Markkinointia rakkaudella

Kirjoittaja: Silja Pajamäki

29 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Markkinointia rakkaudella

Lähdeteoksen kirjoittaja: Anja Kulovesi

Teoriapisteet: 1

Markkinointia rakkaudella on kirja, joka kannustaa ajattelemaan raamien ulkopuolelta ja olemaan rohkea yrittäjä, joka ei pelkää epävarmuustekijöitä tai olla luova. Kirjan sanallinen tulkinta on tunteisiin vetoavaa ja jopa ajoittain herkkää. Ajatusmaailmaa herättelävät sanat toivat kirjaan mukavaa twistiä ja mukaansa tempaisua. Vaikka aluksi ajattelin kirjan sisältävän paljon markkinointiin käytettäviä työkaluja ja menetelmiä – oli tämän teoksen kevyt rakenteisuus kuitenkin tähän kiireiseen hetkeen juuri sopiva. 

Rakkaudella tekeminen on ehdottomasti avaintekijä luovuuden ruokkimiseen. Vaikka nykypäivänä mukavuusalueen ulkopuolelle menemisestä puhutaan ylenpaattisen paljon, ei se aina toimi ratkaisuna jokaiseen hetkeen. On myös koettava tekemänsä työ mukavaksi sekä mukaantempaisevaksi. Luovuus ruokkii motivaatiota ja motivaatio työn kehittämistä. Siksi mukavuusalueen ulkopuolella mielstäni ei olekkaan aina niin yksiselitteistä vaan enemmän tämän maailman trendi. En toki väitä etteikö se olisi tärkeää, mutta tasapaino on tärkeää asiassa kuin asiassa niinkuin kirjakin siitä mainitsi.  

Mitä minä teen rakkaudella? 

Omaksi intohimon kohteekseni ammatillisella osaamisalueella koen markkinoinnin. Olen ollut kiinnostunut aiheesta monen monta vuotta ja olenkin iloinen, että pääsen sitä täällä Tiimiakatemialla toteuttamaan erilaisten persoonien kanssa. Itsevarmuuteni huokuu markkinoinnin parissa vaikka en jotakin asiaa ollenkaan osaisikaan täysin. Osaamattomuus puolestaan motivoi uuden opetteluun ja työstämiseen. Onkin ollut ilo huomata oma henkilökohtainen kehittyminen keväästä tähän pisteeseen asti. Toisena asiana on myös ollut ilo huomata se, että kun yhden osa-alueen taidot kasvavat merkittävästi – kasvavat muiden heikkojen alueiden taidot sen mukana. Tämä varmasti johtuu tahdostani hallita kokonaisuuksia ja sen hyötyjen tuoma innostus ruokkii eteenpäin kehittymistä. Olen mm. kokenut olevani huonompi myyjä kuin todellisuudessa olen, mutta LYS studios projektini ja oma tiimini on opettanut minulle väitteeni vääriksi. Mitä vain voi oppia kun sen vain rakkaudella tekee. Välillä päässäni on tiivisti melkoisen vaaleanpunaiset lasit, mutta onko sekään aina huono asia? Tai vaaleanpunaisten lasien läpi rysähtäminen, onko sekään niin huono asia? Jos virheistä on tarkoituksena oppia, voi sen myös tehdä putoamisen jälkeen nousemallakin. Varsinkin on tärkeää hyödyntää Tiimiakatemian tuomaa laajaa tukiverkostoa tässä vaiheessa elämää, kun meidän mahdollisuudet toteuttaa erilaisia asioita täällä ovat rajattomat.  

Usein myös rakkaudella tehty työ huomataan ja toivon sen myös välittyvän minun ja ystäväni Lindan tekemästä LYS studios projektista. Tekemämme pohjatyö projektille on ollut kunnianhimoista ja tavoitteellista. En muista millon viimeksi olisin tehnyt näin laajaa pohjatyöskentelyä haluamani eteen. Nyt kuitenkin on aika painaa kaasua ja edetä yhä lujempaa kohti ehkä toistaiseksi tuntematonta määränpäätä. Tähän astisesta saavustuksistamme olen hyvin iloinen ja haluaisinkin nostaa sille lasillisen, sillä liian harvoin pysähdymme tarkastelemaan, mitä oikeasti olemme saaneet aikaan. Niinkuin kirjassakin kerrottiin liiketoimintaa kuvailtavan taiteena – nyt on aika hetkeksi pysähtyä katsomaan taaksepäin ja ihastelemaan oman kädenjälkeä. Tälle kaikelle Anja Kulonen kirjassaan mainitsi Aloha käytänteen eli onnellisuuden siitä, mitä on jo olemassa. Jatkossa myös ehdottomasti lisää tätä toimintamallia. 

Nykyajan markkinointi ja hyvinvointi, miten ne liittyvät toisiinsa?  

Nykypäivän markkinointi on tunteiden herättelemistä ja huomion oikeaan suuntaan johdattelevaa toimintaa. Huomiota johdattelevat visuaalinen tarjonta jota löytyykin jo ennestään nykymaailmasta paljon. On erottauduttava yhä paremmin erilaisilla keinoilla. Sen innovointi on jatkuvaa työskentelyä, jotta voimme pysyä mukana muuttuvissa trendeissä. Nopea tempoinen maailma tuo kuitenkin yrittäjille uudenlaisia haasteita. Siksi on yhä tärkeämpää osata havaita milloin työskentelystä tulee  jatkuvaa ylisuorittamista. Se ei tee ketään yhtään sen onnellisemmaksi tai kohenna työn tehokkuuta astettakaan paremmaksi. Työn tulos kärsii joilloin omaa rakasta tekemistään emme voi kutsua enään rakkaudella tekemiseksi. Ei siis annetta jatkuvien muutoksien viedä meitä loppuun. Kun pohdin millaisena yrittäjänä haluan itseni nähdä 15 vuoden päästä – ei sen kuvauksessa ainakaan näy loppuun uupunut. Tasapaino ohjaa kaikkea, jopa liiketoimintaamme. Niin kliseistä kuin se onkin, kirjan tärkeimpänä oppina toimii yrittäjän tasapainon löytämisen taito.  

Muutama loppusana

Tälläisiä ajatuksia tällä erää tämä kirja herätti minussa. Kirjasta oli haastavaa valita minkälaisesta näkökulmasta tätä olisi lähtenyt kirjoittamaan. Valitsin kuitenkin tunne pohjaan korostuvan formaatin intuitiotani kuunnellen.

You May Also Like…

Alustatalous

Ajattelin kokeilla uutta aluevaltausta ja paneutua alustatalouden maailmaan. Ajat ovat todella muuttuneet ja...

Johtajuuden ristiriidat

Johtajuus on monimutkainen laji, jossa kaikkia ei koskaan voi miellyttää tasapuolisesti ja pettymyksien kohtaamiseen...

Myy enemmän – myy paremmin

Myynti on taitolaji, josta Mika D. Rubanovitsch on kirjoittanut useammankin kirjan. Viime syksynä luin kyseiseltä...

0 kommenttia

Lähetä kommentti