Miksi emme kyllästy kulutusjuhlaan?

Kirjoittaja: Silja Pajamäki

13 lokakuun, 2023

Lähdeteos: Viherpesuopas

Lähdeteoksen kirjoittaja: Antti Isokangas, Jani Niipola, Riku Vassinen

Teoriapisteet: 2

Välillä pohdin, saammeko koskaan tarpeeksi tavaran paljoudesta. Myyjät myyvät ja nykymaailman markkinointimenetelmät johtavat meitä jatkuvasti uusiin tarpeisiin, joita ei todellisuudessa ole. Jokaiseen juhlaan ostamme uuden paidan pikamuotiketjusta ja käytämme sitä kerran. Yhden kerran käyttötuotteiden osto on yleisempää kuin koskaan. Halpatuoteketjujen määrä on kasvanut huimasti edellisen viiden vuoden aikana, mikä edistää turhan tavaran ‘’tarvetta’’ ja ennen kaikkea paljoutta. On helppoa ostaa muutaman euron tuote kokeiltavaksi, sillä se ei ole korkea pudotus maanpinnalle, jos tämä tuote ei toimikaan toivotulla tavalla.

Sosiaalista mediaa selatessa kohtaamme paljon suosituksia sekä mainoksia erilaisista tuotteista erilaisilta vaikuttajilta sekä muilta sosiaalisen median käyttäjiltä. Tuotesuosituksia jaetaan jo pelkästään Suomessa tuhansia päivässä esimerkiksi TikTokin puolella. TikTok on yksi alustoista, mikä on edesauttanut brändejä saavuttamaan valtavan suuren suosion eli niin sanotun hypen. Hypessä on kyse siitä, että tähän hypetykseen päässyt tuote on niin suosittu, että kaikki haluavat kokeiltavaksi juuri sen. Kun suuri suosio eli hype on saavutettu, ei ole enää ihmeellistä, että tuote on joka puolelta loppuunmyyty. Vielä vuosia taaksepäin en näe, että loppuunmyytyjen tuotteiden määrä yltäisi läheskään siihen, mitä se tänä päivänä on. Markkinoinnin trendit ovat muuttuneet, ja kilpailu on kovempaa kuin koskaan. Mutta emmehän samalla kadota ajatusta vastuullisesta liiketoiminnasta?

Tässä reflektiossa perehdyn yritystoiminnan merkityksellisyyteen sekä pohdin LYS Studiosin tulevan PR-toiminnan vastuullista näkökulmaa sekä sitä, miten omalta osaltani voin edistää sitä omassa projektissani.

Yritystoiminnan merkitys johtaa vastuullisuuteen tai sitten ei

Visio, missio sekä ”purpose” eli merkityksellisyys ohjaavat vahvasti tämän päivän yritystoimintaa. Merkityksellisen liiketoiminnan ilmiö näkyy kilpailukentällä erityisesti erottuvuuden kannalta. Mitä merkityksellisemmäksi koemme jonkin asian, sen mielenkiintoisemmalta se mielestämme tuntuu. Aiemmin lukemassani Markkinoinnin uudet 4P:tä kirjassa käsiteltiin samoja tuttuja asioita, joita tämänkin kirja antoi. Viherpesuopas rikasti näkemystäni siitä, miten liittää merkityksellisyys viherpesun tunnistamiseen, eli käänteisesti vastuullisuuden valjastamiseen.

Ensimmäisenä lähtökohtana on tärkeää sanoittaa yrityksen visio, missio sekä merkitys. Tässä vaiheessa voimme pohtia, haluammeko edistää jonkinlaista vastuullista näkökulmaa toiminnassamme. Toisilla visio on selkeä ja merkityksellinen, kun taas toisilla se muistuttaa lähinnä mainoslauseen omaista kiiltokuvaa. Kysymys kuuluukin, edistääkö yritystoiminta jotakin ekologista arvoa vai onko se osana viestintää, jotta palvelumme/tuotteemme näyttäisi imagollisesti hyvältä?

Strategiatyö osana yrityksen eteenpäin kulkua on mielestäni tärkeimpiä ohjaavia tekijöitä koko liiketoiminnassa sekä Tiimiakatemian sisäisissä projekteissa. Se ohjaa tavoitteitamme, jotka johdattavat yrityksen tai projektin kulkua kasvuun. On tärkeää havaita, mikä on yrityksen merkitys, miksi se on olemassa ja mitä se edistää? Tuloksellinen liiketoiminta voi olla merkitys, mutta se on hyvin pintapuolinen itsessään eikä kerro, minkä ongelman se ratkaisee – paitsi yrittäjän oman lompakon paksuuden. Mutta voisiko lompakon paksuuteen vaikuttaa strategisella työllä vieläkin enemmän? Mitä tulee LYS studiosin toimintaan, se todella kasvattaa meidän lompakon paksuutta. Kehitimme syksyn alussa selkeät päämäärät sekä välitavoitteet, ja voin kertoa, että tekeminen on helpottanut huomattavasti, kun tiedämme, mitä tavoittelemme.

PR-toiminnan kompastuskivet vastuullisuudessa

Perehdytään hieman PR-toiminnan kompastuskiviin, joita itse olen havainnut PR-tapahtumissa sekä toimistoissa vieraillessani. Sosiaalisen median vaikuttajille järjestettävät PR-tapahtumat ovat suosittuja etenkin pääkaupunkiseudulla. Sen osallistujat ovat otettuja kutsusta ja lähtevät mielellään katsomaan, mitä uutta on tarjolla. Keskustelimme Lindan kanssa siitä, miten kauheaa toisinaan on katsoa PR-tapahtuman kulkua. Tapahtumasta yleensä saamme jonkinlaisen goodiekassin, joka sisältää brändien tai brändin edustustuotteita. Tuotteet ovat tarkoitettu kokeiltavaksi ja jos tuotteen kokee hyväksi, voimme suositella tuotetta eteenpäin sosiaalisessa mediassa. Homma toimii siihen saakka, kunnes tapahtumiin lähdön motiivina toimii ajatus siitä, että ‘’jes saamme ilmaista tavaraa’’. Ajatuksessa sinäänsä ei ole mitään pahaa, mutta olemme todistaneet ylilyöntiä tavaran hamstraamisen suhteen. Eräässä tapahtumassa ihmiset KONTTASIVAT pöydän alla etsiäkseen ja saadakseen lisää tavaraa. Uskon, että he eivät olisi tarvinneet muovikassillista kosmetiikkaa yhdeltä istumalta, joiden sopivuudesta itselleen he eivät edes tienneet.

Miten sitten voisimme LYS studiosilla estää tämän kaltaista sekasortoa? Uskon, että voisimme personoida tuotteita enemmän yksilöille, esimerkiksi konsultoimalla enemmän, että tämä kassi sisältää tällaiselle hiustyypille sopivat tuotteet ja tämä toisenlaiselle. Ehkä voisimme lisätä informatiivisuutta tapahtumissa kertomalla tuotteista enemmän jotain. Toistaiseksi en ole ainakaan itse törmännyt siihen, että käymissäni tapahtumissa olisi sen kummemmin informoitu tuotteista yhteisesti kaikille. Tämä on varmasti enemmän aikaa vievää ja vaatii enemmän tiettyjä resursseja, mutta tämän avulla uskon, että voisimme edistää hävikin määrää, joka syntyy itselle turhien tuotteiden saannista.

Havaitsin myös eräässä toimistossa vieraillessamme, että kosmetiikkatuotteet, jotka meille annettiin matkaan, tehtiin täysin tietynlaisten kauneus olettamuksien varassa. Valitettavasti puolet tuotteista jäivät käyttämättä, koska ne eivät olleet minulle sopivia. Mielestäni PR-toiminnassa ei voi lokeroida yksilöitä tietynlaisiin kauneusihanteisiin, vaan tulisi konsultoida yksilön kanssa häntä kuuntelen minkälaisia tuotekäyttötottumuksia hän omaa, jonka perusteella antaa tuote testattavaksi. Toki meidän on sovellattava käytäntöjä, sillä aina kyseessä ei ole jonkin tietty materiaalinen tuote, mutta nämä olivat esimerkkejä siitä, miten me voisimme tulevaisuudessa toimia yhä paremmin.

LYS Studiosin näkemys vastuullisuudesta

Niin kuin aiemmin puhuin tavoitteidemme kirkastuksesta LYS studiosilla, PR-toiminnan tuominen Keski-Suomeen isommalla kuvalla on yksi olennainen tavoitteemme liiketoimintamme kasvattamisessa. Me LYS studiosilla haluamme kuitenkin olla osana tukemassa vastuullista tulevaisuutta omalta osaltamme aiemmin oppimiemme vastuullisuuden osa-alueiden puitteissa (sosiaalinen, taloudellinen ja ekologinen vastuu). Tarkoituksenamme on tukea toimintaa muutoinkin kuin ainoastaan yksittäisten asiakkaille toteutettavien kampanjoiden kautta.

Henkilökohtainen näkemykseni kuitenkin on, että emme ole vastuullisuuden tietämykseltämme vielä sillä tasolla, että voisimme käyttää vastuullisuutta osana viestinnän keihäänkärkiä. Toimintamme perustuu enemmänkin vastuullisiin valintoihin, sillä ainakaan kulutusjuhla ei ole tarkoituksenamme PR-toiminnan tuomisessa Keski-Suomeen. Ehkä tulevaisuudessa voimme kuitenkin olla osana poistamassa stigmaa siitä, että vastuullisuus ei olisi mediaseksikästä. Kuka tietää?

Lopuksi

Kulutuskäyttäytyminen juuri tällä hetkellä ei ole kenenkään meidän bravuurimme. Maailmalla, Tiimiakatemian yhteisöllä ja LYS studiosilla on vielä paljon opittavaa vastuullisuudesta, sen edistämisestä sekä viherpesun ehkäisemisestä. Jokainen meistä tällä planeetalla ei ole maailmanpelastaja, mutta ehkä meidän jokaisen kuitenkin tulisi miettiä, miten voisimme olla osana edistystä.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti