Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Kirjoittaja: Veeti Leppänen

6 maaliskuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 0

Heti kirjan alussa lukijalle luodaan mielestäni hyvä kuva mitä kirjassa käsitellään. Kirjasta saa heti vaikutteen, että kirja sopii sekä kokeneemmille markkinoinnin osaajille, että uusille tulokkaille. Kirjassa kehotetaan paljon vetoamaan tunteeseen ja tarinaan, jonka täytyy olla brändille suunniteltu ja rakennettu, jotta asiakas saa brändistä mieleenpainuvan ja erottuvan kuvan.

Apple on brändi, josta on kirjassa paljon esimerkkejä ja mielestäni täysin ansaitusti. Apple on brändinä monina vuosina ollut maailman vahvin ja tulevaisuus näyttää koko ajan vain paremmalta brändin puolesta. Kirjassa sanotaan, että Applen tuotteissa ihmisiin vetoaa intohimo ja yksinkertaisuus. En itse ole ihan varma tarkoitetaanko intohimolla tässä tapauksessa käyttöjärjestelmästä tykkäämistä vai brändin ihannointia vai kumpaakin, mutta todellista on se, että jotain oikein on tehty. Kommentin Applen yksinkertaisuudesta ymmärrän hyvin. Apple on muuttanut kaiken kaikkiaan puhelimiaan vuosien varrella varsinkin ulkonäöllisesti erittäin vähän ja käyttöjärjestelmä on pysynyt saman tyylisenä, helppokäyttöisenä, sekä luotettavana.

Yksi kysymys Appleen liittyen on monesti mietityttänyt monia mukaan lukien myös itseni. Mikä saa asiakkaan ostamaan Applen älypuhelimen huomattavasti korkeampaan hintaan, kuin kilpailijoidensa vastaavat mallit? Monet varmasti tiedostavat, että Applen tuotteissa on suuri ”brändi lisä”, mutta päätyvät siitä huolimatta ostamaan kyseisen tuotteen kilpailijoiden joukosta. Onko Applen tuotteet oikeasti vaan niin paljon parempia osiltaan ja laadultaan kuin kilpailijoiden, että siihen kannattaa sijoittaa enemmän rahaa? Ei ole. Applen puhelimet ovat käytöltään erittäin yksinkertaisia, mutta tosin todella huonosti muokattavissa, koska käyttöjärjestelmä on niin suljettu. Itse olen sitä mieltä, että yksinkertaisuus on varmasti saanut Applelle monta käyttäjää jäämään heti Applen alkuaikoina ja kun on kerran tottunut ja todennut hyväksi, moni ei enää halua tai jaksa alkaa opettelemaan uutta ja ottaa ”riskiä”.

Apple on tehnyt menneisyydessä lähes maailman parasta laatua brändäyksessä ja tekee sitä edelleen. Omasta kokemuksesta voin kertoa, kun Gigantissa joku kävelee hakemaan iPhonea, on asiakkaan käännyttäminen toiseen merkkiin erittäin epätodennäköistä ja sitä ei oikeastaan sen takia tehdäkään. Jos taas muista merkeistä yrittäisi kääntää Appleen todennäköisyys vaihtamiselle olisi vähän korkeampi, tai näin väittäisin. Brändäyksen lopputulos näkyy ja uskon sen olevan pääosa heidän menestystään. Mielestäni tärkeä asia, jonka haluan mainita Appleen ja sen suosioon liittyen on kieltämättä vähän negatiivinen. Uusien tutkimusten mukaan Amerikassa 87% nuorista (joka on aivan järkyttävän suuri määrä) omistaa iPhonen. IPhonesta on tullut Amerikassa niin suuri juttu, että he keille sitä ei ole varakkuuden tai ihan vain oman puhelin maun takia, ovat oikeasti joutuneet kyseisen asian takia ulkopuolisiksi ja kiusatuiksi. Sen takia, ettei heillä ole suosittuja ja kalliita Applen puhelinta. Heidän puhelimensa voivat olla usein osallisesti parempia, kuin muiden iPhonet, mutta iPhone on niin iso asia heille, että sillä ei ole merkitystä. Applen tuotteiden suosio on selvässä nousussa myös kaikkien Euroopan maiden nuorten keskuudessa ja olen itse aika varma, että kyseistä syrjintää tullaan ikävä kyllä näkemään tulevaisuudessa myös Euroopassa.

Hyviä ja osaltaan itsestään selviä nostoja tekstistä oli muutamia. On hyvä tietää, että kahdella samalla tai vastaavalla tuotteella voi saavuttaa monen kertaiset voitot toiseen verrattuna. Tämähän perustuu täysin brändäykseen. Lukuisia kertoja kirjassa mainittu lause ”Pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan” jäi ainakin itselle päähän ja se on älykäs lausahdus.

Mieleen jäi myös esimerkki Valion brändäys kerrasta. Valio oli koulujen alkamispäivänä laittanut kaikille tutun oltermanni ”juustomies” asuun pukeutuneet tienpysäyttäjät koulujen lähistöille turvaamaan nuorten koululaisten tienylityksiä. Juustomiehen asussa ei ollut mitään Valion logoja tai muuta mainostekstiä, eikä siinä tarvinnutkaan olla, vaan kaikki tunnistivat hahmon ja tiesivät merkin. Kaikille huolestuneille äideille jäi varmasti hyvä mieli ja kun he ensikerran katsovat juustoja kaupassa he muistavat tämän hahmon ja tempaus ei varmasti hirveästi valiolle kustantanut.

Kirja kokonaisuudessaan luettavuudeltaan ihan ok. En nyt ehkä uusiksi lukisi, mutta oli siellä asioita, joista sain hyvin kiinni ja pystyin muodostamaan paljon mielipiteitä ja paljon oppeja, miten asioita voisi mahdollisesti tehdä tulevaisuudessa.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti