Menesty digimarkkinoinnilla

Kirjoittaja: Lauri Puurula

3 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Menesty digimarkkinoinnilla

Lähdeteoksen kirjoittaja: Minna Komulainen

Teoriapisteet: 3

Päätin lukea tämän kirjan, koska aloitimme uuden projektin, jossa teemme markkinointivideoita, sekä haluan henkilöbrändätä itseäni sosiaalisessa mediassa ja nähdä kuinka suureksi henkilöbrändini voi kasvaa. Kirja oli oikein hyvä ja antoi minulle haluamaani tietoa. Kirjassa oli paljon kaavioita, työkaluja ja strategioita, mutta en niistä suurintaosaa avaa reflektiossa, koska en niitä yhtään ytimekkäämmin osaa itse sanoa.

Trendit

Kirjassa käsiteltiin työkaluna trendikarttaa, joka auttaa hahmottamaan markkinallasi tapahtuvia trendejä ja kehittämään liiketoimintaasi. Mikä trendi kartta sitten on? Trendikartta on kaavio. Kaavioon tulee kaksi akselia, joista ensimmäinen akseli mittaa trendin merkityksellisyyttä sinun liiketoiminallesi ja toinen akseli mittaa sen trendin tapahtumistodennäköisyyttä/potentiaalista suosiota. Kun olet sijoittanut trendit kaavioon, sinun on helppo huomata kannattaako sinun yhdistää liiketoimintaasi esimerkiksi tiktok- sovellusta, joka on tällä hetkellä yksi maailman kuumimmista trendeistä, sillä se ei välttämättä ole tehokas juuri sinun liiketoiminnallesi. Listasin alle viisi trendiä, joita itse pidän merkityksellisin ja todennäköisinä meidän markkinointivideoprojektissamme. Ehkä listaamme ne kartan mukaisesti koko projektiryhmän kanssa, mutta tässä nyt luettelona ne.

  1. Lyhyt pituus 15–30.s
  2. Nopeat vaihdokset ja leikkaukset
  3. Asiakkaan mahdollisuus vaikuttaa tuotokseen mahdollisimman paljon
  4. Monikanavainen myynti
  5. Luoda asiakassuhteesta oikea ihmissuhde

Tässä on lista, jonka keräsin. Monet näistä trendeistä liittyvät myyntiin, eikä pelkästään markkinointivideoihin, koska asiakas on kaiken ytimessä. Voimme tehdä maailman parhaita videoita, mutta jos palvelemme asiakkaita huonosti, myyntimme on lähes olematonta. Elämme aikaa, jossa mahdollisuuksia ja valikoimaa on loputtomasti, ennen kun tultiin uusilla tuotteella markkinoille asiakaskokemus ei ollut niin iso osa bisnestä, sillä jos asiakas halusi tuotteen hänen oli pakko ostaa se ainoalta tyypiltä, joka sitä myi. Nyt tilanne on toisin päin ja asiakas on markkinoiden herra, joten parhaan palvelun tuottava henkilö ”voittaa” asiakkaan ja saa hänet ostamaan juuri hänen tuotteensa. Laatu, hinta ja lisäominaisuudet eivät enää ole paras myyntivaltti, vaikka nekin ovat myyntiin vaikuttavia tekijöitä. Asiakaskokemus korostuu jatkuvasti, siksi videotuotantoprojektin trendilistaan listasin kolme myyntiin ja asiakkuuksiin liittyvää trendiä, enkä pelkästään videoissa näkyviä.

Markkinoinnin kohdentaminen

Kirja toi minulle uuden näkökulman kohderyhmien löytämiseen. Jokaisessa projektissa mietimme, kuka on meidän asiakkaamme. B2C tyyppisissä projekteissa jako tapahtuu yleensä iän, paikkakunnan ja aiempien kokemuksiemme kokemuksien perusteella. B2B tyyppisissä projekteissa, toimialan, yrityksen koon ja taloudellisen tilanteen mukaan. Kirjassa kerrottiin, että n. 20% asiakkaistasi on halukkaita kokeilemaan uutta tuotetta tai palvelua ja loput 80% pysyttelevät vanhoissa toimitavoissa, tätä 20% ryhmää kutsutaan edelläkävijöiksi. Asiakaskunta jää siis loppujen lopuksi aika suppeaksi, mutta kun kaiken markkinoinnin onnistuu kohdentamaan juuri näille ihmisille, saat tehokkaimmat tulokset ja vieläpä pienellä budjetilla. Markkinointivideoprojektia ajatellen, meillä on hyvä markkina, videot ovat yhä enemmän suosiossa ja ala ei ole vielä liian täynnä tekijöitä. Meidän kohderyhmämme ovat yritykset, jotka haluavat siirtyä modernimpaan suuntaan videoiden avulla. Varmaan mietit, miten tehdä Facebook kampanja tallaiselle kohderyhmälle, sillä sille ei ole nappia business Facebookissa. Meidän kohderyhmällemme pitää markkinoida mahdollisimman suoraan, mikä ei tarkoita somekampanjoita, vaan suoria yhteydenottoja, asiakastapaamisia ja sähköpostien lähettämistä. Kustun tätä tyyliä itse nimellä suoramarkkinointi.

Suoramarkkinointia vältetään paljon, vaikka se on tehokasta ja ilmaista. On helpompaa pistää automaattinen kampanja pyörimään somessa ja toivoa yhteydenottoja, kun ottaa puhelin käteen ja soittaa suoraan asiakkaalle tai sopia hänen kanssaan live tapaaminen. Markkinointi ei toimi ilman myyntiä, joka pätee myös toisinpäin. Näen tämän ongelman meidän tiimissämme, meillä on paljon ihmisiä, joilla löytyy huippu osaamista markkinoinnissa, mutta myyntivaiheeseen tultaessa minusta tuntuu, että kaikki luovuttavat. Yhtä-äkkiä löytyykin joku sähköposti, johon pitää vastata tai juuri silloin on kalenteriin merkattu kirjan lukua. Ymmärrän kyllä, että myynti ei ole mieluista, varsinkaan puhelin myynti. En minä siitä itsekkään pidä. Mutta niin kuin valmentajani Jannekin sanoi: ”Kaikki organisaatiot, joissa pyörii miljoonien liikevaihdot ovat puhtaasti myynti organisaatioita”. Tulosta halutessa on siis pakko tehdä myyntiä, ihan sama kuinka epämieluista se on tai sitten lähdetään pudottamaan lunta katoilta 18€/h palkalla. Akatemian aikana minun käsitykseni markkinoinnin ja myynnin erosta on harmaantunut, ei voida puhua enää myynnistä ja markkinoinnista erillisinä osina vaan, joka askeleella pitää miettiä toisen vaikutusta toiseen.

Somemarkkinointi

Mikä on some kanavan tarkoitus/tavoite? Näitä kysymyksiä olemme miettineet tiimissämme. Välillä tuntuu, että kynnys laittaa someemme on asetettu liian korkealle, vaikka lähtökohtaisesti ihmiset ovat somessa pitämässä yhteyttä tuttuihinsa, lukemassa uutisia, katselemassa viihdyttävää sisältöä, seuraamassa kiinnostuksensa kohteitaan tai etsimässä tietoa kiinnostavista asioista. Ihmiset eivät ole somessa, jotta he voivat ostaa asioita. Minua ainakin ärsyttää, kun Instagramissa ja Snapchatissa mainos pomppaa näyttööni, kun yrität katsella ystävieni omia tarinoita. Eikä se tee todellakaan brändille hyvää, että sen mainokset ärsyttävät minua, vaan siitä on enemmän haittaa. Kaltaisessamme tiimiyrityksessä en näe, että käyttäisimme somekanavaa päämyyntikanavanamme, joten sisällön pitäisi vain näyttää meidän menoamme ja yhteishenkeä.  

Haluaisin meidän somemme näyttävän aitoutta, paljon päivityksiä omaan tarinaan arjesta ja meiningistä, vaikka se ei asiallista aina olisikaan. Olemmehan me kaikki ihmisiä kuitenkin. Näin saisimme ainakin luotua aidon kuvan itsestämme seuraajillemme.

Asiakasreferenssit

Luetko sinä ikinä tuotteen arvosteluja ennen kuin ostat sen. Minä luen ja niin lukee 92 % muista asiakkaistakin. Kirjan mukaan jopa 92 % asiakkaista lukevat muiden asiakkaiden arvosteluja ja he muodostavat mielipiteensä tuotteesta/palvelusta ensimmäisen kolmen arvostelun perusteella. Asiakasarvostelut tuovat kirjan tutkimusten mukaan 32 % enemmän myyntiä. Pelottavia numeroita, eikö? Asiakaskokemus rakentuu niin pienistä palasista, kuin isoista. Tämän takia aloittaessamme markkinointivideoprojektiamme, otimme ilmaiset ensimmäiset videot taktiikan, tarjosimme parille ensimmäiselle asiakkaalle videomme ilmaisena ja saimmekin pari suurta nimeä yhteistyöhön. Näiltä saamme hyvät referenssit, joita jaamme eteenpäin ja käytämme tulevaisuudessa myynti valttina. 92 %, jotka lukevat arvosteluja näkevät meidän hyvät arvostelut isojen nimien kanssa, joka luo meistä osaavan, luotettava ja ammattitaitoisen kuvan, joka on erinomainen pohjusta meidän alallamme. Video lisää myös verkkosivujen konversiota 12 %, joten hyvä lukija osta mieltä yksi video.

Lopuksi

Kirja oli lähes 400 sivuinen tietopläjäys digimarkkinoinnista ja tulen vielä palaamaan siihen useaan otteeseen, mutta nyt kun pääsumeana kirjoitan tätä tekstiä en hetkeen halua kirjaa enää avata. Opin enemmän digimarkkinoinnista tästä kirjasta, kuin ensimmäisenä vuotena akatemialla, vaikka silloin muodostui hyvä pohja aiheesta. Tajusin, etten ole läheskään hyödyntänyt markkinointikanavia niin paljon, kun on mahdollista. En edes tiennyt LinkedIn ryhmät osiosta, joka on niin kuin Facebook ryhmät, mutta linkkarissa ja aihealueittain. Tämä on kanava, missä oikeasti aion ”metsästää” asiakkaita.

Sovellus vinkit ja nettisivustot

Poimin kirjasta seuraavat nettisivut ja sovellukset, joiden avulla voin tehostaa digimarkkinointiani. Näitä tulen tulevaisuudessa käyttämään ja ne ovat varmaan isoin asia, jonka kirjasta vien käytäntöön. Kävin lähes jokaisella nettisivulla itse testaamassa niiden toimivuuden, jätin pois sivut, joita ei ole enää toiminnassa tai eivät esim. Suomessa oikein pelitä.

Keyword Planner, Keyword Everywhere ja Google Trends näyttävät haetuimmat hakusanat/trendaavimmat aiheet googlessa. Google ads- tili tarvitaan, jotta alustoja keyword planner ja keyword everywhere voidaan hyödyntää.

Google analytics antaa kaiken tarvittavan tiedon nettisivujen analytiikasta.

Vertaa.fi, Yelp, blogit.fi, Amazon näiltä sivuilta on helppo tutkia mitä ominaisuuksia arvostetaan ja mitä kysymyksiä asiakkaat etsivät tuotteesta/palvelusta.

Kyselyjen laatimiseen poimin kirjasta seuraavat sivustot: Survey Monkey, Webropol, Typeform.

Buzzsumo nettisivu, mistä näkee ideoita sisältömarkkinointiin ja hakusanoihin, somehititteihin ja pystyt havaitsemaan trendejä.

SimilarWeb.com nettisivu mistä pystyt tarkastelemaan muiden nettisivujen analytiikkaa ja sitä kautta tutkimaan niiden markkinointi strategioita.

Iconosquare nettisivu somejen analytiikan tarkasteluun, sieltä näkee mm. mitkä brändit menestyvät parhaiten Instagramissa.

Leadfeeder nettisivusto, josta näkee, kuka vierailee nettisivuillasi.

Reveal Bot on tekoälybotti, joka seuraa Facebook-kampanjoidesi edistymistä, raportoi näyttökertoja, kertoo asiakkaiden sitoutumisesta ja visualisoi tietoja. (ilmainen kokeilu, maksullinen)

Trapica optimoi tekoälyn avulla mainoskampanjoita useilla sosiaalisen median alustoilla, myös Facebookissa. Sovellus tunnistaa, mikä toimii ja mikä taas ei, sekä kohdentaa ja muuttaa hintatarjouksia reaaliaikaiseen oppimiseen perustuen.

You May Also Like…

Sanojen supervoima

Jakaisin tämä kirjan opit kolmeen osaan. Ensimmäinen osa on liittyy jokapäiväiseen juttelemiseen ja siihen miten...

The Culture Map

 Kävimme vähän aikaa sitten tiimivaihdossa Berliinissä ja nyt ihan vasta oli Berliinin travelling universityn vuoro...

0 kommenttia

Lähetä kommentti