Markkinointi 3.0 : tuotteista asiakkaisiin ja ihmiskeskeisyyteen

Kirjoittaja: Roosa Lassila

7 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Markkinointi 3.0 : tuotteista asiakkaisiin ja ihmiskeskeisyyteen

Lähdeteoksen kirjoittaja: Kotler, Philip Setiawan, Iwan Heiskanen, Mia

Teoriapisteet: 0

Yhteiskunnan kehittyessä brändien tulisi ymmärtää kehityssuunta ja adaptoitua muuttuvaan maailmaan, jotta ne pysyvät kehityksen perässä ja niiden jatkuva kasvu sekä kannattavuus olisi mahdollista. Yhteiskunnan muutoksen myötä markkinoinnin voidaan ajatella kehittyneen kolmessa eri vaiheessa. Kirja avaa näitä markkinoinnin kolmea eri osa-aluetta ja pyrkii lisäämään ymmärrystä haastamalla perinteistä markkinointikäsitystä. Markkinointi on koko ajan muuttuva ala. Se seuraa trendejä, kuluttajakäyttäytymistä ja yhteiskunnan muutosta. Halusin lukea kyseisen kirjan, jotta saisin paremman ymmärryksen markkinoinnin kehityksen eri vaiheista, sekä suunnasta, johon markkinointi 3.0 on meitä viemässä.  

Jokaista kolmea markkinoinnin vaihetta on buustannut jokin merkittävä tapahtuma. Markkinointi 1.0 kiihdyttäjänä toimi teollinen vallankumous, markkinointi 2.0 kehitystä buustasi tietoteknologian ja internetin kehitys, ja markkinointi 3.0 sai vauhtia uuden ajan teknologiasta ja sen kehityksestä.  

Vanhat tavat eivät enää tänä päivänä ole kovin tehokkaita tai tehoa juuri ollenkaan. On päivän selvää, että nykyaikana tarvitaan uusia markkinoinnin keinoja. Siksi markkinointi 3.0 esittelee uuden, asiakaskeskeisen ja vastuullisen markkinoinnin lähestymistavan. Tämä uusi tapa haastaa perinteistä tuotteiden myyntiin keskittynyttä markkinointia ja korostaa yritysten vastuuta yhteiskunnan hyvinvoinnista. Markkinointi 3.0:ssa yritysten tulisi korostaa asiakaskeskeistä lähestymistapaa, jossa yritykset ymmärtäisivät asiakkaidensa tarpeita ja arvoja sekä pystyisivät ymmärryksen kautta tarjoamaan asiakkailleen merkityksellisiä ja mieleenpainuvia kokemuksia.  

Tällainen toiminta on hyvin relevanttia nykyaikana, sillä asiakaskokemus on yksi tärkeimmistä kilpailuvalteista. Markkinoilla tarjottavat tuotteet ja palvelut ovat samankaltaisia, hinnat kilpailukykyisiä ja erottavia tekijöitä löytyy koko ajan entistä vähemmän. Suurimman eron yritysten välillä luo asiakaskokemus.  

Markkinointi 3.0 pystytään jakamaan vielä kolmeen tärkeimpään pääpointtiin, joita ovat  

  1. Ihmisarvoisen markkinoinnin periaate 
  1. Brändin merkitys 
  1. Kokemusmarkkinointi. 

Ihmisarvoisen markkinoinnin periaatteella tarkoitetaan keskittymistä asiakkaiden tarpeiden tyydyttämiseen samalla edistäen yhteiskunnan hyvinvointia. Tämä edellyttää yrityksiltä vastuullista toimintaa ja yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa. Markkinointi 3.0 periaatteet omaksuneet yritykset ovat sisäistäneet sen, etteivät he kykene muuttamaan maailmaa yksin. Heidän on työskenneltävä tiiviissä yhteistyössä samat arvot ja tavoitteet jakavien yhteistyökumppanien kanssa. 

Brändin merkitystä pohdittaessa on tärkeää muistaa, että brändi ei ole pelkästään logo tai nimi. Se on kokonaisvaltainen kokemus, joka syntyy asiakkaan mielessä ja tunteissa. Brändin avulla yritys voi erottua kilpailijoista ja rakentaa asiakkaiden luottamusta. Se toimii myös yhtenä yrityksen tärkeimpänä kilpailuetuna, sillä hyvä brändi luo arvoa asiakkailleen ja kasvattaa yrityksen uskottavuutta markkinoilla. 

Teimme juuri viimevuonna brändiuudistuksen Kävelykatukirppikselle. Kirja oli hyvä muistutus siitä, että pelkkä logon ja värienvaihtaminen ei synnytä uutta brändiä, vaan se syntyy asiakkaiden tunteissa ja kokemuksen perusteella. Meidän täytyy laittaa suurin panos asiakkaiden luottamuksen rakentamiseen, jotta pystymme kasvattamaan tapahtumaa ja vakiinnuttamaan uuden brändin.  

Kokemusmarkkinointi korostaa asiakaskokemuksen merkitystä. Siinä on kyse juurikin merkityksellisten ja mieleenpainuvien kokemusten tarjoamisesta asiakkaille. Kokemusmarkkinoinnin tavoitteena on luoda positiivinen ja merkityksellinen kokemus asiakkaalle, joka vahvistaa asiakassuhdetta ja sitä kautta lisää asiakkaan sitoutuneisuutta yritykseen. Edellytys tällaiselle on ymmärtää, että asiakas ei osta pelkästään tuotetta tai palvelua, vaan yritykseltä saamansa kokemuksen, joka tuotteeseen tai palveluun liittyy. Tämä taas edellyttää asiakkaan tarpeiden ymmärtämistä, jotta koko ostoprosessi olisi mahdollisimman sujuva ja miellyttävä.  

Olemme tiedostamatta panostaneet kokemusmarkkinointiin Kävelykatukirppiksessä. Jo paikkavarausvahvistuksia tehdessä, olemme yksilöineet viestit ja puhuttelemme asiakkaitamme etunimellä. Tapahtumassa olemme pyrkineet sijoittelemaan henkilöstöä niin, että tapahtuman kulku on asiakkaille mahdollisimman helppo ja yksinkertainen. Tapahtumamyyjien saapuessa olemme ohjeistaneet heidät infopisteelle, jossa he suorittavat maksun ja saavat kaikki tarvittavat informaatiot. Lisäksi he näkevät, keiltä tarvittaessa saa apua ja tunnistavat meidät keltaisista huomioliiveistä. Tapahtuman aikana olemme käyneet vaihtamassa kuulumisia ja kyselemässä, miten tapahtumamyyjillä menee. Tapahtuman lopuksi olemme kiittäneet myyjiä osallisuudesta ja välittäneet heille alennuskoodin kiitoslahjana sähköpostin välityksellä. Lopuksi tekemissämme palautekyselyissä asiakkaat ovat jakaneet positiivisia asiakaskokemuksia ja kertoneet odottavansa innolla seuraavaa tapahtumaa. Nyt kun kirjan myötä tiedän, mitä kokemusmarkkinointi on, ja miten se on näkynyt tekemissäni projekteissa, pystyn varmasti panostamaan siihen entistä enemmän.  

Kiteytetysti markkinointi 3.0 edellyttää yrityksiltä jatkuvaa oppimista ja kehittymisenhalua. Yrityksiltä pitää löytyä myös kykyä sopeutua muuttuviin markkinaolosuhteisiin ja asiakkaan tarpeisiin. Muutoskyvykkyys onkin yksi avainsana markkinointi 3.0:ssa. Kirja muistutti hyvin siitä, että markkinointi on jatkuvaa oppimista ja kehitystä. Se sai myös tajuamaan, että yritykset, jotka pysyvät ajan tasalla ja kehittävät uusia tapoja luoda arvoa asiakkailleen, menestyvät pitkällä aikavälillä.  

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti