Business for Punks

Kirjoittaja: Nina Nurmesviita

4 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Business for Punks

Lähdeteoksen kirjoittaja: James Watt

Teoriapisteet: 2

Itsevarmasti otin käteeni tämän James Wattin, Brewdog -olutpanimon perustajan kirjoittaman kirjan, jota olen kuullut yrittäjän raamatuksikin siteerattavan. Jo ensimmäisillä sivuilla tajusin, etten ollutkaan ihan niin bisnespunkkari kuin olin kuvitellut.

”80 % yrityksistä kaatuu ensimmäisen puolentoista vuoden sisällä.”

”Neljä viidestä yrityksestä palaa poroksi jo käynnistysvaiheessa.”

”Saatat ehkä onnistua. Ehkä.”

No terve. Ensimmäisen viiden sivun jälkeen laitoin kirjan pois ja pidin tauon. Lukiessa tuli ihan paha olo. On varmaan ihan normaalia, että oman yrityksen menestyminen pelottaa ja tuntuu vielä inhottavammalta, kun joku ennustaa sen luultavasti menevän konkkaan. Päätin kuitenkin jatkaa lukemista, sillä uskoin ainakin löytäväni reflektoitavaa, jos en muuta. Tuntui kuitenkin siltä, että kirjailijan ote pehmeni hieman kirjan edetessä ja täysin masentavan reality checkin sijaan, joka olisi vienyt minut sängynpohjalle, aloinkin saamaan ihan järkeviä vinkkejä yritykseni selviytymisen mahdollistamiseksi.

Tässä niistä muutama.

Perusta vallankumous.

Ehkäpä kyseisen kirjan tunnetuin lausahdus: ”Älä perusta vain yritystä.” Kuulostaa jo kliseiseltä ja vaikka Business for punks on brittikirja, suuruudenhulluus sekä ylidramaattisuus antaa siihen paljon jenkkipiirteitä. Kuitenkin tässä on valitettavasti ihan pointti. Vuonna 2022 myydään ihmiselle ja ostetaan ihmiseltä. Ihmiset haluavat vaikuttaa, olla mukana yhteisössä ja nähdä muutoksen maailmassa. Parhaiden yritysten ydinliiketoiminta ei ole enää niiden elämän tarkoitus, vaan se, mitä aatetta ne ajavat. Yrityksen ydinliiketoiminta vain mahdollistaa sen, sekä on väylä ihmisten elämään.

Mission ja vision on oltava merkityksellisiä, ja ne on luotava toisiaan tukevaksi yhtälöksi, joka ei ole vain sanahelinää. Ne on myytävä asiakkaille niin itsevarmasti, että kaikki haluavat mukaan kyseiseen vallankumoukseen. Olen aina kuvitellut, että yrityksiä perustetaan rahan takia. Yhdeksästä viiteen työ elättää kyllä, mutta sillä ei rikastu. Yrityksillä rikastuu. Siispä ne, jotka haluavat olla rikkaita, perustavat yrityksen.

Jos rahaa on jo entuudestaan, näillä spekseillä voi jopa onnistua. Yrityksen voi turvata jo valmiiksi olemassa olevalla kassalla. Mutta kun halutaan tehdä ryysyistä ruusuihin tarina, on perustettava vallankumous, ei yritystä. Ihmisille täytyy tuottaa arvoa, oppia ja merkityksellisyyttä. Jotain minkä vuoksi taistella.

Opettele, ja tee sitten kaikki itse.

Tässä tuleekin varmaan kirjan tärkein oppi minulle: ota taloutesi haltuun. Ymmärrä kirjanpitosi ja tee se aluksi itse. Näin jälkeenpäin voin vain miettiä, miksi nukahtelin taloushallinnon luennoilla ja sain ykkösen tentistä. En vieläkään tiedä mikä on kaksinkertainen kirjanpito tai miksi poistoja pitäisi tehdä muutenkin kuin viemällä traktori romuttamolle. Ajattelin, etten kuitenkaan tule tekemään talousasioitani itse.

Nyt ymmärrän, että olin aika tyhmä. Totta kai ne tullaan tekemään itse. Kenellä aloittavalla yrittäjällä on budjetissa tilaa maksaa kirjanpitäjälle? Ainoa keino olisi varmaan löytää sellainen Tinderistä.

Yrittäjänä minun on oltava siis talousguru, markkinointimestari sekä lakiosaaja. On ihan äärimmäisen tärkeää ymmärtää oman yrityksensä taloutta ja oikeasti edes ne yksinkertaisimmat kapulatermit. Tämä lause kuitenkin antoi minulle vähän lohtua: ”On yksinkertaisesti käytettävä kaikki vaadittava aika, jotta oppisi pk-yrityksen talousasioiden asiantuntijaksi. Ei se sen monimutkaisempaa ole.” Mikä loppujen lopuksi on edes monimutkaista, jos on halua oppia ja ymmärtää? Taloushallinnon ala elättää monenlaista kansaa. Jos hekin pystyvät siihen, niin pystyn kyllä minäkin. Halutessani.

Kun hallitsee ja ymmärtää oman yrityksensä talouden, voi ymmärtää jokaisen päätöksen kaupallisen merkityksen. Ja ne päätökset on tultava itseltä, koska itse tuntee yrityksensä ja välittää siitä. Kirjanpitäjä toimistossaan keskustassa ei välitä.

Älä koskaan ota eitä vastaukseksi.

Inspiroiduin tarinasta, jossa Brewdogin porukka yritti järjestää markkinointi/rahoituksenhakutempausta, ja joutui erikoisen lähestymiskulmansa takia konsultoimaan kahdeksaa eri asianajajatoimistoa. Seitsemän oli sitä mieltä, että idea on mahdoton. Kahdeksas sanoi, että ehkä – ehkä – saamme tämän toimimaan. Sitten mentiinkin jo täyttä höyryä eteenpäin, ja loppujen lopuksi Equity for Punks järjestettiin neljä kertaa. Se keräsi mukaan 30 000 sijoittajaa ja 15 miljoonan punnan tuotot.

Olemme omassa yritystoiminnassa kohdanneet jo monta kertaa ajatuksen: tämä on mahdotonta, tämä on liian vaikeaa, taas uusi seinä ja taas uusi ongelma. Mutta kertaakaan emme ole vielä joutuneet kohtaamaan seitsemää eri ammattilaista väittämässä, että se mitä teette, on mahdotonta ja mahdollisesti laitonta. Joten siihen nähden meillä menee hyvin ja vastaan nousevat seinät ovat olleet paperinohuita.

Ole omista varoistasi aidosti pihi.

Meille tärkeä aihe köyhinä opiskelijayrittäjinä. Vaikka omaa rahaa olisikin, täytyy käydä läpi kaikki julkisen rahoituksen sekä avustuksien mahdollisuudet. Miksi käyttää omaa rahaa, kun voi käyttää julkista rahaa? Joku sen saa kuitenkin. Might as well make the effort, ja selvittää jokaisen oljenkorren.

Jokainen säästetty euro on yrityksen alkutaipaleella tärkeä. Se on loppujen lopuksi yrityksen elämän eliksiiri. Varsinkin kestävälle kehitykselle sekä skaalautuville yritysideoille on mahdollista saada monia erilaisia tukirahoja tai esimerkiksi verohelpotuksia. Vähän sama kuin talousasioissa – oppiva ja kysyvä ei tieltä eksy. Täytyy siis vain jättää Tiktokin selaaminen vähemmälle ja ryhtyä tylsiinkin tutkimushommiin hanakammin.

Ei budjettia markkinointiin? Ei ongelmaa.

Tätä ajatusta ahmin kirjassa vähän ehkä liikaakin, koska tietysti innostuin nollabudjetin markkinoinnista. Kun rahaa menee enemmän kuin tulee, on lohduttavaa kuulla vaihteeksi mielipide, että markkinointitoimistot ovat ahneita, sieluttomia verenimijöitä ja maksettu markkinointi on kuin myisi sielunsa Facebookille.

Jos sielu on tallella, voi sillä luoda sisältöä. Ei tylsiä feed-postauksia toisensa perään, vaan oikeaa arvokasta sisältöä, joka saa asiakkaan tuntemaan aidon yhteyden. Kun näyttää että yritykselläkin on sielu, tunteet ja mielipiteet, saa oikeasti sitoutuneita asiakkaita. Jäätä pitää tökkiä kepillä, välillä siellä pitää jopa kävellä, vaikka se olisi jo kevätauringossa hieman sulanut. Kuluttaja on nykyään viisas ja itsetietoinen – tavallinen markkinointi iskevillä sloganeilla puree yhä vähemmän. Toisaalta se on hienoa kuulla, koska nykyään kaikkien on mahdollista luoda maailmanluokan markkinointia. Teoriassa.

Toisaalta se on todella pelottavaa, koska siitä ei selviä rahalla. Täytyy oikeasti luoda jotain merkityksellistä tuomalla yritys eloon. Watt sanoitti sen hienosti: sinä hengität yrityksesi brändiä. Sinun DNA:hasi se on tatuoituna.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti