Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet neljä p:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Hyvin monelle tuntuu jäävän epäselkeäksi, mitä markkinointi on. Rehellisesti se on sitä myös minulle, epäselkeää ja vaikeaa. Muutama päivä sitten työhakemusta raapustaessa paahdoin ja kirosin sitä, että vaikka väitän tehneeni markkinointia, en rehellisesti tiedä mitä se on. Tästä samasta syystä en koe voivani listata osaamistani, sillä vähäisen tiedon valossa en edes tiedä mitä listata. Tästä syystä päätin lukea markkinoinnin uudet 4 p:tä. Ajattelin, että kirja hieman valaisee minulle, mitä markkinointi on tai mitä sen kuuluisi sisältää.  

Markkinointi on asiakassuhteiden kehittämistä ja ylläpitämistä tarjoamalla arvoa asiakkaille ja yhteiskunnalle. Eli tavallaan se voidaan luonnehtia merkityksellisten suhteiden rakentamiseksi ihmisten välillä. Markkinoinnin parempaa ymmärrystä varten on luotu neljä p:tä, product, price, place ja promotion, eli tuote, hinta, jakelu ja mainonta.  

Vuonna 2021 Eka Ruola kuitenkin listasi markkinoinnille uudet 4 p:tä. Tämä uusi malli ei yritä syrjäyttää aikaisempaa mallia, vaan se käyttää vanhaa mallia perustanaan. Uudessa mallissa on kyse korkeammasta tasosta, joka muodostaa kokonaisvaltaisen markkinointistrategian, joka huomioi asiakkaan tarpeet, odotukset sekä yhteiskunnan vaatimukset. Nämä uudet neljä p:tä ovat people, purpose, passion ja platform, eli ihminen, merkitys, intohimo ja alusta.  

PEOPLE 

Harva yritys on mitään ilman ihmistä. Aikaisemmin brändit ovat olleet kontrollissa siitä, millaisen kuvan ne haluavat itsestään välittää. Ajan saatossa ja teknologian kehityttyä tämä on kuitenkin muuttunut. Brändit ovat menettäneet kontrolliaan ja kontrollin puute on pakottanut brändit lisäämään asiakasajattelua sekä parantamaan asiakaskokemusta. 

Tulevaisuuden selkein menestyjien yhteinen tekijä on asiakasymmärrys. Meidän on tajuttava, että menestyäksemme, emme ole töissä johtoryhmälle tai hallitukselle, vaan ihmisille. Sen takia markkinoinnin tärkein pilari on ihmiset. Yrityksen on tiedostettava hyvin tarkasti oma kohderyhmänsä, mitä ihmiset haluavat. On mietittävä tarkkaan, mikä vetoaa, mikä ei. Tätä varten yrityksen on todella tunnettava kohderyhmänsä. Ei voi tietää, mitä toiset haluavat, ellet tunne heitä. Ihmisissä on voimaa. Jos nyt aletaan miettimään puskaradioefektiä, se on toiminut aina. Digitalisaation myötä puskaradioefekti on kasvanut entisestään. Ihmiset ovat jatkuvassa kommunikaatiossa keskenään. Verkko mahdollistaa etäisyyden ja nyt asiakkaasi saavat yhteyden eri puolille maailmaa. Ihmiset puhuvat enemmän ja kohderyhmäsi on laajentunut. Jos mokaat, voit olla varma, että moni tulee tietämään siitä. Sama pätee toki onnistumisiin. Onnistumisesi saattaa mennä niin sanotusti viraaliksi ja kohta koko maailma on tietoinen siitä. Tämän takia nykymaailmassa asiakaspalvelulla ja asiakaskeskeisyydellä on entistä suurempi merkitys.  

Kirjassa otettiin esimerkki Niken 2019 Crazy dreams – kamppanjasta. Maailman silmissä Nike oli ottanut suuren riskin uudella markkinointikamppanijalla. Uhkana oli huippubrändin maineen tahrautuminen. Nike tulisi menettämään asiakkaita ja taloudellinen tappio olisi suuri. Kampanjan aiheuttamat seuraukset eivät kuitenkaan olleet tällaisia, vaan Nike teki historiansa suurimman myyntituloksen. Miksi, koska Nike tunsi asiakkaansa. Tähän päivään asti Nike on tuntenut asiakkaansa ja sen ansiosta brändi on pystynyt harjoittamaan mitä parhainta markkinointiviestintää.  

Niken vahva asema konkretisoitui minulle, kun aloitin syksyllä 2022 cheerleadingin uudestaan. Huomasin, että kyseisissä piireissä Niken urheiluvaatteet olivat edelleen in. Samat Nike Pro shortsit trendasivat 2015, kun aloitin kyseisen lajin ensimmäisen kerran. Ilmiö oli hyvin erikoinen ja sai minut pysähtymään hetkeksi. Viimeisen kahden vuoden aikana olen seurannut kuinka uusia trendaavia urheiluvaatemerkkejä pomppaa markkinoille. Yhdessä hetkessä kaikki ovat valmiita maksamaan itsensä kipeäksi Gymsharkin urheilulegginsseistä, ja hetken päästä et saa niitä enää myytyä edes 25 €, koska ihmiset ovat siirtyneet kuluttamaan ICIW urheilulegginssejä. Vuodesta toiseen ihmiset haluavat ostaa Niken tuotteita. En ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi, että tämä on vain seurausta todella onnistuneesta markkinointiviestinnästä. Tämä taas on yksinkertaisesti seurausta siitä, että Nike tuntee asiakkaansa ja tietää mitä he haluavat.  

PURPOSE 

Merkitys on vastaus kysymykseen, miksi yritys tai brändi on olemassa? Se määrittää, kenen tarpeita ollaan täyttämässä ja miksi juuri sinä voit täyttää kyseisen tarpeen. Merkitys ohjaa markkinointia ja tarinankerrontaa. Sen avulla määritellään, millainen yhteys asiakkaaseen halutaan luoda. Todellinen ja puhutteleva merkitys kiinnittyy sekä siihen, mitä tehdään, että ympäröivään kulttuuriin ja kulttuurin kautta ihmisten tunteisiin.  

Merkitystä luotaessa on hyvä ymmärtää, että kysymys on nimenomaan merkityksen löytämisestä, ei ratkaisemisesta, eikä luomisesta. Tärkeimpänä muistisääntönä toimii se, että ihmiset eivät osta sitä, mitä teet vaan sen, miksi teet. Suurempi merkitys asiakkaalle on sillä, mitä toimituksen jälkeen tapahtuu. Asiakas haluaa tietää, miten tuote tai palvelu parantaa hänen kokemustaan ostohetken päätyttyä. Tämä tulisi tehdä asiakkaalle selväksi jo heti ennen ostopäätöstä, lyhyesti ja ytimekkäästi. Sen takia brändin tarinan ja tarkoituksen kiteyttäminen neljään sanaan on aivan nerokas työkalu. Internet on täynnä artikkeleita, myyntipuheita, tuotekuvauksia ja suuria lupauksia. Kaikkeen tuohon tiedon määrään hukkuu. Tämä on aiheuttanut sen, että ihmiset eivät jaksa enää lukea pitkiä tekstejä tai tuijottaa kymmenien minuuttien pituisia opastusvideoita. Oma aika pyritään käyttämään mahdollisimman tehokkaasti. Tästä erinomainen esimerkki on uuden alustan, Tiktokin nopeasti noussut suosio. Tiktokin lyhytvideot ovat nousseet suosioon nopean ja helpon kulutuksen vuoksi. Käyttäjien ei tarvitse sitoutua pitkiin videoihin, vaan he voivat selata sisältöä nopeasti ja pysähtyä katsomaan itseään kiinnostavia videoita. Samasta syystä on tärkeää kiinnittää kuluttajien huomio heti ytimekkäällä neljän sanan tarinalla.  

PLATFORM 

Brändille ja yritykselle on välttämätöntä käyttää jatkuvasti alustojen tarjoamia moninaisia mahdollisuuksia. Alustojen käyttämistä varten yritysten tulisi kuitenkin ymmärtää erilaisia alustoja sekä osata käyttää niitä. Alustat eivät tarjoa oikotietä poikkeukselliseen menestykseen, vaan niissä pätee vanhanaikainen kokeilun ja neroilun  kautta oikean toimintatavan löytäminen.  

Alustoiden jatkuva käyttö on tärkeää, koska alusta tarjoaa brändille mahdollisuuden jatkuvaan vuoropuheluun asiakkaittensa kanssa. Asiakkaisiin vetoaa oikeiden keskustelujen käyminen yritysten kanssa, sillä se lisää yhteyden tunnetta yrityksen ja asiakkaan välillä. Alustalla brändi kykenee myös jakamaan oleellista tietoa yleisölleen. Tämä mahdollistaa sen, että brändi kykenee johdonmukaisesti inspiroimaan yleisöään mielenkiintoisilla ja brändin mukaisilla luovilla tavoilla. Tällainen toiminta lisää entisestään yhteyden tunnetta asiakkaan ja yrityksen välillä. Alustat siis helpottavat arkea, markkinointia ja tiedon välittämistä.  

PASSION 

Intohimo on valtava voima. Se saa ihmisiin uutta tehoa ja lisäbuustia asioiden saavuttamiseksi. Intohimo vapauttaa tavattoman suuren määrän sisäistä energiaa ja, kun tämä energia kohdistetaan markkinointiin, on mahdollista saada suuria tuloksia aikaiseksi. Tarvitsemme intohimoa saavuttaaksemme korkeimman mahdollisen suoritustason, sillä ihmisen tuntiessa suurta paloa jotakin tiettyä asiaa kohtaa, hän ei halua lopettaa ennen kuin on perillä. Tällainen intohimon kipinä myös tarttuu usein muihin ja saa aikaan mitä hienoimman massareaktion. Kun useampi ihminen alkaa työstämään intohimolla, tulokset ovat mitä käsittämättömimpiä.  

Jos yrityksen tai brändin henkilöstö ei kuitenkaan suhtaudu tuottamaansa työhön innolla ja intohimolla, on myös kuluttajan hankalaa innostua kyseisestä tuotteesta. Sen takia on äärimmäisen tärkeää tehdä jotakin mistä tykkää ja mihin uskoo. Mielestäni intohimoa ei ole mahdollista synnyttää ilman tätä. Jos et tykkää asiasta mitä teet, et pysty innostumaan siitä. Jos et innostu asiasta, et myöskään pysty tuntemaan intohimoa sitä kohtaan. Kun markkinointiviestinnästä ja mainonnasta välittyy intohimo, jolla sitä on tehty, ihminen pystyy tuntemaan entistä syvempää yhteyttä brändiin.  

Markkinointiin tarvitsee vain ripauksen luovuutta yhdistettynä tähän yllä mainittuun malliin. Sillä on mahdollista toteuttaa jo paljon. Luovuus on asennetta, mielentilaa ja valintoja. Se on päätös olla kulkematta sitä ilmeistä polkua ja avata silmänsä uusille kokeiluille. Puhuin aikaisemmassa reflektiossani siitä, miten en ole ikinä luokitellut itseäni luovaksi. Luovuus on ollut minulle aina haastavaa ja suustani on usein kuullut sanat “en voi, koska en ole luova”. Kirjassa kuitenkin todetaan, että jokainen meistä kykenee luovuuteen. Yhdessä tämän ja Saku Tuomisen Luova älykkyys kirjan kanssa tajusin, että olen tarkastellut luovuutta vain väärästä tulokulmasta. Luovuuden ei tarvitse rajautua visuaalisuuteen tai uusien asioiden keksimiseen. Luovuus on parhaimmillaan kaikkea. Se on ongelmanratkaisua, uusia näkökulmia, asioiden yhdistelyä ja niiden kautta uuden luomista.  

Omia ajatuksia 

Kirja sai ajattelemaan Kävelykatukirppiksen brändiä ja markkinoinnin laitaa. Markkinointi on tehokkain tapa kasvattaa tapahtuman brändiä, tuoda asiakasvirtaa sekä pitää yllä nykyistä asiakaskuntaa. Tarvitsemme näitä, jotta saamme vakiinnutettua viime vuonna tekemämme brändiuudistuksen.  

Jotta voimme vakiinnuttaa brändin, meidän on ensin tutustuttava asiakaskuntaan. Meidän on opittava tuntemaan heidät ja mietittävä, mikä juuri meidän asiakkaisiin vetoaa. Meidän on myös mietittävä, mikä on Kävelykatukirppiksen merkitys, ja mitä lisäarvoa se tuottaa asiakkaalle. Kun saamme vastaukset näihin, voimme keskittyä siihen, miksi asiakas haluaa osallistua juuri meidän tapahtumaamme. Nämä ovat ne askeleet, jotka meidän on otettava Kävelykatukirppiksen brändiuudistuksen vakiinnuttamiseksi.  

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti