Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Otto Nyberg

24 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 2

Luin Pekka Ruokolaisen kirjoittaman Brändikäsikirjan. Kevään ensimmäisen sprintin lukulistani painottuu markkinointiin ja brändäykseen, joten halusin lukea kirjan. Lisäksi Brändien luominen kiinnostaa erityisen paljon. Ollaan Sentian Tonin kanssa perustettu Siivouspalvelu OT ja totta kai me haluamme brändätä siitä meidän näköisemme, joten kirjasta on varmasti jotain hyötyä.

Mitä mulle tulee tällä hetkellä mieleen Siivouspalvelu OT:n brändistä?

Raikas, moderni, sininen väri ja logossa oleva ”kolmio”. Kolmio viittaa mielestäni ekologisuuteen. Ehkä tämä kysymys pitäisi kuitenkin kysyä joltain muulta, kun projektin perustajalta. Vastaus olisi varmasti jotain muuta ja paljon todenmukaisempi. Kun Siivouspalvelu mainitaan, haluamme, että asiakkaat ajattelisivat, että ”Ai ne nuoret pojat? nehän ovat mukavia ja vielä hyviä siivoamaan, ne kävi meilläkin!”. Päästäksemme tähän pisteeseen meidän täytyy kehitellä jonkinlainen systeemi asiakaspalautteille, josta voimme korjata brändiämme oikeaan haluamaamme suuntaan.

  • Brändin kiteytys

Me Siivouspalvelulla halutaan auttaa ammattitaidollamme ihmisiä, pitämään heidän kotinsa puhtaana ja viihtyisänä paikkana. Ehkä myös erityisesti vanhempien ihmisten kohdalla, jotka ovat jääneet vähitellen yksinäisemmäksi vanhetessaan, niin me voimme pitää niille seuraa samalla, kun hoidamme heidän asuntonsa taas puhtaaksi.

Meidän visionamme on nostaa ihmisten viihtyvyyttä heidän kodissaan/työpaikoillaan. Oikeastaan missä vaan, missä siivousavulle on tarvetta.

Meille tärkeitä arvoja on: Asiakas saa mitä haluaa, Laatu, Vastuullisuus, Ympäristöystävällisyys.

  • Brändin muotoilu

Siivouspalvelu OT näkyy ulospäin Ammattitaitoisena siivousyrityksenä, huumorilla höystettynä. Halutaan pitää huumori työporukan kesken ja sen pitää näkyä myös ulospäin. Halutaan myös todistaa, että miehetkin siivoaa ja meidän sloganimmekin on ”Suomen ylpeimmät siivoojat”.

  • Brändin jalkautus

Kohtaamispisteet asiakkaittemme kanssa? Tällä hetkellä kohtaamme asiakkaan ensimmäisen kerran somenvälityksellä mainoksillamme. Toinen kohtaamispisteemme on asiakkaan kanssa työkohteessa. Meidän täytyy varmistaa, että olemme paikan päällä myös sitä samaa, mitä olemme mainoksessa luvanneet. Meiltä puuttuu vielä nettisivut Siivouspalvelulle, mutta ne ovat tulossa ja siitä tulee kolmas kohtaamispisteemme. Pyrimme rentoon kanssa käymiseen asiakkaan kanssa tyylillä ihmiseltä ihmiselle. Kuitenkin asiallista kanssa käymistä.

Teemme hommamme niin hyvin, että sana kirisi asiakkaalta asiakkaalle vain positiivissa merkeissä, jolloin voimme kasvattaa luotettavuuttamme ja asiantuntevuuttamme niin paljon, että se toimisi passiivisena markkinoinnin keinona jossain vaiheessa. Tähän on vielä pitkä matka ja siksi meidän täytyy todistaa, että me nuoret miehet siivouspalvelussa, olemme todellakin ammattitaitoisia ja taitavia siinä mitä me teemme.

Lopuksi vielä: Pitää ehdottaa, että tehtäisiin Siivouspalvelussa mukana olevien kesken podcast vielä kyseisestä kirjasta. Kaikkien mielipiteet brändin kehittämiseen mukaan. Tulisi varmasti paljon laajempi ja mielenkiintoisampi ja paljon enemmän näkökulmia.

You May Also Like…

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

Yrityskulttuuri on kuningas

Syy miksi valitsin tämän kirjan luettavaksi oli se, että yrityskulttuuri on hyvinkin pinnalla omassa tekemisessä juuri...

0 kommenttia

Lähetä kommentti