Muotoiluajattelu

Lähdeteos: Muotoiluajattelu

Lähdeteoksen kirjoittaja: Satu Miettinen

Teoriapisteet: 2

Valitsin luettavaksi Muotoiluajattelu kirjan. Kirja kertoo muotoiluajattelusta ja miten sitä hyödynnetään yrityksissä. Kirjassa käsiteltiin myös muotoiluajattelun myyntiä, joka oli mielestäni kirjan kiinnostavin asia. Muotoilun myynnin tietäminen tukee myös synnytysten myyntiä. Muotoiluajattelua käytetään palvelumuotoilusta, jonka takia valitsin kyyseisen kirjan. Kirjan lukemisen kautta haluan syventää omaa osaamista ja ymmärtämistä muotoilusta syvemmin.

Muotoiluajattelu

Muotoiluajattelulla voidaan kehitellä yrityksille uusia ideoita tai kehittää yrityksen liiketoimintaa. Muotoilu on luovaa ja innovatiivista työtä, jossa ratkaistaan asioita käyttäjälähtöisesti. Muotoilutyötä voidaan tehdä monella eri alalla, joten ratkaisujen keksimiseen ja asiakasymmärryksen ymmärtämiseen tarvitsee monialaista asiantuntijuutta. Muotoiluajattelu on siten ratkaisukeskeistä toimintaa. Näiden ratkaisujen saamiseksi hyödynnetään sidosryhmiä ja toimialan yhteisiä työpajoja, jossa keskustellaan, haetaan ymmärrystä ja testataan muotoilutyön protoa. Työpajat räätälöidään, suunnitellaan ja käsikirjoitetaan kyseiseen tarpeen mukaisesti ja tavoitelähtöisesti. Muotoilun ajatusmallia voidaan hyödyntää tuotekehityksessä, jossa hyödynnetään käyttäjäkokemusta, digitalisaatiota, pikamallinnusta, prototypin tekemistä ja konseptointia.

Muotoilua tehdään monella eri alalla, kuten teollisuusalalla, insinöörit, palvelualalla, kunnissa ja julkisilla sektoreilla. Miettiessäni muotoilua eri aloilta lähtökohtaisesti prosessi on hyvin samankaltainen missä tahansa muotoilua tehdään. Muotoilussa on tietty ominaispiirre ja rakenne millä kaavalla lähdetään kehittämään tai toteuttamaan jotakin uutta. Tässä kirjassa eroavaisuus edeltäviin kirjoihin, joita olin lukenut palvelumuotoilusta ja asiakasymmärryksessä oli asioiden visualisointi, erilaiset työkalut, menetelmät, protojen tärkeys ja työpajat. Olen huomannut, miten tärkeää on visualisoida omia jaatuksia kaavioiksi ja visuaaliseen muotoon jotta ymmärtää ajatusten juurisyyt. Sama pätee mielestäni muotoilutyöstä, kaikki mitä tehdään, pitäisi olla perusteltavissa, mistä päädyttiin tiettyyn ajatukseen ja mikä asia johtaa toiseen. On siksi tärkeää visualisoida asioita joko paperille tai tietoteknisesti jollekin alustalle. Ajatusten visualisoinnilla hahmottaa mielestäni helpommin isoja kokonaisuuksia, kuin se että ne olisivat päässä jotenkin lajiteltuna. Visualisoiminen ja konkreettiset kokeilut ovat siten mielestäni tärkeitä, koska silloin ymmärtää todellisuudessa toimiiko kokonaisuus vai onko siinä vielä kehitettävää. Myös vaatetusalalla tehdään visualisointia ja testausta. Vaatteet ensimmäisenä suunnitellaan, jonka jälkeen tehdään proto kyseisestä tuotteesta. Proton aikana hahmottaa tuotteen mittasuhteet ja mahdolliset korjauskohdat, mitä toimenpiteitä tuotteelle pitää tehdä, että se toimisi vielä paremmin. Siksi konkreettisesti tekeminen ja testaaminen ennaltaehkäisseen tuotteiden virheiden määrää.

Muotoiluajattelun mittaaminen ja osana liiketoimintaa

Kirjassa puhuttiin siitä, miten yritysten pitäisi nähdä muotoilun investointeina. Kaikki yritykset eivät ymmärrä muotoilun merkitystä tai näe muotoilua investointina tai yrityksen kehityksenä tulevaisuuteen.  Muotoilua pitäisi siten myydä yrityksille faktoilla, tuottavuusluvuilla ja konkreettisilla asioilla miten yritys hyötyisi muotoilusta. Muotoilun yhteydessä olisi hyvä suunnitella mittarit millä mitataan muotoilutyön hyötyjä yritykselle ja tuottavuutta. Olisi siten luotava omat mittarit muotoilutyön tavoitteiden ja hyötyjen toteutumisen seuraamiseksi. Yritykset katsovat muotoilutyön olleen liian kallis, eikä muotoilutyötä nähty investointina ja siten sitä ei osata arvioida. Sen takia onkin painotettava muotoilun myynnissä, miten ja kuinka paljon muotoilu voi vaikuttaa yrityksen kilpailukykyyn ja miten muotoilu toisi arvoa yrityksille. Muotoilutyön vaikuttavat yritykseen joko epäsuorasti tai suorasti. Suora vaikutus näkyvät rahan tulona yritykselle ja epäsuora vaikutus näkyy niin että aineeton pääoma kasvaa. Epäsuorassa vaikutuksessa on kehitetty yrityksen sisäisiä asioita, joten rahan virta tulee siten muista investointi kohteista. Aineetonta pääomaa ovat yrityksessä osaaminen ja brändiarvo. Muotoiluinvestoinnin kohteena yrityksiin mainittiin kirjassa neljä, jotka ovat tuote, palvelu, tila ja ilme. Ilmeellä tarkoitetaan yrityksen ja tuotetason ilmettä ja tilalla tarkoitetaan myyntipistettä ja yrityksen sisäistä tilaa.

Muotoilun hyödyt vaihtelevat käytön tason ja kohteen mukaan ja niistä voidaan mitata siten monenlaisilla laadullisilla, määrällisillä tai rahallisilla mittareilla. Yrityksille tuleva hyödyt voivat liittyä strategiaan, taktiseen tai operatiivisiin asioihin. Miettiessäni muotoilun myyntiä, jonka tarkoituksena olisi kehittää yrityksen toimintaa, on hankala mitata muotoilutyön tuloksien vaikutusta yrityksen toimintaan. Muotoilu voi vaikuttaa henkilöstön osaamisen kehittämiseen, jolloin tulokset näkyvät yrityksen resursseissa. Muotoilutyön voi näkyä tuotteen tai palvelun kehittämisessä, jolloin asiakkaat ostaisivat tuotetta tai palvelua enemmän. Mielestäni muotoilun myymisessä on samoja piirteitä kuten synnytysten myymisessä yrityksille. Synnytyksissä yritetään myydä uusia ideoita ja osaamista yritykselle. Synnytyksessä pitäisi osata perustella mitä hyötyä yritykselle on synnytyksestä ja näistä uusista ideoista. Koen siten kirjan olevan tarpeellinen ja auttoi ajattelemaan miten myydä palvelumuotoilua ja synnytyksiä yritykselle. Vaikka ennestään tiesin muotoilusta en tiennyt muotoilun myymisestä, joka toi kirjankautta uusia näkökulmia. Olen tiennyt miten muotoilu vaikuttaa yritykseen, mutta en ollut aikaisemmin miettinyt miten suorat vaikutukset näkyvät yrityksessä ja epäsuorat vaikuttavat yrityksen toimintaan. Miettiessäni sitä miten yritykset eivät näe muotoilua investointina tai ymmärrä muotoilun hyötyjä, on haastavaa myydä muotoiluajattelua sen kaltaiselle yritykselle. Yrityksen johto pitäisi olla vastaanottavainen muotoilu ajattelulle, jotta he todellisuudessa voisivat hyötyä muotoilusta.

 Pohdinta

Kirja oli mielestäni hyvä, vaikka kirja sisälsi, jo ennetään tuttua tietoa. Kirjaa lukiessa huomasin kuinka paljon ymmärrys palvelumuotoilusta ja muotoiluajattelusta on kehittynyt viime syksystä lähtien. Olen siten positiivisesti yllättynyt huomatessani oman kehityksen, ymmärryksen ja osaamisen kasvaneen.  Osaaminen ja asioiden ymmärtäminen on mielestäni aivan toista luokkaa mitä aikaisemmin. Huomaan kuinka osaan yhdistää asioita aivan uudella tavalla yhteen kuten asiakasymmärryksen, arvontuottamisen tai kilpailuedun vaikutuksen yrityksen toimintaan. Huomaan siten, miten palvelumuotoilussa hyödynnettävää muotoiluajattelua vaikuttaa yrityksen sisäisiin asioihin ja kuten henkilöstön toimintaan, tavoitteisiin, palvelun laatuun tai tuotteisiin. Palvelumuotoilusta on otettu markkinoinnille tuttuja työkaluja tai menetelmiä käyttöön, joten markkinoinnin osaaminen ja ymmärtäminen on kehittynyt tässä palvelumuotoilun rinnalla.

Kirjan kautta ymmärrän enemmän muotoiluajattelua ja millä tavalla muotoilua voidaan myydä yrityksille. Mielestäni muotoilun myynti ideaa voidaan hyödyntää myös synnytysten myynnissä yrityksille. Koenkin siten että kirja auttoi ymmärtämään muotoilun myyntiä kuin muotoiluajattelua syvemmin. Aion kokeilla muotoilumyyntiä synnytysten myynnissä ja siten kehittää omia myyntitaitojani luovien ajatusten myynnissä. Kirja antoi siten uusia näkökulmia myynnistä, jossa myydään kehitystyötä, jonka hyödyt voivat näkyä suorasti yrityksen tuloin tai epäsuorasti joka voi vahvistaa yrityksen resursseja.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti