Somemarkkinoinnin työkirja

Kirjoittaja: Iina Laurikainen

25 marraskuun, 2021

Lähdeteos: Somemarkkinoinnin työkirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Salla Virtanen

Teoriapisteet: 2

Somemarkkinoinnin työkirja.

Ensi vuoden alussa pääsemme vihdoin tekemään markkinointiakin kunnolla uudelle lähiruoan verkkokaupalle, niin ajattelin että tällainen kirja voisi olla tähän väliin ihan hyödyllinen. Samalla ajattelin hieman herätellä kadoksissa ollutta motivaatiotani markkinointiin.

Kirjassa ei sinänsä tullut mitään kovin isoja uusia juttuja itselle, mutta se kuitenkin herätti pohtimaan markkinoinnin näkökulmasta erilaisia asioita. Se sisälsi myös hyviä harjoitteita, joita kirjasinkin itselleni ylös kirjaa lukiessani. Mitä haluat oppia tai kehittää somemarkkinointiin liittyen? Mikä on päätavoitteesi somessa? Entäpä muut tavoitteet liittyen someen? Ketkä ovat kohderyhmäsi? Siellä oli myös yksi hyvä harjoite julkaisuiden keksimiseen, mikä itsellänikin on ollut välillä hieman ongelma. Laita ajastin päälle minuutiksi ja listaa ylös asioita mitä olet tehnyt/mitä on tapahtunut viimeisen viikon aikana projektin parissa. Sitten toinen minuutti ajastimeen ja valitse yksi näistä listaamistasi asioista ja mieti kuinka voisit siitä kertoa seuraajillesi sekä millaisen kuvan kanssa. Ja kolmas minuutti käytetään julkaisun tekemiseen & julkaisuun. 

Muistilista julkaisuiden suunnitteluun ja julkaisemiseen:

  • Vain yksi asia yhteen julkaisuun, lukija jaksaa pysyä paremmin kiinnostuneena. Ja näin voit saada myös useammalle päivälle julkaistavaa, kun asiaa jakaa useampaan postaukseen. 
  • Kerro aiheesta tärkeimmät asiat ja julkaisu kannattaa pitää suhteellisen lyhyenä.
  • Millaisella äänensävyllä haluat julkaisuissasi puhua? (käyttääkö hymiöitä, onko puhe virallisempaa vai rennompaa,..)
  • Lukijat olisi hyvä saada reagoimaan julkaisuun (tarinan kertominen, seuraajien osallistaminen,..). 
  • Julkaisuissa kannattaa olla myös kuva tai video (ilmeisesti ainakin Facebookissa algoritmit suosivat paremmin tällaisia julkaisuja ja toki kiinnittäähän ne paremmin myös lukijankin huomion).
  • Tutki vanhojen julkaisuiden toimivuutta ja ota tästä oppia.
  • Somekalenteri!! Esimerkiksi erilaiset omaan aiheeseen liittyvät ”merkkipäivät” on hyvä sisällyttää somekalenteriin.

”Somemarkkinointi ei siis ole pelkästään mainontaa, vaan kaikkea somenäkyvyyteen liittyvää.”

Tähän saakka nykyiselle (vanhalle) verkkokaupalle olen tehnyt melko kevyesti markkinointia eikä se ole ollut niinkään kovin suunnitelmallista tai mitenkään yhdenmukaista. Tai no ihan alussa pohdin kyllä mitä olisi tärkeää julkaista verkkokaupan somessa (fb & ig) ja julkaisin esimerkiksi postauksia joissa kerroin tuotteista ja mistä/keltä ne tulevat. Sen jälkeen olen lähinnä päivitellyt uusista tuottajista/tuotteista ja muistutellut tilaamisajan päättymisestä. Joitain satunnaisia muitakin postauksia olen tehnyt kuten verkkokaupan esittelyvideon ja ohjeita tilaamiseen/tilausten noutamiseen. Mutta tämä on kuitenkin opettanut todella paljon ja uuden verkkokaupan myötä haluankin panostaa laadukkaampaan somemateriaaliin ja jotta kaikki olisi mahdollisimman yhdenmukaista. Koen että nyt kun logon, värit ja fontit pystyy suunnittelemaan itse niin on paljon helpompi käyttää näitä myös markkinoinnissakin. Ajattelen myös niin että kun verkkokauppa on täysin oma ja se miellyttää kaikilta osin myös itseäkin niin tekeminenkin on ihan erilaista. Panostan myös somekalenterin tekoon, jotta materiaalin tuottaminen olisi paljon helpompaa eikä aina tarvitsisi miettiä, että mitähän tällä kertaa postaisi ja milloin. Näin myös julkaisuja tulisi tasaisesti eikä niitä jäisi tulematta sen vuoksi, ettei tietäisi mitä postata. Viime aikoina verkkokaupan somessa on ollut melko hiljaista sillä minusta on tuntunut nyt siltä, ettei ole oikein mitään kerrottavaa eikä tähän verkkokauppaan halua enää niinkään panostaa kun uusi on tulossa. Mieluummin panostan uuden verkkokaupan näkyvyyteen, kun keräisin nykyiselle näkyvyyttä. Olen kyllä sen verran innoissani uudesta verkkokaupasta, etten malta odottaa että pääsisin kertomaan siitä verkkokaupan somessa ja odotan myös kovasti sitä että pääsemme aloittamaan markkinointihommat ihan oikeasti tämän projektin parissa. Alku syksystä kun emme päässeet edes vielä vauhtiin kun kaikki vedettiinkin jäihin tulevien muutosten vuoksi. Odotan myös sitä, että pääsisin oppimaan enemmän (some)markkinoinnista niin tämän projektin parissa kuin ihan kirjoistakin lukemalla. 

Haluan myös tehdä uuden verkkokaupan somesta sellaisen, että sieltä löytäisi myös lähiruokaan liittyvistä tapahtumista tietoa mitä täällä lähettyvillä järjestetään (esimerkiksi markkinat yms.). Ja toki haluan tuoda myös esille sitä kuinka tärkeää on kannattaa lähiruokaa. Eli myös muutakin haluan kertoa siellä kuin vain itse verkkokauppaan liittyviä asioita. Täytyy myös itsekin perehtyä lähiruokaan aiheena vieläkin enemmän, jotta siitä pystyy kertomaan muillekin. 

Kirja herätteli kyllä hyvin tulevaan ja paljon on tämän aiheen parissa mietittävää sekä opittavaakin. Vanhasta oppineena haluan kyllä tehdä asiat paljon paremmin sekä suunnitelmallisemmin tällä kertaa. 

You May Also Like…

Viha rakkaus Makia.

Viha rakkaus Makia.

Jani Niipola Viime vuonna julkaistu kirja Viha rakkaus Makia, tiivistää yhtiin kansiin Makian koko tarinan sen...

Projektitoiminnalle perusteet

Projektityöskentelyä käytetään väärin. Heräsin ajatukseen uuden valmentajamme Mikon nostettua projektin ja prosessin...

1 Kommentti

  1. Janne Roiha

    Tärkeitä oivalluksia aiheeseen liittyen! On kyllä niiin hienoa, että sinulla on projekteja, joissa pääsen testamaan näitä asioita käytännössä. Jatka markkinoinnin kokeiluja ja niiden analysoimista. Verkkokaupan menetyksen salaisuus tai ainakin elinehto on toimiva ja jatkuvasti kehittyvä markkinointi. Vaikka suunnitelmasi olisi ulkoistaa markkinointi on sinun tärkeää ymmärtää mitä olet ulkoistamassa.

    Erinomainen reflektio, kiitos Iina!

Lähetä kommentti