Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Wilma Estola

15 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Kuuntelin ”Markkinoinnin uudet 4 P:tä” -kirjan, jonka kirjoittaja sekä lukija on Eka Ruola.

Kirja käsittelee markkinoinnin neljää peruselementtiä eli neljää P:tä, jotka ovat tuote, hinta, promootio ja jakelu. Ruola haastaa nämä perinteiset P:t ja ehdottaa uusia P:itä, jotka ovat ihminen, intohimo, merkitys ja alustat. ”Ihminen on kaikki” aikaisemmankin 4 P:n viides P on ollut ihminen, muttei virallisesti, joten Ruola laittaa sen uudessa 4 P:ssä ensimmäiseksi.

Albert Einsteinin sanoin intuitio on ainoa reitti todellisen älykkyyden äärelle. Kirjan keskeinen viesti on, että nykyajan markkinointi vaatii laajempaa näkökulmaa kuin perinteiset neljä P:tä. 

Eka Ruola korostaa, että menestyksekkään markkinoinnin taustalla on organisaation kulttuuri, jossa henkilöstö on sitoutunutta ja asiakkaiden tarpeet ovat keskiössä. Kumppanuuksien ja prosessin merkitys on myös korostettu, sillä niillä on suuri vaikutus tuotteen ja palvelun laatuun sekä toimitusaikaan.

Kirjoittaja käyttää useita esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat onnistuneet uusien P:iden avulla, kuten Nike, joka on tunnettu urheiluvaatteiden ja kenkien valmistaja. Asiakaspalvelun sanotaan olevan yksi Niken kulmakivistä ja kirjassa mainittiinkin, miten Nike on kehittänyt palvelunsa vastaamaan asiakkaidensa tarpeita ja odotuksia. Niken esimerkit osoittavat, että uusia P:itä hyödyntämällä yritys voi menestyä, erottua kilpailijoista ja rakentaa vahvaa brändiä.

Itse en ole vielä kerennyt markkinointiin perehtyä huolellisesti, mutta kirja avasi omaa näkemystäni markkinoinnin vaikutuksista ja vallasta. Lähden hyödyntämään tulevissa projekteissa ehdottomasti uusia, sekä vanhojakin neljää P:tä. Aion käyttää kirjasta oppimiani asioita luovasti ja intuitiivisesti, kuten Einstein sanookin. Myös soveltaen omaan työhöni ja projekteihini, jotta pystyn parantamaan suorituskykyä markkinoilla.

Kirjan lukuja oli helppo seurata, ja Ruola käytti paljon konkreettisia esimerkkejä selventämään käsitteitä. Oli mielenkiintoista nähdä, kuinka perinteisten markkinointistrategioiden uudelleenarviointi voi auttaa yrityksiä menestymään markkinoilla. 

Yhteenvetona ”Markkinoinnin uudet 4 P:tä” on hyödyllinen ja ajankohtainen kirja kaikille markkinoinnista kiinnostuneille. Eka Ruola tarjoaa arvokkaita näkökulmia markkinoinnin peruselementtien ympärille, ja hänen esimerkkinsä auttavat konkretisoimaan käsitteitä. Suosittelen tätä kirjaa kaikille, jotka haluavat päivittää markkinointitietouttaan ja pysyä kilpailukykyisinä. Ja vielä enemmän suosittelen lukemaan kirjan kuin kuuntelemaan, koska luvut sisälsivät esimerkkien lisäksi kuvia, listauksia, mainoksia ja lainauksia.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti