Markkinointi 3.0 Tuotteista asiakkaisiin ja ihmiskeskeisyyteen

Kirjoittaja: Akseli Pasanen

7 maaliskuun, 2022

Lähdeteos: Markkinointi 3.0 Tuotteista asiakkaisiin ja ihmiskeskeisyyteen

Lähdeteoksen kirjoittaja: -Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan

Teoriapisteet: 0

Valitsin tämän kirjan luettavakseni ilman sen suurempia perusteluja. Kirja kertoo markkinoinnin tämänhetkisestä vaiheesta (3.0), jossa ihminen ei ole ainoastaan kuluttaja vaan moniulotteinen henkilö, jonka tarpeet tulisi huomioida nykypäivän markkinoinnissa entistä paremmin.

Markkinoinnin vaiheet:

1.0 – Myydä tehtaan tuotoksia jokaiselle potentiaaliselle asiakkaalle. Yksinkertaisia tuotteita, suurille massoille.

2.0 – ”Asiakas on kuningas”. Kuluttajalla on enemmän valinnan varaa. Markkinointi koskettaa asiakkaan sydäntä ja mieltä, mutta asiakkaat ovat edelleen markkinointikampanjoiden kohteita.

3.0 – Asiakkaan tavoitteet pyritään tyydyttämään kaikin mahdollisin keinoin yrityksen mission, vision ja arvojen avulla. Huomioidaan tunteet ja henkisyys uudella tavalla.

Kirja on hieman haastava lukuinen sillä se sisältää suuren määrän erilaisia viitteitä kuten, erialojen asiantuntijoiden näkemyksiä, tutkimuksia, raportteja, erilaisten yritysten toimintastrategioita ja periaatteita. Teoksen alku on myös tylsähkö, sillä siinä käsitellään hieman markkinoinnin historian kulkua. Markkinoinnin historiaa on silti hyvä tutkia edes jonkin verran, koska se auttaa lukijaa ymmärtämään paremmin markkinoinnin nykyistä tilannetta ja siihen johtaneiden tapahtumien vaikutuksia eri näkökulmista.

Kirja on julkaistu vuonna 2011, jonka vuoksi osa neuvoista tuntuu lukuhetkellä itsestään selvyyksiltä. Kirjassa kerrottuja menestyvien yritysten markkinointikeinoja näkyy nykyaikana entistä enemmän arkielämässä. Markkinointi 3.0 mukaan asiakasta tulee huomioida osana yrityksen toimintaa ja periaatteita entistä enemmän. Tämä näkyy yritysten markkinoinnissa esimerkiksi vetoamalla yrityksen ekologisiin arvoihin, kestävään kehitykseen, vastuullisesti tuotettuihin raaka-aineisiin tai jonkin yhteiskunnallisen ongelman ratkaisuun osallistumiseen. Kirjaa lukiessa oli hauska huomata, että yli kymmenen vuotta vanha teos on ollut silloin jopa edellä aikaansa ja on edelleen ajankohtainen, siinä mitä tulee nykyaikaiseen markkinointiin ja kuluttajiin vetoamiseen.

Markkinointi 3.0 ydinideana on pienentää yrityksen ja asiakkaan välistä kuilua. Kuluttajiin vedotaan tunteiden kautta entistä vahvemmin. Yrityksen on siis mietittävä itselleen sellaiset arvot, joihin kohderyhmän kuluttajan on helppo samaistua. Kun yritys, sen työntekijät ja kohderyhmän kuluttaja jakavat yhteiset arvot, mission ja vision, yrityksen on helppo lähteä kasvattamaan toimintaansa. Yrityksen on tärkeää luoda asiakkaalle merkityksellinen rooli, joka saa asiakkaan ajattelemaan tekevänsä oikein ostamalla tämän yrityksen tuotetta. Käytännössä tämä tapahtuu esimerkiksi, kun asiakas näkee kaupassa tuotteen, jonka osto summasta menee pieni osuus rintasyöpätutkimuksen hyväksi. Asiakas tuntee tehneensä hyvää ja saa yrityksen toiminnasta luotettavan mielikuvan. Yritys kasvaa kestävyydellä ja arvolähtöisellä toiminnalla.

