Minä taidan olla sininen. Mikä sinä olet?

Kirjoittaja: Teemu Hulkkonen

25 marraskuun, 2021

Lähdeteos: Idiootit ympärilläni

Lähdeteoksen kirjoittaja: Thomas Erikson

Teoriapisteet: 2

Kirjaa valitessani mietin, onko tämä ollenkaan minun juttuni. Olen kiinnostunut asioista, en ihmisistä. Jaksanko lukea kirjan, joka liittyy pelkästään ihmisten luonteisiin. Tein DISC-persoonallisuustestin ennen lukemisen aloittamista. Testin mukaan olin väriltäni sininen. Siniset ihmiset ovat tunnollisia, huolellisia, kriittisiä sekä varovaisia. Päätökset perustuvat faktoihin ja laatu menee kaiken edelle. Loogisuus, asiallisuus ja kirkas tavoite saa sinisen syttymään.

Tuloshan kuvailee minua. Olin myyty kirjalle.

Kuinka eri värejä sitten kannattaa hyödyntää tiimin eri tilanteissa? Missä punaiset, keltaiset, vihreät ja siniset ihmistyypit ovat parhaimmillaan.

Punaiset

– ripeät, kilpailulliset, kärsimättömät, päättäväiset ja helposti suutahtavat tehopakkaukset. Punaiset ihmiset haluavat kilpailla ja tietysti voittaa. Tulevana asiakkuuspäällikkönä pystyisin motivoimaan punaisia asiakaskäynteihin kilpailun avulla, esimerkiksi eniten käyneelle tiimiläiselle palkinto sprintin lopussa. Teoriapisteissä homma voisi toimia samalla tavalla.

Punaisille on todella tärkeää päästä asioissa nopeasti eteenpäin. Projektin tai tehtävän ollessa pattitilanteessa, mukaan kannattaa ottaa punainen henkilö. Punainen löytää käden käänteessä keinon edetä ja puhaltaa asian taas käyntiin.

Päämäärä on punaisille kaikki kaikessa ja he tekevät mitä tahansa maaliin päästäkseen.

Keltaiset

– innostuvat, luovat, avoimet ulospäin suuntautuneet, mutta epäkäytännölliset Duracell-puput. Keltaiset ihmiset ovat yltiöpositiivisia. Heidän seuraansa kannattaa hakeutua huonon päivän sattuessa, sillä iloisuus tarttuu.

Keltaiset henkilöt ovat luontaisia myyjiä, puhetaidoiltaan erinomaiset ihmiset saavat tiimiläiset vakuutettua motivaation puuttuessa. He myös myyvät parhaiten palvelumme asiakkaille.

Keltaisten vahvuutena on luoda ja ylläpitää ihmissuhteita. Heille kannattaa antaa vastuuta tiimin kohottavissa asioissa varmistuaksesi, että ihmiset viihtyvät.

Keltaiset ikävä kyllä tuppaavat aina olemaan myöhässä, tähän toimii vanha kikka: kerro heille aikaisempi aloitusaika.

Vihreät

– ystävälliset, vakaat, lojaalit, kärsivälliset, jääräpäiset ja turvallisuudenhakuiset peruspuurtajat. Vihreiltä ihmisiltä saat apua aina kun sitä pyydät – ja he nauttivat auttamisestasi.

Vihreillä on suuri sydän, liiankin suuri, heille muiden olo menee oman olon edelle. He tulevat helposti hyväksikäytetyksi kiltteytensä vuoksi.

Vihreät ihmiset laittavat tiimin aina edelle. He ovat luottopelaajia, jotka eivät jätä koskaan tiimiä pulaan.

Vihreät eivät ole puheliaita kuten punaiset ja keltaiset. Ihmisen ollessa hiljaisempi kuin ympärillä olevat, on luonnollista, että hän keskittyy kuuntelemaan. Meidän kaikkien tulisi muistaa, että jokainen ei voi olla koko ajan äänessä.

Siniset

– tarkat, loogiset, asialliset, varovaiset, laatutietoiset ja yksityiskohtiin juuttuvat pohtijat.

Sinisiä ihmisiä tarvitaan tiimiin analysoimaan mahdollisia riskejä. He eivät joudu yllättymään, ollessaan varautuneita vaikeastikin ennakoitaviin asioihin ja tilanteisiin.

Sinisten yksityiskohtiin paneutuva tyyli takaa laadun projekteissa, he eivät päästä valvovan silmänsä alta puolihuolimattomia asioita lävitse.

Siniset ovat vihreiden tavoin hiljaisia, mutta kun he avaavat suunsa, jokaisen kannattaa kuunnella.

Kuinka sitten hyödyntää värejä projektin käynnistämisessä? Tässä nopea yhteenveto kirjasta opitusta:

Vie ideasi ensin siniselle ja keltaiselle. Sininen etsii heikkoudet ja keltainen vahvuudet. Pyydä punainen käynnistämään projekti ja ota vihreä avuksesi toiminnan aloittamiseen.

Idiootit ympärilläni ei ole mikään ihmispsykologian Raamattu. Sen on kirjoittanut ihminen, joka tuntee ihmistyypit erinomaisesti, mutta on myyntimiehenä karrikoinut kovasti eri värejä. Lopullinen fiilis jäi väreistä hyvin vahvoina. Punaiset ovat muita jyrääviä diktaattoreja, keltaisilla on ADHD, vihreät ovat nössöjä ja siniset kuuluvat autismin kirjoon. Raflaava myy, kaikki sen tietää. Kirjassa oli todella paljon hyvääkin, opin paljon itsestäni ja tunnistin läheisteni positiivisia kuin negatiivisia piirteitä. Tulin lopputulokseen, että minusta löytyy sinisen lisäksi piirteitä muistakin väreistä, enkä usko olevani ainut. Uskon, että täytyy oppia tuntemaan ensin itsensä, jotta voi ymmärtää muita.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti