Mitkä ihmeen 4 p:tä?

Kirjoittaja: Johanna Leskelä

28 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

                                         

Useamman kerran tämän syksyn aikana korvaani on kantautunut mainintoja markkinoinnin neljästä p:stä. Mutta mitkä ihmeen 4 p:tä? Googletteluni tulos osoittautui kirjaan, joka jo nimellään huokui yksinkertaisuutensa lisäksi ilmoille heitettyjä isoja kysymysmerkkejä päässäni. 

Markkinoinnin 4 p:tä tiivistää lukijalleen markkinoinnin neljään sanaan: people,purpose,passion ja platform. Yksinkertaisuudessaan markkinoinnin tehtävänä on myydä. Markkinointi ei toteuta mitään tiettyä matemaattista laskukaavaa, vaan jutun juju on siinä, että koeputkeen yhdistelemällä eri markkinoinnin ainesosia syntyy joka kerta eri lopputulos. 

Tuotteistaminen sekä tuotteen ja palvelun muotoilu ovat yrityksen ydintoimintoja. Jotta tuotteet saadaan maailmalle on markkinointi iso osa tätä prosessia. Harva miettii nykypäivänä, miten lähellä tuotteistaminen ja markkinointi itseasiassa toimivatkaan. Markkinoinnin tarkoitus on myydä tuotteistamisessa syntynyttä tuotetta. Ruola mainitsee kirjassaan, että 85% uusien tuotteiden lanseeraamisesta epäonnistuu. Kun konkreettisesti mietitään tuotteistamisprosessin etenemistä, kuulostaa se yksinkertaisuudessaan tältä: yritys suunnittelee tuotteen, jonka jälkeen otettaan yhteys markkinointiosastoon, jotka kohdentavat tuotteen tai palvelun tietylle kohderyhmälle. Yksinkertaista, mutta kuinka käytännöllistä? Miksi ja kenelle tuote oikeasti tehdään? Eikö prosessin oikeasti pitäisi mennä toisinpäin, sillä asiakashan on aina se, joka tuotteen ostaa.

ASIAKAS, ASIAKAS, ASIAKAS. Kaiken tekemisen takana tulee olla ajatus siitä, mitä ihminen haluaa ja mitä ihminen ostaa. Asiakashan on kuitenkin loppupelissä se, jolle tehdään ja joka ostaa. Jotta päästään itsessään ostoprosessiin, tulee tuotteen, luovan viestinnällisen idean, hinnoitteluideologian takana on syvä ymmärrys asiakkaasta. Kun mietitään kymmenen vuotta ajassa taaksepäin, tapahtui pääosa mainonnasta televisioiden ja lehtien kautta. Tultaessa ajassa eteenpäin mainonta eri kanavissa sekä mainostajat itsessään ovat lisääntyneet valtavasti. Tämä on vaatinut asiakkailta, eli ihmisiltä tapaa muuttaa ajatusmalliaan yrityksiä kohtaan entistä kriittisemmäksi. Samalla asiakkaista on tullut entistä vaativampia yrityksien suhteen ja nykypäivänä asiakkaat odottavatkin yrityksen brändiltä paljon. Tämä osaltaan on vaatinut yrityksiä nostamaan markkinointiosaamistaan suuremmalle jalustalle. Voidaankin sanoa, että markkinointi on vahvasti osa tätä päivää, sillä markkinointiosaajan tulee tiedostaa, missä asiakasryhmissä brändin sitoutuminen on suurinta. Kuluttaja elää symbioosissa brändien kanssa. 

Brändi, ihminen ja tuote. Mitä suurempi side näitä kolmea yhdistää, sitä sitoutuneempi asiakas on. Millä luoda merkitystä, eli purpose asiakkaalle? ’’Ihmiset eivät osta sitä, mitä teet, vaan miksi teet ’’. Tarinat on se juttu kaiken takana. Meidän on mahdollista tekstin avulla osoittaa, että me aidosti ymmärrämme, mikä on asiakkaamme kannalta tärkeää. Kaiken taakse pystyy kätkemään tarinan ja mitä aidommin tarinaa kerromme, sitä enemmän se sitouttaa asiakasta ja luo tunnesidettä yrityksen ja asiakkaan välille. Asiakaskin on vain ihminen, joten yrityksen on tärkeää miettiä miten eri viestit asiakkaalle välittyy. Mitä selkeämmin, suoremmin ja hauskemmin pystymme asiamme ilmaisemaan, sitä paremmin asiakas viestin sisäistää. Jokaisen yrityksen tulee tuntea asiakaskuntansa, jolle hän määrittää tietyn arvolupauksen. Yrityksen tavoitteena on luoda tuotteesta ja palvelusta poikkeuksellinen, jotta se erottuu muista kilpailijoista. Arvolupauksen lisäksi yrityksen on siis tärkeä miettiä yrityksen mission, vision ja tarinan avulla mikä yrityksen tarkoitus on?  

Mikä on paras alusta yritykselle toimiakseen? Viimeinen vuosikymmen on tarjonnut yrityksille oivan tilaisuuden lähteä laajentamaan tarjontaansa erilaisiin alustoihin markkinoida ja voidaankin puhua, että elämme nykyään alustojen aikakaudella. Eri alustojen, kuten Facebookin, Instagramin ja Twitterin juju piilee niiden neroudessa. Nykypäivänä yrityksille, pelkkä alustalla läsnäolo ei riitä, vaan yrityksen tulee löytää omat markkinointiratkaisunsa tavoittaakseen alustan sisällä kohderyhmänsä. Tik Tok on alustoista uusin, mutta laajaa suosiota viime aikoina niittäessään yrityksien kohderyhmä on kasvanut nuorisosta aina keski-ikään saakka. Koen tärkeäksi, että yrityksessä tiedostetaan kaikkien alustojen läsnäolo, mutta sitäkin tärkeämpää on osata havainnollistaa minkälaista kohderyhmää mikäkin alusta parhaiten tavoittaa. Tämän jälkeen on hyvä lähteä miettimää, mikä alusta olisi minun yritykselle parhain.

Neljäs ja viimeinen p on intohimo. Saavuttaaksemme korkeimman mahdollisen suoritustason, tulee meidän löytää intohimo meneillään olevaan tekemiseen. Mutta miten intohimo todella voitetaan voimavaraksi? Kaiken alku ja juuri on siinä, että tiedostamme mitkä on ne asiat, jotka saavat meidät jatkamaan kerta toisensa jälkeen tekemistä aikaa katsomatta. Intohimo on osa meidän identiteettiä ja sen vuoksi asiat, jotka koemme intohimona sisällämme, näkyy myös aitona tekemisenä ulospäin. Intohimo näyttää meille suunnan, merkityksen ja loppupelissä tehtävän. Mitä intohimoisemmin lähdemme tehtävää tavoittelemaan, sitä voimakkaammin asenteesi tarttuu innostuksena ulkopuolisille. Yksi yrityksen suurimmista tavoitteista on luoda asiakkaalle kuva brändistä, joka kasvaa koko organisaatioon sisällyttämän intohimon kautta.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti