Markkinoinnin uudet 4p:tä (koulutusohjelma)

Kirjoittaja: Silja Pajamäki

7 helmikuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4p:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 0

Viimeisen koulutusohjelman kerran kirjaksi valikoitui Eka Ruolan kirjoittama Markkinoinnin uudet 4p:tä. Kirjassa käsittelee erilaisia markkinointi tapauksia erilaisten huippubrändien (mm. Nike, Oatly, Tuntematon sotilas-elokuva) esimerkkejä käyttäen. Esimerkit antoivat paljon oivalluksia ja relevanttia ajattelua siitä miksi näiden yrityksien markkinointi on toiminut hyvin tai jäänyt selkeästi mieleen. Uudet 4p:tä toimivat vanhojen rinnalla tukevina tekijöinä vanhoille 4p:lle (product, price, place & promotion). Tarkoituksena ei siis ole syrjäyttää näitä, vaan toimia näille tukevana lisänä tuoden yhä ihmisläheisempää ajattelua sekä lähestymistä markkinointiin.  

People – ihmiset  

Kaikkea toimintaamme ohjaa ihmiset. Toiminnan ohjausta on siis mietittävä helposti lähestyttävin keinoin, sillä jos ei ole ihmisiä, ei ole asiakkaitakaan. Asiakaslähtöisyys katsotaan yhtenä merkittävämpänä kilpailutekijänä, minkä vuoksi tähän on selkeästi panostettava. Panostus voidaan tulkita hyvin tehtynä pohjatyönä, mutta myös kykynä parantaa yrityksen toimintaa saatujen palautteiden perusteella.  

Tämän vuoksi haluamme esimerkiksi jakaa LYS studiosin toimintaa yhteisöllemme mahdollisimman avoimesti, jotta meillä on jotain josta meille voitaisiin antaa palautetta tai mitä vielä voisimme kehittää.  

Purpose – merkitys  

Mikä on yrityksen merkitys olemassa oloon? Tämä onkin tärkeä kysymys ja siihen vastauksen on löydyttävä. Ilman merkitystä on vaikea luoda asiakkaalle toteutettavaa lupausta saati antaa hänelle yritykseltä mitään merkittävää. Brändin merkitykselliset teot heijastavat positiivisella tavalla myös tulevaisuuteen, joten tämä on hyvä pitää mielessä. Jos asiakas ei koe yritystä millään tapaa merkittäväksi, hän tuskin suosii palveluita/tuotteita jatkossakaan.  

Merkitys korostaa yrityksen arvojen sekä tavoitteiden toteutumista. Jotta esimerkiksi LYS studios voi näyttää merkityksellisyytensä asiakkailleen, on meidän noudatettava näitä tekijöitä. Yksi meidän arvoista on olla asiakaslähtöinen. Haluamme olla helposti lähestyttäviä ja rentoja, mutta pitää toiminnan ammattimaisena muttei kuitenkaan jäykkänä. Uskon tämän olevan yksi hyvä ja merkittävä tekijä LYSin toiminnassa.  

Platform – alusta 

Yrityksen on tunnistettava itselleen toimivin alusta jossa pontetiaalinen kohderyhmä sijaitsee. Sosiaalisen median hallitseminen ei ole rakettitiedettä, mutta ei myöskään paikka jossa voisimme tarjota ihan jokaiselle jotakin yksittäisenä yrityksenä. Oikein käytettynä erilaiset alustat toimivat erinomaisina markkinoinnin kohteina tai oikeastaan välttämättöminä nykypäivänä. 

LYS studiosille eri alustojen ymmärtäminen on erityisen tärkeää, kun toteutetaan sisältömarkkinoitia. Meille yksi merkittävimmistä aluistoista on Linkedin kun käymme B2B kauppaa. Myönnän kuitenkin että meidän tulee tutustua sen toimintaan yhä syvemmin saavuttaaksemme sen täyden potentiaalin.  

Passion – intohimo 

Tämä lienee itselleni rakkain näistä neljästä ominaisuudesta. Kun teet jotakin intohimolla, sen kuuluu tuntua kivalta tekemiseltä. Jos se kuitenkin tuntuu raskaalta, todennäköisesti on etsittävä uusi intohimoa tuottava työ. Kirjasta mieleeni jäi tämä ilmaus ‘’jos et halua lauantaina töihin, tuskin haluat sunnuntainakaan’’. Aika osuvasti kerrottu. Pitkällä tähtäimellä intohimon puuttuminen voi aiheuttaa uupumista ja asiakaskin tulee huomaamaan, jos yrityksen tekemisestä puuttuu oikea intohimo. Tässä tapauksessa siis ei toimi ‘’fake it till you make it’’. 

Me LYS studiosissa viestimme mukaisesti haluamme markkinoida intohimolla. Uskon tämän ominaisuuden kantavan projektiamme pitkälle, sillä intohimoa tekemisestä todellakin löytyy ja toivon mukaan se myös näkyy ulkopuolelle mahdolisimman hyvin.  

Pohdintaa 

Työkalu poimintana kirjasta nappasin roadmapin, jota en olekkaan vielä toistaseksi käyttänyt projekteissani. Tämä kuitenkin kuulosti mielenkiintoiselta kokeilla tavoitteisiin pääsyä helpoittamaan. Selkeä jäsentely, mitä milloinkin tapahtuu ennen varsinaista päätavoitetta auttaa varmasti tavoitteisiin pääsemisen eri vaiheissa.  

Lukukokemuksena kirja oli virkistävää vaihtelua muista markkinoinnin kirjoista, sillä selvää tietoähkyä tästä ei tullut. Hyvät oivallukset kyllä opettivat erilaisista tavoista toimia markkinoinnin kilpailukentillä. Tässäkin kirjassa korostui tarinanallisuuden merkitys. Ihmiset haluavat kuulla tarinoita ja saada niistä jotakin merkityksellistä tarttuma pintaa. Nykyään myös yrityksien sosiaalisissa medioissa trendaa sisällöllisesti nähdä, mitä brändin takana tapahtuu. Tämä tulee siis pitää mielessä ja se antaa paljon mahdollisuuksia tuottaa yhä enemmän sisältöä mm. LYS studiosin Instagram sekä TikTok-tilille.  

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti