Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Hatif Basharyar

28 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinni uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Luin kirjan nimeltä Markkinoinnin uudet 4 P:tä. Valitsin kyseisen kirjan markkinoinnin perusopinto kurssille. Kirjan on kirjoittanut Eka Rukola sekä julkaistu vuonna 2021. Kirja käsittelee teemoja kuten brändin voima, markkinoinnin kehittyminen ja asiakaskokemuksen merkitys. Kirja vaikutti olevan hyvin kiinnostava, koska soveltuu omiin projekteihini.

Syy miksi valitsin juuri tämän kirjan on sen takia, koska nykypäivänä kilpailu markkinoilla sekä eri aloilla on koventumassa entisestään sekä brändin arvo ja voima ovat hyvin tärkeitä. Tämän takia onkin viisasta minulta, että opettelisin kuin pesusieni tämän kaiken tiedon ja laittaisin sen yrittäjänä käytäntöön.
Itse yrittäjyys on itsessään kokeilemista, eli yrittämistä. Olla yrittäjähenkinen. Yksi tapa kuitenkin kartoittaa iso virheitä ja vaaroja on lukea kirjoja. Sen sijaan, että koet ja opit kantapään kautta, lue asiasta ja ymmärrä se, niin toivottavasti kykenet kartoittamaan ongelmat. Kirja on hyvä tämänkaltaiseen asiaan.

 No mitkä sitten nämä uudet 4 P:tä ovat? Halusin edes tietää, että kuulostavatko ne edes hyviltä tai kiinnostavilta.
Markkinoinnin vanhat neljä P:tä ovat: Product- tuote, Price- hinta, Place- jakelu, Promotion- mainonta.
Markkinoinnin uudet neljä P:tä ovat: People- ihminen, Purpose- merkitys, Platform- alusta sekä Passion- intohimo. Eli keskitytään ihmisiin, kyseisen tuotteen merkitykseen, missä sitä markkinoidaan sekä aidon intohimon näyttämistä.
No, nämä kuulostavat kyllä kiinnostavilta, ja kyllähän ne olivatkin! Uudet neljä P:tä opettivat rutkasti uutta asiaa ja antoi uutta näkökulmaa moneen eri omaan projektiini, mitä voin laittaa toivottavasti käytäntöön. Uudet neljä P:tä eivät kuitenkaan ole tehty korvatakseen vanhat, sen sijaan täytyy ajatella, että se olisi kuin lisäosa.

Jotta asiakas tekisi ostopäätöksen, hän tarvitsee nykyään enemmän kuin hinnan tai tekniset tiedot. Se ei enää riitä, vaan vaaditaan syytä tai uskoa brändiin, jonkin sortin syvempää yhteyttä. On selvästi olemassa syy miksi kaikki haluaa ostaa Apple tuotteita kuin Samsungin.

Ensimmäinen P: People
Ihmisten tuominen keskelle. Kaiken kaikkiaan, asiakkaat ovat tuotteen tai palvelun loppu käyttäjiä, joten he ovat kuninkaita. Olisi harmillista täten, jos yritys ei vetoaisi asiakkaisiin. Eli kun sinulla on kehitteillä tuote, on viisasta ajatella, että miten se palvelee ihmistä? Tarvitseeko hän kyseistä tuotetta? Ilman näitä kysymyksiä esimerkiksi, ei tuote ole ihmisille tehty.

Toinen P: Purpose
On tärkeää myös kyseenalaistaa, että miksi tuote on olemassa. Mitä se edustaa? mitä kyetään saada aikaiseksi sillä? Tämän miettimisen avulla, voidaan saada ihminen koukkuun tuotteeseen. Eli kun tarinallistaa tuotteen, ihminen kiinnostuu ja pystyy jopa samaistumaan yritykseen tai tuotteeseen.

Kolmas P: Platform
Nykyään mainostaminen valotaulujen sekä sanomalehtimainoksien avulla ei tavoita enää yhtä paljoa mitä se aikaisemmin sai aikaan. Tavoitettavuus, on räjähtänyt. Nykyään, miltei minä hetkenä tahansa, mistä tahansa sekä sosiaalisenmedian avulla voidaan tavoittaa asiakas jopa meren toisella puolen. Ja se tarkoittaa sitä, että kilpailu on koventunut. Tämän myötä, mainoksen sisältö ja kyky saada asiakas kiinnostumaan tuotteesta tai palvelusta on entistä tärkeämpää kuin koskaan.

Neljäs P: Intohimo
Kun intohimo on aitoa, voi vain silloin asiakas uskoa tuotteeseen ja haluta sitä todellisesti. Se tulisi ilmetä jokaisesta asiasta mitä yritys pistää ulos. Olkoon vaikka itse yritys, tuote, palvelu, mainos vai mikä lienee, täytyy intohimon ilmetä. Sen takia intohimo leviää, muut ihmiset alkavat kiinnostua ja tuntevat vetoa ja uskottavuutta tuotteeseen.

Opit

Heti kirjan luettuani, aloin katsomaan mainoksia ihan eri tavalla. Heti huomaamaan kaiken piilevän viestinnän, mitä heti ei huomaisisi. Aloin kyselemään, että miksi näen tiettyä mainosta juuri tämän alustan kautta, mitä se yrittää saavuttaa ja miten se palvelee ihmistä sekä tunnenko vetoa siihen. Oli uskomatonta nähdä, miten monissa huippu yrityksissä on onnistuttu ja missä ei olla.

Tämä kirja auttoi minua rutkasti markkinoimisen ymmärryksessä. Itse olen henkilökohtaisesti osana Tiimiakatemian Megatiimiä, eli markkinointi tiimiä. Tämän myötä, on ollut vaikeaa omaksua rooliani megatiimissä. Olenhan minä tiimin TIkTok vastaava, ja tehtävänäni on tuottaa sisältöä koulusta muualle maailmaa.
Nyt olenkin katsonut tiktokkeja joita näen sovelluksessa, ihan eri tavalla. Toki algoritmi on vähän sekava, mutta heti huomaan, kun joku suosittu sisällöntuottaja on luonut itsellensä hyvän henkilöbrändin sekä miten yritykset ovat saavuttaneet vakiintuneen katsoja kunnan.

haluan myös olla osa oman tiimini, Roccerin, brändin synnyttämisessä sekä sen ylläpitämisessä. On kriittisen tärkeää jo alusta heti luoda autenttinen, vetoa luova sekä asiakasta palveleva brändi. Sen myötä uskon, että pystymme lippu korkeana sekä ylpeästi pitää tiimimme nimeä ylhäällä kaikkein projektien rinnalla.

Yhteenveto

Yhteenvetona voidaan todeta, että Markkinoinnin uudet 4 P:tä tarjoaa minulle paljon pohdittavaa ja hyödyllistä tietoa brändin rakentamisesta ja markkinoinnin kehittämisestä. Kirja tukee ajatuksiani vahvan brändin luomisesta ja auttaa minua syventämään ymmärrystäni markkinoinnin eri osa-alueista.

Kirja on mielestäni erinomainen. Sen sijaan, että selitettäisiin paria asiaa monta kertaa, Rukola osasi tiivistää kaiken 200-sivuun sekä tehdä siitä kiinnostavan. Mikä tärkeintä itselleni henkilökohtaisesti, hän ei tehnyt kirjasta tylsää mikä on aina ollut pelkoni akatemia urani alkamisesta asti.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti