Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Matleena Heinonen

24 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Alustus

Olen luullut, että markkinointi on pitkälti vain somessa tapahtuvaa mainostusta. Kirjan ja Kotakahvila projektin avulla, olen oppinut näkemään asiota laajemmin.

On hyvä että projektin kanssa samaa aikaa kuuntelin markkinointiin liittyvän kirjan, sillä oppimiseni syventyi. Kirjassa tuli minulle uusia käsitteitä, mutta ne selitettiin hyvin. Kirja avarsi ehdottomasti näkemyksiäni siitä, kuinka tärkeää markkinointi on. Minulla heräsi kiinnostus opetella markkinoinnin erilaisia keinoja lisää. 

Mitä opin?

Opin markkinoinnin kokonaisuutta paremmin kirjan avulla, sekä sen monipuolisuutta. Minua kiinnosti eniten hinnoittelun tärkeys ja markkinoinnin monipuolisuus. Oli myös siisti tajuta, kuinka moni asia kulkee käsi kädessä myös markkinoinnissa. Esimerkiksi tuotteen on oltava yhteensopiva hinnan ja paikan kanssa, sekä jakelukanava riippuu kohderyhmästä.

Hyvin suunniteltu ja toteutettu markkinointi antaa paljon paremmat lähtökohdat yritykselle, kuin nopeasti tuulesta temmattu mainostus, jossa ei ole syvällisempää tarkoitusta. Suunnittelu on tärkeää myös haluttujen tulosten kannalta. 

Asiakkaan mielikuva on tärkeä saada tukemaan myytävää tuotetta tai palvelua. Markkinoinnin kuuluu siis laittaa asiakas miettimään ja muodostamaan haluttuja mielikuvia. Markkinoinnin pitää vastata kuitenkin todellisuutta, jotta asiakkaalle ei tule huijattu olo.

Kesäkahvila projektissa rupesin miettimään kohderyhmääni. Minkälaisia mainoksia olisi hyvä tehdä, jotta se puree kaiken ikäisiin? Mitkä ovat oikeita jakelukanavia, jotta tavoitan kaikki halukkaat asiakkaat. Kinnulassa asuu sekä nuorempaa, että vanhempaa kansaa, joten näitä asioita jäin kirjan myötä pohtimaan. Ehkä suunnittelen some kanavista nuorille suunnatun ja vanhemmat henkilöt tavoitan lehdissä jne. Lisäksi huomioon pitää ottaa se, että eri kohderyhmät kiinnostuvat erilaisista mainokisista. 

Erilaisia tapahtumia markkinoidessa, on helppo valita kohderyhmä. Esimerkiksi neulomispiiriä mummoille, voimme ajatella hyvän mainospaikan olevan kaupan seinillä sekä lehdissä. Nuorten iltaa taas olisi hyvä markkinoida sosiaalisissa medioissa. 

Kirja laittoi minut todellakin miettimään ajankäyttöä. Markkinointi ottaa paljon enemmän aikaa, kuin olen osannut kuvitellakkaan. Se minun täytyy ottaa huomioon työpäivissäni. Markkinoinnin tekemiseen ja suunnitteluun menee varmasti useampi tunti viikossa. 

Markkinoinnin soveltaminen on tärkeää. On otettava huomioon hinta, tuote, promootio ja paikka. Näistä kaikista hinnoittelu kiinnostaa minua eniten. Kesäkahvilaa varten tarvitsen lisä ymmärrystä hintojen muodostamiseen, jotta voin olla vakuuttava asiakkaille, sekä perustella tuotteiden hinnan. 

Hintaan vaikuttaa kustannukset, kilpailutilanne, asiakkaiden maksuvalmius sekä tuotteen arvo ja brändi. Olisi siis hyvä, jos saisin markkinoitua esim herkku pullan niin hyväksi tuotteeksi, että asiakas maksaa siitä mielellään. 

Kilpailutilannetta ei kesällä ole kahvilan suhteen Kinnulassa, joten sen tienoolta voin pyytää hyvääkin hintaa. Kuitenkin täytyy huomioida se, että haluamme saada paikallisista meille maksavia vaki asiakkaita. Tämän vuoksi hinnoittelu ei voi olla liian korkea tai suunniteltu ainoastaan ohikulkijoille. 

Mitä vien käytäntöön?

Perustan kesällä kesäkahvilan Kinnulaan, joten aion hyödyntää markkinointina eniten live markkinointia. Olen ajatellut meneväni torille myymään pullaa asiakkaille, jonka yhteydessä voin kertoa avaavani kesäkahvilan. Kinnula on pieni kylä, jossa sana kiirii nopeasti. Siksi uskon, että face to face markkinonti olisi paras vaihtoehto. Kinnulan lisäksi olen ajatellut käydä myymässä pullia myös sen lähistöllä olevilla kylillä. 

Kinnulassa on myös paljon minulle tuttuja henkilöitä, joten minun on alusta asti vedettävä rajat sille, ettei lähi piirikään saa kummoisempia alennuksia, vaan kaikille on samat hinnat. Toki voin välillä tehdä erikoistarjouksia. 

Tämän lisäksi olen ajatellut viedä ilmoitus tauluille informatiota. Mökkeilijät ja lomailijat tulevat olemaan yksiä tärkeimpiä asiakkaitamme. Se tulee olemaan tehokkain jakelukanavamme. Tämän vuoksi markkinoinita on hyödyllistä tehdä myös erilaisissa Facebook ryhmissä, jossa mökkeilijät ovat mukana. 

Minulle tuli uutena että sponsorointi ja henkilökohtainen myynti on markkinointia siinä missä kaikki muukin. En ole ajatellut asiaa niin aikaisemmin. Siksi tykkään lukea / kuunnella kirjoja, sillä näin sisäistän monia asioita, mitkä vaikuttavat itsestään selviltä. Mietin, että voisinko hyödyntää näitä Kesäkahvila projektissani. 

Mitä tuotetta minun kannattaa markkinoida kahvilassa eniten? Vai haluanko muodostaa brändin tapahtumien ympärille? Olen hurahtanut brändin muodostamiseen, joten kirjasta oli minulle paljon hyötyä. Kun brändi on kunnolla kunossa, on markkinointikin helpompaa. 

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti