Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Karim Oussihl

28 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Johdanto 

Olin saanut monelta suositteluja tästä kirjasta ja mielestäni ne oli ansaittuja. Kirja oli mukavaa luettavaa tai oikeastaan kuunneltavaa. Siinä oli paljon käytännön esimerkkejä ja eikä se ollut mitään raskasta jargonia. Kirja kiteytti minulle markkinoinnin isoa kokonaisuutta. Eka Ruola oli päivittänyt markkinoinnin vanhat periaatteet, jotka olivat product, place, price ja promotion. Nämä perusteet tulee olla kunnossa jotta kauppa käy, mutta näitten uusien P:iden hallitseminen luo potentiaalia kasvaa nykypäivänä. Kerron mitä ajatuksia nämä uudet neljä, people, purpuoe, platform ja passion herättivät lukiessani tätä kirjaa. 

People 

Tämä kohta herätteli eniten. Yksinkertaistettuna ihan sama mitä teet yrityksessäsi niin aina tulisi miettiä asiakasta. Miten tämä yrityksen sisäinen parannus auttaa meitä palvelemaan asiakasta? Miten tämän asian x myyminen auttaa asiakasta. Emme myy tuotteita tai palveluita, myymme asiakkaalle arvoa. Jotain minkä hän voi ostaa meiltä hän voi ostaa myös muualta, joten mikä saisi hänet valitsemaan meidät. Aito hyvä asiakaskokemus ja asiakaskeskeisyys on mielestäni ihan älyttömän kova myyntivaltti. Mieleeni tuli heti Teeleidin ja TakeT:n asiakaspalvelu. Aina kun olen käynyt näissä liikkeissä olen saanut elämäni parhaimpia asiakaspalvelu kokemuksia ja lähtenyt hymyissä suin pois liikkeestä. Saisin saman teepaketin ostettua kaupastakin, mutta miksi en kävisi keskustassa kauppareissun matkanvarrella piipahtamassa näin hyvää mieltä tuottavassa kivijalkaliikkeessä. Keskityn tästä lähtien aina projekteissa ensisijaisesti siihen miten saan asiakkaalle niin hyvän ostokokemuksen, että hän pelkästään sen takia haluaisi tulla ostamaan minulta uudestaan. Tämä herättelevä ensimmäinen P näkökulma mielessä, oli helppo lukea seuraavia ja ne aukenivat tosi hyvin kun piti niissä mielessä, mitä arvoa ne tuottavat asiakkaalle 

Purpose 

Purpose eli, tarkoitus, eli miksi, eli missio. Yrityksen perimmäinen tarkoitus on tehdä voittoa tai meillä akatemialla projektien tarkoituksena on voiton lisäksi oppia. Tämä ei tarkoita sitä, ettei sinulla pitäisi olla missiota. Se luo ikään kuin sielun liiketoiminnallesi. On missiosi sitten maailman parantaminen tai aikaisempaa P:tä lainatakseni, parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen luominen, on tärkeää, että sinulla on toimintaasi ohjaavia suuntaviivoja jotka asiakkaasi allekirjoittaa. Kun tämän P:n kohdalla puhuttiin brändin vision ja tarinan rakentamisesta, minua herätteli kohta, jossa kiteytetään brändin tarina neljään sanaa. Esimerkiksi Facebookilla se on, Connect the entire world. Googlella taas, Easily find useful information. Nuo neljä sanaa kiteyttävät yritysten tarkoituksen niin selvästi kuin vai voi olla. Tämän jälkeen bongasin Linkedinissä Akatemia alumnien Brancoy Oy:n sloganin Create value with brand. Vaikka en ole yritykseen tutustunut olen aika varma, että heidän missionsa on luoda brändeistä lisäarvoa tuottavia. Tämä neljä sanaa oli minulle mindblower joka ei varmasti ikinä unohdu. 

Platform 

Markkinoinnin vanha P: Place on vaihtunut Platformiin. Yritykset ja brändit ovat nykyään asiakkaille 24/7 tavoitettavissa. Siellä jakaa tietoa yrityksestäsi ja sanomaasi. Internet on asiakkaiden ensimmäinen paikka missä he kilpailuttavat yrityksiä ja etsivät tuotteista ja palveluista tietoa. Kaikkien yritysten on oltava nykyään online. Muistaakseni Suomessa tehdyt verkkohaut tehdään 97-99% googlen hakukoneella. Se on sellainen numero, että jos digimarkkinointi ei ole kunnossa ei tule myöskään asiakkaille tietoiseksi, oli sinulla miten hieno tuote, palvelu tai brändi tahansa. Digimarkkinoinnin lisäksi mielestäni yritysten tulisi panostaa asiakaskokemukseen verkossa. Tehdä ostaminen verkkokaupasta mahdollisimman mutkattomaksi, laittaa yhteystiedot esille, vastattava asiakkaiden viesteihin ja tuotettava kaikilla mahdollisilla tavoilla lisäarvoa asiakkaalle myös internetin puolella. 

Passion 

Tämä viimeinen P kertoo asenteesta. Omasta asenteestasi yrityksesi brändiin ja siitä miten suhtaudut siihen. Sinun on uskottava omaan brändiin intohimoisesti jos haluat, että asiakas uskoo siihen lainkaan. Tässä kohdassa kirjaa puhuttiin siitä millä asenteella toteutat markkinointia. Kyllä se niin on että, kilpailussa pitkällä juoksulla kahdesta tasaväkisestä kilpailijasta se voittaa kummalta löytyy enemmän asennetta ja intohimoa. Itselle mietin tätä passionia siltä kannalta, että vaikka yrittäjällä on intohimoa ja uskoa omaan brändiin, miten hän saisi sen saman asenteen työntekijöilleen. Varsinkin heille jotka ovat vastuussa asiakaskohtaamisista. Heille jotka ovat ruohonjuuri tasolla asiakkaitten kanssa tekemisessä ja luovat brändin ilmettä sieltä käsin. Itse kiteyttäisin siis tämän viimeisen P:een yritykseen sisäiseen markkinointiin. Miten saan työntekijöilleni intohimoisen asenteen heitä työllistävää brändiä kohtaan, jotta he voisivat palvella asiakkaita parhaansa mukaan ja luovat samalla lisäarvoa asiakkaalle sekä brändille? 

You May Also Like…

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti