Tottakai vertaan itseäni muihin. Olen työskennellyt pitkään myyjänä ja on helppo jo hahmottaa sitä mikä on hyvää ja aito ja mikä tulee pakon edessä. Viime aikoina olen myös pyrkinyt antamaan välitöntä palautetta myyntitilanteissa asiakkaan roolissa ja siinä olen jokseenkin onnistunutkin. Tiedän että se auttaa myyjääkin ymmärtämään paremmin asiakasta ja antamaan potkua eteenpäin hyvässä ja pahassa. Nykymaailmassa pyskologia vaikuttaa kaikkeen ja siksi kirjaa oli mielenkiintoista kuunnella sen kantilta. Kirjana tykkäsin tästä paljon, sillä siinä oli konkretiaa ja samaistumispintaa paljon. Myös kirjassa oli kirja suositus Vaikuttaminen ja manipulointi – kirjaan.

You May Also Like…

Suojattu: Kirkas brändi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Intohimona Alpa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti