Digimarkkinointi kirja

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

En ole koskaan harrastanut digimarkkinointia. Paljon olen siitä kuullut puhuttavan ja nyt minunkin pitäisi alkaa tekemään Seppälän renkaanvaihtoa ajatellen. Hyppy tuntemattomaan tuntuu houkuttelevalta, koska suurempi myynti ja näkyvyys eli rahuli kiinnostaa nuorta miestä.

Suomen Digimarkkinoinnin jannut (Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto ja Joel Mero) ovat kirjoittaneet vuonna 2022 kirjan nimeltä Digimarkkinointi, jossa käydään läpi heidän luomaa MRACE-mallia. Se on kehitelty versio RACE-mallista, joka on yksi maailmalla suosittu markkinoinnin malli. Kirjassa ruoditaan digimarkkinointia alusta lähtien ja antaa ohjeita, miten yritys voi kasvattaa myyntiä digimarkkinoinnin avulla.

REACH

ACT

CONVERT

ENGAGE

REACH:

Tästä se kaikki alkaa. On löydettävä omat asiakkaat. Hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan avulla voimme tavoittaa yleisön, joka jo etsii tietoa. Markkinoinnin uhreilla ei tarvitse valmiiksi olla intressejä tai tarvetta ostaa tuotetta tai palvelua. Sosiaalinen media ja maksettu markkinointi ovat aika yleisiä keinoja tavoittaa ihmisiä. Tärkeää on siis saada ohjattua ihmiset omille verkkosivuille tai sosiaalisen median kanavoihin. Silloin yritys pääsee kertomaan asiakkaalleen, mitä haluaa kertoa. Somesta ja verkkosivuilta yritys saa myös dataa siitä, miten ihmiset käyttäytyvät ja miten he sinne löytävät. Se auttaa yritystä kohdentamaan markkinointia tulevaisuudessa.

ACT:

Mitä haluamme asiakkaalta sitten kun hän on meidät löytänyt? No rahaa tietysti! Asiakas ei kuitenkaan aina ole tehnyt ostopäätöstä heti, kun saapuu verkkosivuille. Silloin sivujen pitää johdattaa ihmistä pidemmälle ostopolullaan ja lisäämään ostamisen tarvetta. Sivujen sisällön on oltava kiinnostavampaa kuin muiden, koska jos asiakas ei kiinnostu, ei ole mahdollisuutta myöskään myydä hänelle mitään.

CONVERT

Kun asiakkaan kiinnostus ja mielenkiinto on herätetty, on aika konvertoida se kaupaksi. Ostamisesta on tehtävä mahdollisimman helppoa, nopeaa ja vaivatonta. Tuotteet ovat yleensä saatavilla verkkokaupasta, jolloin tuotteiden myynnin mittaaminen on helppoa ja asiakaskin saa heti tilattua tuotteen. On kutenkin olemassa palveluita, joita ei verkkokaupasta voi napsauttamalla ostaa, esimerkiksi tilitoimistopalvelut. Silloin palataan verkkosivujen laatuun ja sisältöön. Sisällöntuottajilla on hirveä työ saada tilitoimiston verkkosivuista niin mielenkiintoiset, että mahdollinen ostaja ottaisi yhteyttä, ellei hänellä ole jo valmiiksi aikomusta siihen. Käytiin markkinoinnin koulutusohjelmassa läpi eri tilitoimistojen verkkosivuja ja ne olivat kuivempia kuin beduiinin sandaalit. Tuotteiden kanssa asia on hieman helpompaa.

ENGAGE

Vihdoin markkinoinnin uhri on saatu asiakassuhteeseen. Työ ei ole vielä tehty, siitä se vasta alkaa. Jos jatkan isäni tilitoimistoa Cimsonia esimerkkinä, niin uuden asiakkaan hankkiminen on paljon vaikeampaa ja kalliimpaa, kuin säilyttää vanhat asiakkaat eli hyvä olisi sitouttaa asiakkaat. On siis tärkeää huolehtia vanhoista sekä uusista asiakkaista ja pitää heidät tyytyväisinä ja ajan tasalla yrityksen menoista. Uutiskirjeet voisivat olla yksi hyvä tapa tiedottaa omista muutoksista ja menoista.

Mitä tästä nyt jäi käteen? Markkinointi on hyvin paljon ihmisten manipuloimista ja kyttäämistä. Tätä on kuitenkin tehtävä, jotta on myyntiä, jolla yritys voi olla kannattava. Digimarkkinoinnissa on monta osa-aluetta, enkä käsitellyt esimerkiksi sosiaalista mediaa ollenkaan. Ehkä sitä kerkeää. Yritän jotenkin tiivistää ajatukseni. ihminen ohjataan ikään kuin suppiloon ja siletä hänet revitään läpi. Jos hän ei mahdu niin vaihdetaan ihmistä. Tämä tarkoittaa siis sitä, että mainoksen avulla ihminen houkutellaan suppiloon eli verkkosivuille ja sieltä hänet ohjataan syvemmälle ja syvemmälle ostopäätöstä kohti. Ostopäätöksen jälkeen hän päätyy suppilon läpi yrityksen bensatankkiin eli maksavaksi asiakkaaksi.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti