Digimarkkinointi

Kirjoittaja: Elias Kinnunen

6 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Digimarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Niko Lahtinen

Teoriapisteet: 3

Digimarkkinointi on Niko Lahtisen, Kimmo Pulkan, Heikki Karjaluodon ja Joel Meron kirjoittama kirja digimarkkinoinnista. Kirja käsittelee digitaalista markkinointia aina markkinoinnin alusta nykypäivään. Kirjassa on mukavasti huomioitu eri trendejä mitä markkinoinnissa on ollut. Nykypäivänä trendit ovat jatkuvasti uusiutuvia, mikä tarkoittaa, että yrityksen tulee pysyä mukana muutoksissa kilpaillessa.

Kokemukseni digimarkkinoinnista

Aikaisempaa kokemusta digimarkkinoinnista tai markkinoinnista ylipäätään on oman yritykseni Fysiikkavalmentaja Eliaksen kautta. Digimarkkinointini oli silloin pääosin sosiaalisen median sisällöntuotanto. Verkkosivuja olen hieman rustaillut myös. Digimarkkinointia tehdessä minulla ei ole ollut kunnollisia strategioita. Olen suunnitelmia tehnyt ja pyrkinyt säännölliseen sisällöntuottamiseen ja kyllä sillä on vaikutusta ollut. Muutamia asiakkaita sitä kautta tullut ja olen sillä saanut luotua uskottavuutta omalle tekemiselle.

Digimarkkinoinnilla menestykseen

Digimarkkinointi on nykypäivän markkinointi käytännössä. Mielestäni puskaradio markkinointi on paras markkinoinnin tapa, mutta sen jälkeen tulevat digimarkkinoinnin ulottuvuudet. Digitaalisen markkinoinnin vahvuus on ehdottomasti se, että voit tavoittaa kohderyhmäsi heidän olleessaan ympäri esimerkiksi Suomea omissa koloissaan. Digimarkkinoinnin työkalut ovat huikeat ja niitä kehitellään jatkuvasti. Voidaan seurata vierailijoita profiileissamme ja verkkosivuilla sekä analysoida heidän käyttäytymistään siellä. Hyvällä suunnitelmalla ja strategialla on mielettömät mahdollisuudet yrityksen liiketoiminnan kannalta.

Haasteeni digimarkkinoijana

Minulla haasteena on suunnitelmallisuus ja strategian luominen. Näiden luominen ja noudattaminen auttaisi huomattavasti markkinoinnissa. Tiimiakatemialla muutenkin olemme mestareita suunnittelemaan kaikkea, mutta suunnitelmien noudattaminen ja toteuttaminen unohtuu usein. Tällä hetkellä pohdin ajankäyttöäni. On ollut viime aikoina todella ristiriitaista opiskella Tiimiakatemialla. Markkinoinnissa pätee lause: Jos yrität olla kaikille kaikkea, et ole kellekään yhtään mitään. Koen tiimiakatemialla sen olevan samoin. Jos projektien osalta yrittää olla mukana vähän kaikessa, ei ole missään yhtään mitään. Kun puhutaan Tiimiakatemialta nousseista yrityksistä, niin usein ne ovat niiden henkilöiden luomia, jotka ovat keskittäneet kaikki fokuksensa tämän yrityksen kehittämiseen. Kyllä Tiimiakatemialla voi olla tämä “jokapaikanhöylä”, mutta ei heistä kirjoiteta valmistumisen jälkeen tai nosteta jalustalle puhuessamme Tiimiakatemiasta. Kyllä yhteen asiaan keskittyvät voivat menestyä paljon suuremmalla todennäköisyydellä.

Miten voin tulevaisuudessa hyödyntää digimarkkinointia?

Yrityksen tärkeimmät digitaalisen markkinoinnin keinot ovat kotisivut, sisältömarkkinointi, hakukonemarkkinointi, asiakkuusmarkkinointi ja sosiaalisen median markkinointi. Näitä haluan oppia tuottamaan tulevaisuudessa ammattilaisena. Koen minulle tällä hetkellä mieleisimmiksi verkkosivujen rakentamisen ja siihen liittyvän hakukonemarkkinoinnin. Minulla on tällä hetkellä Fysiikkavalmentaja Elias brändi hakukoneissa sijalla 1-3, kun haetaan googleen hakusanalla “fysiikkavalmentaja”. Tämä tuntuu hyvältä ja sieltä on tullutkin yhteydenottoja. Olen miettinytkin pitäisikö minun nyt vahvistaa sitä brändiä entisestään digimarkkinoinnin avulla, mutta se ei tue tiimiakatemian mallia tiimioppimisesta.

Sisällöntuotanto ja sosiaalisen median markkinointi on myös sitä, mitä haluan tehdä. Haluaisin luoda asiantuntijabrändiä ja sitä kautta tuoda itseäni persoonana esille. Asiantuntijabrändiä rakentaessa minun tulisi valita tietty teema ja jakaa sisältöä siihen liittyvistä aiheista. Toiseksi voisin luoda itsestäni tarinan, joka olisi mielenkiintoista seurattavaa asiakkaille.

Mitä vien kirjasta käytäntöön?

Kirjan vinkeistä käytäntöön viemiseksi haluan viedä ajatuksen siitä, että hyvällä asiakasymmärryksellä voi saavuttaa huomattavan kilpailuedun kilpailussa. Digimarkkinoinnille tulisi kirjan mukaan asettaa maksimissaan 3-5 tavoitetta. Tuo 5 tavoitetta jo kuulostaa aika paljolta. Minusta 3 päätavoitetta voisi olla hyvä, jotka pilkkovat välitavoitteisiin. Haluaisin tulevaisuudessa pyrkiä rakentamaan yritykseeni brändiyhteisön. Brändi olisi sosiaalisen median kanavissa paikka, jossa ihmiset haluavat kysellä neuvoja ja muut asiantuntijat haluaisivat vierailla sivuilla keskustelemassa aiheista. Sähköpostimarkkinointia haluan oppia ja päästä kokeilemaan tulevaisuudessa. Minun pitäisi tehdä projektina, jotain sellaista, jossa voin lähettää asiakkaille uutiskirjeitä. Olen ehkä aliarvioinut uutiskirjeiden voimaa markkinoinnissa.

Hohkeen markkinointi

Hohke hyödyntää digimarkkinoinnissaan sosiaalisen median sisällöntuotantoa. Mielestäni markkinointimme ei ole kovin aktiivista. Tiedämme palvelumme ja projektimme, mutta emme ole markkinoineet niitä, kuin yhden päivityksen verran Instagramissa. Me ei osata vielä tehdä markkinointia kohderyhmällemme. Meillä on tiimissä paljon markkinoinnin osaajia, mutta se ei näy säännöllisenä markkinointina ja lisäarvon luontia kohderyhmällemme. Markkinointimme on sitä, että päivitämme kerran kuukaudessa kuukauden tiimiläinen päivityksen tyylillä. Miten voisimme aidosti luoda lisäarvoa kohderyhmällemme? Markkinoinnilla pitäisi olla selkeät tavoitteet ja strategia niiden saavuttamiseksi.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Ilmiön kaavan on kirjoittanut Lauri Hilliaho ja Johanna Puolitaival ja se on julkaistu vuonna 2015. Kirja käsittelee...

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinisen meren strategia on vuonna 2005 julkaistu teos, jonka on kirjoittanut professorit W. Chan Kim ja Renee...

0 kommenttia

Lähetä kommentti