Menesty digimarkkinoinnilla!

Kirjoittaja: Sonja Saukkonen

2 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Menesty digimarkkinoinnilla

Lähdeteoksen kirjoittaja: Minna Komulainen

Teoriapisteet: 2

Tämä oli ensimmäinen kunnon markkinointikirjani. Koska oma mielenkiintoni on erityisesti digimarkkinoinnissa, ja se on nykypäivänä markkinoinnissa avainasemassa, niin koin tämän kirjan hyväksi starttipaketiksi. Niin kuin muukin maailma, niin myös yritykset ovat verkossa. Olen itse etenkin kasvanut siihen ajatusmalliin, että elämme elämää netin kautta. Puolituttujen elämästä saattaa saada eniten irti seuraamalla häntä instagramissa. Kaikesta pitää saada kuva jaettua someen, jotta muille on selvää, että omalla elämällää tekee jotakin. Pic or didn’t happen, sanotaan.

Oman tiimini markkinoinnissa olemme uuden strategian luomisessa vielä hyvin alussa, joten ajattelin saavan tästä kirjasta hyviä eväitä myös siihen.

Heti kirjan alussa esitellään loistava digiajan kaupallistamisen kaava A+R+V+O.

A = asiakkaan unelmat, R = resurssit ja liiketoimintalogiikka moottorina, V = verkoston voima, O = ominaisuudet.

Kaavassa näkyy selvänä asiakaslähtöisyys. Kun onnistuu luomaan tuotteen tai palvelun, josta asiakas on unelmoinut, on tuotteistaminen onnitustunut erinomaisesti, ja osto on hyvin varma. Usein huomaan miettiväni projekti-ideoita omien mielenkiintojeni mukaan, ja helposti unohdan sen, miten tarjoan siitä hyödyn ja arvon asiakkaalle.

Kirjassa myös heti alkuun mainitaan trendien tunnistaminen. Viime vuosien aikana esimerkiksi Tik Tok on ottanut vallan sosiaalisessa mediassa. Itse olen sen käyttäjänä myös alistunut mainonnan uhriksi, ja ostanut näkemiäni trendituotteita, esimerkiksi tietynlaisia meikkejä. Tik Tokissa itse sisällön tuottaminen on vielä hieman hakusessa, joten laitoimme pystyyn muutaman tiimiläisen kesken Tik Tok-ryhmän, jonka ideana on yhdessä opetella ja innostaa toisiamme tekemään sisältöä Tik Tokiin!

Kestävyys on suuri trendi tällä hetkellä. Vaikka sen pitäisi olla itsestäänselvyys kaikessa tekemisessä, niin moni näkee sen bisnesrakona. Kun sanoin, että mietin usein projekti-ideoitani omien mielenkiintojeni mukaan, niin on ollut kiva huomata, miten helppoa kestävyyden yhdistäminen on moneen asiaan. Esimerkiksi vaatteet ovat itselleni suuri intohimo, ja kun niihin yhdistää vastuullisuuden, vastaa helposti myös monen ihmisen tarpeeseen. Koen esimerkiksi projektissani Happy Secondissa olevan erittäin suuri kasvun potentiaali, sillä käytetyille, mutta laadukkaille vaatteille on hurja kysyntä. Tähän kun yhdistämme vaikkapa juurikin Tik Tok-markkinoinnin, niin voimme saavuttaa vaikka mitä!

Kirjassa oli ohje oman trendikartan luomiseen. Siinä trendi asetetaan y- eli merkityksellisyyden akselille, sekä x- eli todennäköisyysakselille. Trendikartta on mielenkiintoinen tapa arvioida trendejä ja sitä, millaisia mahdollisuuksia ne voivat tuoda.


Kirjassa puhuttiin myös tekoälystä. Se on aihe, joka minua jopa ahdistaa, sillä usein se tuo minulle vain mielikuvan robottien vallankumouksesta, joten hieman skeptisenä asennoiduin siihen, että minun pitää miettiä sitä markkinoinnin näkökulmasta.

Tekoälyllä on suuri merkitys proaktiivisessa asiakaspalvelussa. Usein esimerkiksi verkkokauppoja selaillessa pompsahtaa sivun laidasta viesti, jossa kysytään, miten asiakasta voisi auttaa. Usein näiden viestien takana on chatbotti. Usein vieroksun näitä enkä itse ainakaan halua niitä hyödyntää. Toki on hyvä, että asiakkaalle on tarjolla nopeakin vastaus, sillä harvalla yrityksellä on 24/7 joku vastaamassa asiakkaiden kysymyksiin. Välillä itseänikin kismittää, kuinka vaikka sähköpostiin vastaamisessa voi joillakin yrityksillä kestää todella kauan, mutta silti ajatus siitä, että viestini lukee oikea henkilö, on mielekkäämpi ajatus kuin se, että saan valmiiksi kirjoitetun vastauksen, joka ei parhaassa tapauksessa ole edes minulle personoitu.

Tekoäly myös auttaa tuotteita saavuttamaan oikean asiakaskunnan. Usein huomaa, että jos katsoo jotakin tuotetta, tai edes puhuu siitä, alkaa saman tuotteen mainoksiakin pompsahdella joka sivulle. Tämä on hieman jopa pelottavaa, mutta toisaalta ainakin tuote pysyy mielessä ja sen todennäköisemmin ostaakin.


Brändi on yrityksen sydän ja sielu.

Tämä on täysin totta. Brändi kattaa sen, kuinka yrityksessä näymme ulkopuolelle, mikä vaikuttaa vahvasti siihen, valitseeko asiakas meidät.

Miten sitten brändätään? Vedin tiimillemme brändisynnytyksen viime syksynä, mutta tuntuu, että meiltä puuttui punainen lanka ja ymmärrys ylipäänsä siitä, mikä brändi on. Olisimpa silloin lukenut tämän kirjan, ehkä olisimme saaneet synnytyksestä enemmän irti.

Brändille on hyvä rakentaa persoona. Kun brändi mukautuu yrityksen henkilöiden kaltaiseksi, se usein myös erottuu joukosta. Olemme puhuneet markkinointitiimimme kanssa tästä. Lähdimme alkuun tekemään sisältöä hyvin samalla tavalla kuin muutkin, emmekä keskittyneet lainkaan siihen, onko markkinointimme meidän näköistä. Nyt olemme ottaneet täysin uuden suunnan! Olemme koko tiimi hyvin rempseitä persoonia ja heitämme paljon vitsiä, joten haluamme, että se tulee myös markkinointikanavistamme ilmi. Toki on hyvä muistaa, että ne mauttomimmat jutut voi jättää julkaisemasta, mutta muuten arjenläheinen ja aito kontentti varmasti puree kohderyhmiin!

Brändistrategia edesauttaa haluamamme mielikuvan luomista. Kirjassa on hyvä listaus siitä, miten tällainen strategia luodaan.

1. Mikä on brändin asema markkinoilla nyt ja tulevaisuudessa?

On hyvä osata katsoa yrityksessä myös tulevaisuuteen. Missä haluamme olla vaikka 5 vuoden päästä? Toki osuuskuntamme ajetaan alas alle parin vuoden päästä, mutta tätä voi heijastaa toki projekteihin tai yksilöihin. On myös hyvä analysoida omaa asemaa verrattuna asiakkaisiin tässäkin vaiheessa.

2. Mikä on brändin tarjoama ylivoimainen etu asiakkaalle tällä het­kellä? 

Tämä on tärkeä steppi asiakaslähtöisyyden kannalta. Miksi asiakas valitsee juuri meidät? Mikä on arvo, jonka asiakas meistä saa?

3. Mitkä ovat brändin arvot?

Arvot ovat tärkeä asia myös yksilöiden elämässä. Ne ohjaavat tekemään valintoja ja toteuttamaan juuri omannäköistä elämää. Näin on myös yritysmaailmassa. On tärkeää, että osaamme kiteyttää meille tärkeät asiat ja sen, mitä asiakas meidän kanssamme saa kokea. Heigan arvot ovat rohkeus, rehellisyys ja reippaus. Toivomme, että asiakassuhteissa nämä tulevat ilmi ja asiakas saa juuri noiden arvojen mukaisen kokemuksen.

4. Jalosta brändin persoonallisuutta

Kirjassa neuvottiin tekemään janat, jonka molempiin päihin tulee eri ääripäihin asettuvat sanaparit, esimerkiksi vakava – leikkisä, ja sitten arvioimaan yrityksen sijoittumista niiden välillä. Tätä näkee usein esimerkiksi politiikassa ja vaalikoneissa, toki hieman eri teemoin, mutta se on mielestäni toimiva tapa mallintaa omaa ajatusmaailmaa ja persoonaa. Tämä persoonallisuuskartta on ehdottomasti sellainen, jonka aion teetättää tiimillämme!

5. Kiteytä brändin ydinviesti.

Mitä Heiga tekee? Miksi? Miten se suoriutuu tehtävästään?

Sain tiimiläisiltäni vähän aikaa sitten kommentteja siitä, mitä he toivoisivat minulta markkinointipäällikkönä. Eräs tiimiläiseni sanoi näin:

”Mission kirkastamista. Hyvä tiimi ja brändi rakentuu ytimekkään mission ympärille”.

Tämä oli mielestäni hyvä kommentti. On tärkeää, että tiedostamme tarkoituksemme ja sen, mitä haluamme saavuttaa. Tämä on meillä ehkä hieman edelleenkin pimennossa, mutta uskomme, että saamme sen vielä kirkastettua paremmin. 16 ihmisen tiimissä on vaikeaa saada yhteneväinen ajatus olemassaolosta ja tavoitteista, mutta teemme sen eteen töitä, ja haluamme esimerkiksi johtoryhmämme kanssa edesauttaa sitä, että olisimme kaikki yhtä paljon kartalla missiostamme.

6. Tee brändistäsi RRDA-nelikenttäanalyysi.

RDA-analyysi sisältää arvion siitä, mitä brändin eri mielikuvia tulisi poistaa, korostaa, vähentää tai luoda. Mielestäni tämä olisi todella hyödyllinen, sillä eihän mikään yritys halua näyttäytyä asiakkaille tavalla, joka ei vastaa todellisuutta.

7. Vaihtoehtoisten asiakaslupausten arviointi

On tärkeää miettiä, mitä lupaamme asiakkaalle ja miten nämä lupaukset heille näyttäytyvät. Asiakaslupauksia voi arvioida ainutlaatuisuuden, vastustamattomuuden ja uskottavuuden tasolla. Mikäli mikään kohdista ei täyty, on hyvä miettiä, onko asiakaslupaus hyvä tai ylipäänsä toteutettavissa.


Trendit, tekoäly, vahva brändi. Siinä oli jo kolme toisistaan hyvin poikkeavaa, mutta digimarkkinoinnin kannalta hyvin oleellista aihetta. Kirjassa puhuttiin myös monista muista teemoista, kuten hakukoneoptimoinnista, asiakkuuksista, sekä somesta. Uskon, että saan näistä oppia myös monista muista väylistä tai kirjoista ja sitä kautta esseenikin tulevat näitä aiheita käsittelemään, sillä haluan opiskella markkinointia oikein urakalla. Sain tästä kirjasta jo kuitenkin todella hyviä konkreettisia työkaluja ja välineitä oman markkinointipäällikön pestiini, ja varmasti jo ensi maanantain markkinointistrategian synnyttämisessä pääsen niitä hyödyntämään!

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti