Markkinoinnin uudet 4P

Kirjoittaja: Otto Nyberg

24 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4P

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Markkinoinnin Uudet 4P

Tällä sprintillä kirjavalintani painottuvat vahvasti markkinointiin ja brändin luomiseen ja kehittämiseen. Oikeastaan kaikki luetut kirjat ovat suoraan markkinointiin painottuvia. Haluan kehittää markkinointi- ja brändi osaamistani akatemia aikana, koska haluan luoda tulevaisuuden työlleni brändin ja henkilöbrändätä myös itseäni. Tunnetun henkilöbrändin avulla pystyisin saamaan markkinoinnilla erinomaisen hyviä tuloksia. Kukapa ei haluaisi, että heidän kotinsa siivoaa somesta tuttu tyyppi, jonka taito hipoo taivasta.

Neljä alkuperäistä P:tä (Product, Price, Promotion, Place) tarjoavat edelleen äärimmäisen tehokkaan alkupisteen, kunhan samalla ymmärretään täysimääräisesti markkinoinnin merkitys. Tuotteeseen ja palveluun liittyvät päätökset, hinnoittelu, jakelu ja kaupallisen viestinnän päätökset ovat kaikki markkinointia, ei vain tuo viimeinen. Tämän kirjan uudet neljä P:tä, people, purpose, passion ja platform, tuovat siis uuden, emotionaalisemman tason aiemman rationaalisemman mallin yhteyteen.

Olen kahdessa projektissa mukana (Siivouspalvelu OT ja Seppälän renkaanvaihto), jossa ollaan tekemisissä kasvotusten ihmisten kanssa. Olen halunnut kehittää markkinointi ja brändäys osaamistani jo jonkin aikaa ja koin tämän luomuksen olevan hyvä sitä varten. Asiakasymmärrys, Ihmislähtöinen ajattelu ja se minkä kuvan jätät itsestäsi asiakkaalle työn jälkeen, on äärimmäisen tärkeää, jos haluaa, että samalta asiakkaalta saisi tulevaisuudessa lisää töitä. Siivouspalvelussa tietysti työn laatu ja ystävällisyys on yleensä ratkaiseva tekijä, siihen että elättääkö tällä työllä itsensä myös tulevaisuudessakin.

Meille Siivouspalvelussa tärkeimmät arvot ovat, Laatu, Vastuullisuus, Asiakas saa sitä mitä hän on tilannut ja se minkälaisen kuvan jätämme meistä, kun poistumme työkohteesta. Tuomme projektiamme myös parhaan osaamisemme mukaan sosiaalisessa mediassa. Olemme saaneet paljon näkyvyyttä (n. 50k), mutta se ei ole tuoneet meille vielä asiakkaita (ainakaan Jyväskylän alueella). Uskomme nykypäivänä Sosiaalisen median olevan ratkaiseva tekijä asiakkaitten saamiseksi erityisesti yrityksen alkuvaiheessa, kun lähdetään metsästämään ensimmäisiä asiakkaita.

Ollaan Tonin kanssa molemmat vietetty lapsuus ja nuoruus perheyrityksen ympärillä ja molemmat sattuvat olemaan vielä siivousyrityksiä. Ehkä ollaan kasvettu siihen siivoamiseen. Tykätään tehdä sitä, halutaan että paikat on siistinä ja ollaanhan me vielä hyviäkin siinä! Lähes suomen parhaimmistoa. Tiedetään miten erilaiset aineet toimivat, mihin niitä käytetään ja miten niitä voi soveltaa keskenään. Mietittiin yksi päivä akatemialla, että miksi ei perustettaisi sellaista projektia missä molemmat ovat hyviä ja siitä sitten syntyi Siivouspalvelu OT. Halutaan antaa meidän osaamistamme avuksi ihmisille, jotka ovat valmiina maksamaan siivoamisesta. Tiedämme että meistä on hyötyä heille. He pystyvät silloin tekemään asioita, jotka painavat heidän päälle ja me hoidetaan kodin ylläpito ja siivous. Tarkoitushan olisi kasvattaa siivouspalvelua, jotta saataisiin meille myös ulkopuolinen työntekijäkin.

Opinko kirjasta mitään?

En osaa oikein sanoa. Kyllä ja ei. Paljon asioita mihin tarvitsee keskittymistä ja oli suht vaikeaa saada sisäistettyä tekstiä. Ehkä se johtuu siitä, että mielen päällä pyörii paljon muutakin. Reflektion kirjoittaminen tuntui todella vaikealta. Kamppailin tän kanssa varmaan 4 tuntia :D.

You May Also Like…

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

Yrityskulttuuri on kuningas

Syy miksi valitsin tämän kirjan luettavaksi oli se, että yrityskulttuuri on hyvinkin pinnalla omassa tekemisessä juuri...

0 kommenttia

Lähetä kommentti