Yrityksen kasvunäkymät ovat usein kasvavilla ja kehittyvillä markkinoilla, joita löytyy useimmiten maapallomme köyhemmiltä alueilta, jos yritys siis haluaa kasvattaa liiketoimintaansa, on tähdättävä sinne. Markkinointi 3.0 sisältää monenlaisia esimerkkejä suuryrityksistä, jotka ovat keksineet keinoja hankkia ja vakiinnuttaa kuluttajia myös näistä alhaisemmista tuloluokista. Esimerkiksi Aasiassa ja Afrikassa toimivat maailmanlaajuiset suuryritykset ovat alkaneet kouluttaa paikallisväestöä omien yritystensä koulutusohjelmien mukaisesti ja tarjoamalla heille muun muassa mikrolainoja ja maanviljelykseen tarvittavia apuvälineitä. Yritykset hyötyvät tästä saamalla paikallista osaamista palkkalistoilleen ja apuvälineiden avulla varmistetaan yrityksen paikallisten raaka-aineiden saanti. Samalla saadaan apua köyhien alueiden taloustilanteeseen ja alhaiseen elintasoon. Yritys, joka ratkaisee ja keksii keinoja maailmanlaajuisten yhteiskunnallisten ongelmien helpottamiseksi, saa huomiota ja asiakkaat haluavat tukea yritystä ostamalla heidän tuotteitaan sillä kokevat tekevänsä hyvää. Tällaisessa tilanteessa kaikki voittavat.

Markkinointi 3.0 tarjoaa lukijalleen myös mielenkiintoista tietoa pienempien yritysten toiminnasta. Esimerkiksi ihmisten ostoskäyttäytymiseen netissä vaikuttaa nykyään yrityksen omaa markkinointia enemmän jopa ventovieraiden arvostelut ja mielipiteet tuotteesta. Jos joku tavallinen ihminen suosittelee tuotetta netissä, on kuluttajan helpompi samaistua mielipiteeseen ja ostaa tuote. Asiakkaat omistavat nykypäivän brändit, joten yrityksille on kannattavaa panostaa halpaan some-markkinointiin, jossa mainoskasvoina toimivat tavalliset kuluttajat, joiden seuraajakunta kohtaa yrityksen kohderyhmän. Yritysten tulee ymmärtää kuluttajien verkostojen voimaa ja luovuutta, joka vakuuttaa asiakkaan tekemään ostopäätöksiä.

Kirjan lopussa on kerrottu markkinointi 3.0 kymmenen käskyä, jotka kuuluvat seuraavasti:

1. Rakasta asiakkaitasi ja kunnioita kilpailijoitasi

– Mahdollistaa markkinan kasvun.

2. Ole herkkä muutokselle ja valmis muuttumaan.

– Liiketoimintaympäristö ja asiakkaat muuttuvat, jos ei pysy perässä, yrityksen on vaarana hiipua

3. Suojele nimeäsi, tunnista oma identiteettisi.

– Tuotemerkin maine on kaikki kaikessa, tasalaatuisten tuotteiden vertailussa asiakas ostaa yleensä vahvemman brändin tuotteen.

4. Asiakkaat ovat erilaisia – lähesty ensin sitä, joka hyötyy liiketoiminnastasi eniten.

– Älä tavoittele kaikkia, vaan niitä, jotka ovat valmiita ostamaan tuotteitasi ja hyötyvät suhteesta brändiisi.

5. Tarjoa hyvä kokonaisuus käypään hintaan.

– Älä myy huonoa kalliilla, ole rehellinen markkinoinnissa.

6. Ole aina saatavilla ja levitä hyviä uutisia.

– Auta tulevia asiakkaita löytämään sinut.

7. Tavoita asiakkaat, pidä heistä kiinni ja kasvata heitä.

– Muodosta mahdollisimman henkilökohtaisia suhteita asiakkaisiin, jotka kestävät läpi elämän.

8. Liiketoiminta on aina palveluliiketoimintaa.

– Kaikki tuotteet, joita myyt synnyttävät myös palvelun.

9. Säädä liiketoimintaprosessin laatua, kustannuksia ja toimitusvarmuutta.

– Paranna liiketoimintaprosessejasi joka päivä.

10. Kerää relevanttia tietoa ja käytä sitä viisaasti.

– opi, opi, opi!

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti