Markkinointi boksin ulkopuolelta

Kirjoittaja: Jussi Muilu

5 maaliskuun, 2023

Lähdeteos: Markkinointi boksin ulkopuolelta

Lähdeteoksen kirjoittaja: Laura Ahonen ja Sampo Luoto

Teoriapisteet: 2

Luin Laura Ahosen ja Sampo Luodon ”markkinointi boksin ulkopuolelta” -kirjan ja tässä reflektiossa nostan poimintoja kirjasta ja reflektoin niitä 1501 Vintagen markkinointiin.

Markkinoinnin perusta on asiakkaan ymmärtäminen

Kirjan tekijät korostavat, että yrityksen menestyksen kannalta on tärkeää ymmärtää asiakkaiden tarpeet ja halut. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yrityksen tulee tietää, mitä asiakkaat arvostavat tuotteessa tai palvelussa ja miten ne käyttävät niitä. Tämä tieto auttaa yritystä kehittämään parempia ja asiakaslähtöisempiä ratkaisuja. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen tulee panostaa asiakkaidensa tarpeiden ja halujen ymmärtämiseen ja pyrkiä tarjoamaan heille juuri heille sopivia ratkaisuja. Tämä auttaa yritystä erottumaan kilpailijoistaan ja luomaan vahvoja suhteita asiakkaisiinsa.

Pyrimme 1501 vintagella helpottamaan asiakkaan ostoprosessia tarjoamalla vintage vaatteita mysteeribokseissa. Tällöin asiakkaan, ei tarvitse selata sivujen eri tuotteita, ja pohtia mikä vaihtoehdoista on paras hänelle, me teemme tämän hänen puolestaan.

Mysteeriboksit tuovat asiakkaalle jännitystä, sillä heidän boksien sisältö saattaa olla paljon arvokkaampi, kun mitä se olisi, jos he saisivat valita tuotteet. Toki pyrimme siihen, että tuotteiden arvo on kokonaisuudessaan aina suurempi, kun mitä asiakas on niistä maksanut.

Perinteiset markkinointikeinot eivät enää riitä

Kirjan mukaan perinteiset markkinointikeinot, kuten mainokset, eivät enää yksin riitä tavoittamaan nykypäivän kuluttajia. Yritysten tulee panostaa myös esimerkiksi sosiaalisen median markkinointiin ja sisältömarkkinointiin. Näiden keinojen avulla yritykset voivat tavoittaa kuluttajia paremmin ja luoda pitkäaikaisia suhteita heihin.

Panostamme 1501 vintagella isosti sosiaalisen median markkinointiin. Pyrimme tällä hetkellä jakamaan päivittäin sisältöä Instagramiin ja Tiktokkiin. Emme yritä sosiaalisessa mediassa tyrkyttää liikaa tuotteitamme, vaan pyrimme luomaan sisältöä, joka kiinnostaa vaatteista ja muodista kiinnostuneita ihmisiä.

Markkinointi on osa yrityksen strategiaa

Kirjassa korostetaan, että markkinointi on osa yrityksen strategiaa eikä sitä tulisi nähdä vain yksittäisenä toimenpiteenä. Markkinointi on tärkeä osa yrityksen toimintaa, koska sen avulla yritys voi erottua kilpailijoistaan ja luoda pitkäaikaisia suhteita asiakkaisiinsa.

Markkinointi on vaatteita myyvälle verkkokaupassa avainasemassa. Emme mitenkään pystyisi pyörittämään verkkokauppaamme ilman sosiaalisen median markkinointia. Se on asia mihin meidän pitää panostaa ihan yhtä lailla, muiden juttujen rinnalla. Meidän myyntilukumme korreloi pitkälti suoraan some näkyvyyden kanssa. Meidän on siis kasvatettava laaja näkyvyys somessa, jos haluamme pärjätä kilpailijoillemme. Tämä onkin meidän suurin haasteemme tällä hetkellä. Miten saamme kasvatettua brändimme näkyvyyttä ja tunnettuvuutta.

Markkinoinnin tulee olla läpinäkyvää.

Kirjassa korostetaan, että markkinoinnin tulee olla läpinäkyvää ja rehellistä. Kuluttajat arvostavat yrityksiä, jotka toimivat avoimesti ja rehellisesti. Siksi yritysten tulee välttää harhaanjohtavaa markkinointia ja kertoa avoimesti tuotteidensa ja palveluidensa ominaisuuksista ja haittapuolista.

Mysteeriboksien myymisessä olisi helppoa markkinoida arvokkailla ja harvinaisilla vaatteilla, jotka eivät ikinä päätyisi asiakkaille. Näin asiakkaat luulisivat, että niitä laitettaisiin aina laatikoihin. Tällöin tilauksia tulisi paljon, mutta niin tulisi myös pettyneitä asiakkaita, sekä tuotepalautuksia. Emme missään nimessä halua tuottaa asiakkaillemme pettymyksiä, jonka takia pyrimme markkinoimaan boksejamme sellaisilla tuotteilla, jotka päätyvät varmasti asiakkaillemmekin.

Vastaavanlaisia mysteeribokseja myyvä Brittiläis yritys Edj vntge, jolla on valtava (500k) seuraajakunta tiktokissa markkinoi hulppeilla tuotteillaan sosiaalisessa mediassa. Kuitenkin tuotteet mitä asiakkaiden videoiden mukaan he saavat, ovat ihan eri luokkaansa. Tähän emme tietenkään missään nimessä halua lähteä.

You May Also Like…

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti