Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Kirjoittaja: Hannes Vilpponen

10 lokakuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Kiinnostuin kirjasta, sillä markkinoinnin osaaminen on oleellinen osa tiimiakatemiaa omissa projekteissani sekä tiimin hommissa. Tiimin markkinointia olen ollut tekemässä nyt koko tiimin olemassaolon ajan, sekä projekteissa tehnyt markkinointia esimerkiksi pelaajatcom -projektissa tiktokin puolelle. Nyt seuraavana isompana askeleena markkinoinnin puolella on sähköautolle.com projektin somejen ja markkinoinnin aktivointi. Somet ovat olleet nyt tyhjillään jonkin aikaa, ja somejen päivittely on mahtava keino saada lisää näkyvyyttä ja kävijöitä nettisivuille, jopa ilmaiseksi. Nyt on siis aika kääriä hihat ja ryhtyä hommiin.

Markkinoinnin uudet 4p:tä kirjassa kerrotaan markkinoinnin neljästä pilarista, joihin kaikkiin eri osa-alueeseisiin syvennytään kirjoittajan kokemuksien ja eri yritysten esimerkkien kautta. Näiden avulla pystytään ymmärtämään markkinointia ja sen tarkoitusta sekä tärkeyttä syvällisesti.

People

Ihmiset ovat sosiaalisia olentoja, joille esimerkiksi kuulluksi tulleen tunne on hyvin tärkeä asia. Asiakaslähtöisyys on ehdottoman tärkeää, ja on välttämätöntä huomoida ihmiset markkinoinnissa. Sillä ilman ihmisiä ei ole yritystäkään. Mutta täytyy muistaa ihmisille markkinoidessa keskittyä tekemään sitä ensisijaisesti ns. omille ihmisille eli kohdeyleisölle, heille, joita oikeasti markkinoinnin sanoma tai ajatus voi varmemmin kiinnostaa. Jotta pystyy mahdollistamaan brändin tuntumisen tuttavalliselta tai houkuttelevalta kohderyhmälle, on myös kuunneltava jatkuvasti heidän tarpeita ja halujaan, sekä muokattava yritystä niiden mukaisesti.

Purpose

Merkitys on oikeastaan se syy, että mistä idea yritykselle on syntynyt, mikä on yrityksen tarkoitus, ja mitä se haluaa tehdä. Tärkeää yrityksen merkityksen kannalta on se, että se on löydetty, esimerkiksi tarpeen tai puutteen pohjalta, eikä sitä ole muuten vain luotu. Yrityksen merkitys esimerkiksi isoilla firmoilla on yleensä hyvinkin näkyvää niin mainoksissa, sloganeissa sekä palveluissa. Sen selkeä ulostuonti mahdollistaa selkeän brändikuvan luomisen asiakkaan mieleen, sekä selkeyttää yrityksen tarkoitusperiä ja luonnetta. Yritys voi myös vaikuttaa suoraan ihmisiin heidän omien ajatustensa mukaisesti. Tämä voi ihmisten keskuudessa joko nakertaa tai kasvattaa luottamusta tai tykättävyyttä. Tästä esimerkkinä kirjassa kerrottiin Disneystä, joka on vahvasti lasten liikalihavuutta vastaan, joka kulkee käsi kädessä heidän tavoitteensa kanssa tuoda lisää onnellisuutta maailmaan. Tämä on näkynyt esimerkiksi heidän tekemässään sisällössä lasten liikunnan kehittämiseksi sekä McDonaldsin mainosten näyttämisestä kieltäytymisessä. Tämä kertoo samanlaisten ajatuksien omaaville ihmisille yrityksen tekevän asioita sen eteen, mikä kasvattaa heidän keskuudessaan luottamusta yritykseen.

Platform

Eri alustojen käytön osaamisen merkitys markkinoinnissa on ilmeinen. Alustat kuten sosiaalinen media ja muut digitaaliset kanavat ovat yleistyneet viime aikoina huomattavasti, ja ihmiset tavoitetaan ruudun kautta entistä paremmin. Alustat ovat myös varautuneet tähän markkinoinnin harjoittamiseen varsin hyvin, sillä useilla alustoilla on mahdollisuus kohdentaa markkinointia juuri omalle yleisölle, saada näkyvyyttä samasta aiheesta kiinnostuneiden ihmisten kesken sekä nostattaa mainoksia rahalla. Eri alustojen avulla yritykset voivat myös mahdollistaa interaktiivisia kokemuksia asiakkaiden kanssa, esim kysymyksiin vastaamisen, livestriimien sekä palautteiden vastaamisen kautta. Tämä lisää huomattavasti asiakkaan sitoutuvuutta ja tuttavallisuutta brändin kanssa kun näkee, kuulee sekä pystyy vuorovaikuttamaan tämän kanssa. Eri alustoihin tutustuminen ja niiden aktiivinen päivittäminen sekä kehittäminen ovat usein yrityille se paras tapa saada sitoutettua asiakkaita sekä saada itseään ihmisten tietoon.

Passion

Intohimon merkitys markkinointiin on suuri, sillä se voi vaikuttaa merkittävästi asiakkaisiin, brändiin ja liiketoiminnan menestymiseen. Intohimon näkyminen markkinoinnissa voi yritys saada itsestään paljon luotettavamman kuvan, sillä yritys, joka aidosti uskoo omaan toimintaansa ja tekemiseensä näkyy varmasti myös teksteissä, mainoksissa sekä kaikessa muussa yrityksen ulostulossa. Yritykset, jotka jakavat intohimonsa asiakkaidensa kanssa saavat myös varmemmin hyvää palautetta niiltä jotka ovat intohimoisia samasta aiheesta, sillä se luo asiakkaan kanssa yhtäläisyyden tunnetta. yirtyksen intohimo omaa tekemistä kohtaan vaikuttaa ulos, mutta myös sisällekkin. Tämän avulla yritys pysyy todennäköisemmin sitoutuneena asiakkaiden tarpeisiin, omaan toimintaansa ja lupauksiinsa.

Kirjan lukeminen herätti monia ajatuksia brändeistä, joiden markkinoinnissa olen kohdannut näitä kirjassa mainittuja p:itä. Joidenkin kohdalla kallistuen enemmän tiettyyn, mutta myös missä ollaan onnistuttu täyttämään jokainen näistä. Hyvien oppien lisäksi kirja oli mielestäni myös helposti luettava sekä ymmärrettävä, ja tulen varmasti hyötymään opeista oman opiskeluni aikana.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti