Kestävä markkinointi: Ilmastonmuutosopas brändeille

Lähdeteos: Kestävä markkinointi: Ilmastonmuutosopas brändeille

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg & Riku Mattila

Teoriapisteet: 2

Halusin lukea kirjan kestävästä markkinoinnista, sillä kestävän kehityksen rooli nykypäivänä vain korostuu entisestään luonnon monimuotoisuuden vähenemisen, luonnonvarojen ehtymisen ja ilmastonmuutoksen edetessä. Halusin lisätä ymmärrystäni aiheesta, sillä kestävän kehityksen rooli koskee kaikkia aloja sekä yhteiskunnan osia, hallitusta, yrityksiä ja yksilöitä. Minua kiinnosti ottaa selvää markkinoinnin näkökulmasta kestävään kehitykseen, sillä kestävän kehityksen rooli kasvaa myös yritysten toiminnassa. Yhä useammat kuluttajat ovat tietoisempia ympäristöasioista ja haluavat tukea yrityksiä, joiden arvoihin kuuluu ympäristövastuullisuus. Täten nyky-yhteiskunnassa kestävän kehityksen huomioiminen yritysten toiminnassa saattaa parantaa yrityksen mainetta ja lisätä kilpailukykyä.  

Muuttuvassa maailmassa kestävän markkinoinnin harjoittamisesta tulee lähes edellytys hyvän liiketoiminnan kannalta. Ihmisten tietoisuus ilmasto-ongelmista lisääntyy, ja tämä näkyy selvästi kulutustottumuksissa. Ihmiset alkavat suosimaan vastuullisia yrityksiä, sillä kestävän kehityksen tavoitteet nousevat tärkeämmäksi tietoisuuden kasvaessa. Yritykset, jotka integroivat kestävän kehityksen osaksi markkinointiaan saavat hyvän etumatkan ja paremmat mahdollisuudet erottua kilpailijoistaan. Lisäksi kestävän kehityksen tavoitteet voivat toimia lähtökohtana uusien tuotteiden tai palveluiden kehittämiselle. Yritys voi esimerkiksi alkaa hyödyntämään kierrätettyjä tai uusiutuvia materiaaleja osana tuotteen valmistamista, tai yritys voi aloittaa kestävien ratkaisujen tarjoamisen energiatehokkuuden parantamiseksi.  

Kirjassa esiteltiin monia eri käytännön vinkkejä, joilla yritykset voivat lisätä kestävää markkinointia, ja edistää omia kestävän kehityksen tavoitteita. Mielestäni tärkeimpänä työkaluna nousi esille SWOT-analyysin hyödyntäminen arvioidessa yrityksen kestävän kehityksen toimia. Swot-analyysi auttaa yritystä tunnistamaan tärkeimmät näkökohdat, joita tulisi ottaa huomioon luodessa kestävän markkinoinnin strategiaa. Määrittelemällä organisaation vahvuudet, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet kestävän kehityksen kautta yritys saattaa löytää uusia keinoja ympäristövastuullisuuden lisäämiseksi.  

Toisena tärkeänä kohtana yritykset voivat kehittää kestävän kehityksen tavoitteitaan tekemällä yhteistyötä sidosryhmien kuten toimittajien kanssa. Näin yritykset voivat viestiä avoimuutta ja lisätä yrityksen uskottavuutta. Samalla ne voivat varmistaa, että kestävät käytännöt ulottuvat koko toimitusketjuun. Tämän lisäksi yritykset voivat pyytää asiakaspalautetta kestävän kehityksen toimistaan, sillä tämä auttaa yrityksiä ymmärtämään asiakkaiden käsityksen yrityksen vastuullisuudesta. Asiakaspalautteen merkitystä ei kannata aliarvioida, sillä asiakkaiden antaman palautteen perusteella yritykset huomaavat helpommin kipukohtiaan ja pystyvät parantamaan toimintaansa kestävän kehityksen näkökulmasta. Lisäksi palaute voi auttaa yrityksiä kehittämään heidän kestävän kehityksen strategiaa. 

Kirja sai minut ajattelemaan, miten voin itse hyödyntää kestävää markkinointia ja kirjassa annettuja työkaluja omissa projekteissani. Olen kokenut Kävelykatukirppiksen hyvin ympäristöystävällisenä kestävän kehityksen arvoja tukevana projektina. On se vieläkin sitä, mutta kirja sai minut tajuamaan, kuinka paljon kehitettävää siinä vielä on. Voisimme tehdä yhdessä projektiryhmän kanssa SWOT-analyysin Kävelykatukirppiksestä ja arvioida sen vahvuudet, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet kestävän kehityksen näkökulmasta. Toisena uutena seikkana en ole aikaisemmin tajunnut ajatella, miten Kävelykatukirppiksen asiakkaat kokevat tapahtuman kestävän kehityksen toimet. Olemme kyllä kyselleet asiakkailta palautetta Google Forms kyselyn muodossa, mutta emme ole tajunneet lisätä kestävään kehitykseen liittyviä kysymyksiä mukaan. Tämä on sellainen kehityskohta, jonka voisimme ottaa käyttöön jo heti tämän vuoden palautekyselyissä.  

Yhden onnistumisen haluan nostaa esille. Koen, että Kävelykatukirppiksessä olemme tehneet hyvin yhteistyötä sidosryhmien kanssa. Olimme puhumassa Radio Keskisuomalaisessa Kävelykatukirppiksestä tapahtumana, ja samalla otimme kantaa kierrättämiseen ja kestävän kehityksen arvoihin. Tapahtumasta tehtiin myös juttu viime vuoden Suur Jyväskylä lehteen. Näiden lisäksi olemme tehneet tiivistä yhteistyötä Jyväskylän elävä kaupunki ry:n kanssa, ja näin olemme lisänneet avointa viestintää sekä kasvattaneet brändin uskottavuutta. 

Nämä näkökulmat auttoivat minua tajuamaan, että olisi muutenkin hyvin tärkeää tuoda kestävän kehityksen näkökulmaa ja markkinointia mukaan kaikkiin tekemiini projekteihin. Se on kuitenkin tärkeä osa tulevaisuutta, ja olemme Tiimiakatemialla kehittämässä tulevaisuuden työelämän taitojamme.  

Kirja auttoi minua ymmärtämään kestävän kehityksen periaatteita ja niiden liittämistä markkinointiin. Selkeän ja käytännönläheisen lähestymistavan kautta oli helppo ymmärtää, miten kestävän kehityksen lisääminen hyödyttää yrityksiä liiketoiminnassa, ja miten oppeja sekä kirjan vinkkejä voi soveltaa käytännön tasolle asti.  

You May Also Like…

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

21 oppituntia maailmantilasta

Lukiessani Yuval Noah Hararin teosta ”21 lessons for the 21st century” Suomeksi 21 oppituntia maailmantilasta....

0 kommenttia

Lähetä kommentti