Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Vivian Aapakari

6 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Haluan kehittyä markkinointiosaamisessa ja janoan uutta tietoa, tämän takia kirjalistani on pullollaan markkinointiin liittyviä kirjoja. Sain myös suosituksia tästä kirjasta muutamaan otteeseen, joten päätin laittaa kuulokkeet korviin ja kirjan pyörimään. Odotin, että kirja lisäisi omaa tietoa ja herättäisi ajatuksia ja niinhän se teki. Heijastan ajatuksia projektiin, Aiva koruun.

Vanhat ja uudet

Vanhat neljä p:tä ovat: product, price, place, promotion. Vanhat eivät enää riittänyt Ruolan mielestä nykymaailmaan ja hän uudisti niitä. Uudet neljä p:tä ovat people, purpose, passion, platform. Uusissa otetaan huomioon ihmiset, merkitys, intohimo ja sosiaalisen median myötä alusta.

People – Ihmiset

Asiakkaat ja asiakaslähtöisyys nousee kokoajan tärkeämmäksi. Hyvä asiakaskokemus on myös tärkeä kilpailun kannalta, varsinkin jos tuote itsessään on yksinkertainen. Nykyään on myös hyvin vaikeaa keksiä tuotetta tai palvelua mitä ei ole vielä markkinoilla. Mekin Aivalla tehdään polymeerimassasta koruja, mikä ei ole uusi juttu. Joten koska tuote itsessään ei ole uusi, pitää kilpailla asiakaskokemuksilla.

Aivalla ei ole kivijalkamyymälää vaan myyminen tapahtuu suurimmaksi osaksi verkkokaupan välityksellä. Verkossa asiakkaita ei tietenkään tapaa kasvotusten ja olenkin useasti tuskastellut asian kanssa. Miten voimme parantaa asiakaskokemusta kun kaikki tapahtuu verkossa? Tykkään itse paljon asiakaspalvelusta ja asiakkaiden kanssa höpöttelystä. Viime vuoden puolella kävimme myymsääs Aivan koruja Paviljongin messuilla ja tykkäsin hirmuisesti kun sain esitellä paikan päällä koruja asiakkaille ja keskustella. Tulee itselle ihan erilainen fiilis kun asiakas ostaa tuotteen paikan päällä kuin verkossa. Messuja siis lisää. 

Onneksi meillä on nykyään yksi jälleenmyyjä, kohta luultavasti toinenkin ja lisää etsimme kokoajan. Tämä helpottaa vähän asiaan mutta ei kuitenkaan ratkaise koko pulmaa. Jälleenmyyjien asiakaspalvelu vaikuttaa paljon asiakkaaseen, joka ostaa meidän korun. Se vaikuttaa asiakkaan saamaan mielikuvaan meidän brändistä. Jos asiakaspalvelu on hyvää niin todennäköisesti meidänkin brändi on automaattisesti hyvä. Jos käy niin, että asiakaspalvelu olisi huonoa niin se vaikuttaisi myös meihin. Tämän takia jälleenmyyjien valinta on tärkeää ihan asiakaspalvelusta lähtien.

Purpose – Merkitys

Yrityksen merkitys luo myös markkinoinnille enemmän merkitystä. Tunteisiin vetoaminen on hyvä kikka markkinoinnissa. Tarina tunteiden kera vielä parempi. Tarinan avulla asiakas tietää, miksi ostaa juuri sinun tuotetta. Miksi valita sinun tuote eikä kilpailijan tuotetta. Merkitystä ei voi kuitenkaan itse keksiä vaan se pitää löytää. 

Aivalla merkitys liittyy siihen, että haluamme tarjota asiakkaille uniikkeja ja persoonallisia tuotteita. Korvakoruja tarjoaa nykyään moni eri yritys, varsinkin pienyrittäjiä löytyy todella monta ja kilpailu on kovaa. Olemme miettineet myös, että ottaisimme valikoimaan kustomoidut korvakorut. Näin asiakas saisi yhdessä meidän avustuksella suunnitella itselle korvakorut ja tämä voisi lisätä meidän merkitystä ja näkyvyyttä. Asiakaskokemus voisi myös nousta korkeammalle. 

”Ihmiset eivät osta sitä, mitä teet, vaan miksi teet.”

Passion – Intohimo

Markkinoinnissa voi käyttää apuna vaikka mitä, niin myös intohimoa. Jotta se näkyy asiakkaille asti, on sen lähdettävä yrityksen perustajista alkaen jokaiseen työntekijään. Markkinointia on myös helpompaa ja mukavampaa tehdä kun intohimo huokuu, on helpompi lähestyä asiakasta kun tykkää siitä mitä tekee.

Aiva syntyi intohimosta harrastukseen. Kaikki olemme intohimoisia ja luovia käsityötyyppejä hieman eri toteutus tavoin. Halusimme yhdistää harrastuksen liiketoimintaan ja näin syntyi Aiva koru. Koko projektin olemassa olo on intohimoon sidonnainen. Kukaan ei jaksaisi tehdä tätä muuten vaan, onhan tämä aikaa vievä projekti. 

Platform – Alusta

Alusta on valittava asiakkaiden mukaan, missä he ovat. Aivalla meillä on käytössä instagram ja verkkokauppa. Olemme miettineet alustojen laajentamista esimerkiksi Facebookiin tai TikTokiin. Kohderyhmän kannalta TikTok voisi toimia. Meidän ikäiset aikuisten alut siellä pyörivät ja heidät voisi tavoittaa hyvin sieltä. Toisaalta viime messuilla meidän asiakkaina oli myös keski-ikäisiä naisia ja heidät voisi tavoittaa ehkä paremmin Facebookista. Facebook on itselle tutumpi, olen outo nuori ja en omista TikTok tiliä. Sellainen pitäisi varmaan tehdä ensin ja tutustua alustaan paremmin. Veikkaan, että se tulisi tutuksi nopeasti sillä ymmärrykseni mukaan Instagramissa on paljon samanlaisia ominaisuuksia nykyään. 

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti