Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Jonna Markkanen

11 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 0

Uudet ja vanhat markkinoinnin p:t

Eka Ruola korostaa kirjassaan, että uudet p:t eivät korvaa vanhoja, vaan täydentävät niitä. Nykyaikana ei oikein enää pärjää pelkästään vanhoilla.

Vanhat p:t

Product – kokonaisuus ja mielikuva

Price – hinnoittelustrategia

Place – ulkoinen- ja sisäinen saatavuus

Promotion – markkinointiviestintä, ostopäätös, tiedon tai asenteen muutos

Uudet p:t

People – asiakasymmärrys ja -tyytyväisyys

Purpose – miksi yritys tai brändi on olemassa

Passion – yrityksien intohimo kumpuaa yrityksen ytimestä

Platform – mistä oikea kohderyhmä löytyy

Markkinointi ymmärretään helposti väärin. Itsellänikin oli sellainen käsitys markkinoinnissa, että sen pääasia on parantaa mainonnalla tuotteen tai palvelun menekkiä. Markkinointi on johtamisen prosessi, jossa asiakkaalle tehty konsepti muuttuu tuotteeksi tai palveluksi. Uusien p:den kautta ihmisillä syntyy paljon syvempi suhde brändiin. Nykyään ihmisille on tärkeämpää tuotteiden ja brändien merkityksellisyys ja se, että brändi tukee omaa maailmankatselmusta ja arvomaailmaa.

Asiakas on kuningas

Kaiken keskiössä on asiakas, koska ilman asiakasta ei ole bisnestä. Meidän täytyy ratkaista joku aito asiakkaan ongelma tuotteellamme tai palvelullamme. Aina on helpompi myydä ratkaisuja, kuin ominaisuuksia. Esimerkiksi paistinpannua ostaessa asiakkaan on helpompi ymmärtää hyöty, kun ominaisuuksia on avattu asiakkaalle hyödyn kautta. Teräksinen paistinpannu on runkomateriaalilta kestävämpi kuin alumiini ja teräksinen pannu kestää korkeampia lämpötiloja, jolloin pannun voi lämmittää todella kuumaksi tarpeen vaatiessa. Tämä kertoo asiakkaalle jo paljon enemmän, kuin pelkästään maininta siitä, että tuote on teräksinen.

On tärkeää ymmärtää oman asiakaskunnan käytöstä, toiveita ja vaikutteita. Kirjassa oli hyvä tarina Niken Dream Crazy rasistinvastaisesta kampanjasta. Vaikka kampanja herätti joissain ihmisissä niin paljon vihaa, että internetissä levisi videoita, joissa Niken kenkiä poltettiin, niin suurimmassa osassa ihmisiä suhde brändiin tiivistyi. Mitä enemmän väärä aines Niken brändiä vihaa, sitä enemmän paras potentiaali rakastaa.

On tärkeää vaikuttaa asiakkaan tunteisiin. Täytyy aidosti ymmärtää, mikä on asiakkaan elämässä oleellista. Huomaan omassakin ostokäyttäytymisessäni sen, että oman arvomaailman omaavat brändit ja tuotteet puhuttelevat itseäni. On erittäin hyödyllistä tuntea oman asiakaskunnan arvostamat asiat.

Miksi yritys tai brändi on olemassa?

Perusta – miksi me olemme olemassa? Mitä lisäarvoa annamme ihmisille suurimmillaan? Mikä on brändin tapa käyttäytyä? Näitä on jokaisen yrityksen hyvä kysyä itseltään. Hyvä brändin visio herättää ylpeyttä ja kiinnittää ihmisen isommin yritykseen.

Kirjassa mainittiin myös Doven naisten luonnollisen kauneuden kampanjat, jotka vahvistavat Doven merkitystä, eli luonnollista kauneutta. Jokaisen brändin kannattaa miettiä omaa merkitystä ja tapoja ilmaista sitä asiakkaille. Millaisen mielikuvan haluaa jättää asiakkaalle ja mitä ihmisillä ensimmäisenä tulee brändistä mieleen.

Brändin tarina on hyvä kiteyttää muutamaan sanaan, lauseet jäävät helposti ihmisten päähän ja esimerkiksi ” I’m Lovin It”, ”Just Do It” ja ”Think Different” ovat ympäri maailman todella tunnettuja lauseita, ja jokainen yhdistää ne automaattisesti brändeihin, joille ne kuuluvat.

Brändi on asiakaskokemus.

Intohimo lähtee sisältäpäin

Tekevätkö yrityksen työntekijät töitä intohimolla ja inspiroituvatko he viemään brändin visiota eteenpäin? Eka Ruola puhui kirjassaan siitä, että tiimin on hyvä olla jopa sekopäisen innostunut ja kädet kananlihoilla työskennellessään yrityksessä. Jos työntekijöillä ei ole intohimoa, niin se välittyy ulospäin asiakkaille. Asiakkaisen lisäksi on tärkeää, että myös oma henkilökunta on puhtaasti innoissaan ja ylpeinä brändistään, sekä he seisovat yrityksen arvojen takana.

Intohimo on markkinoinnin bensaa.

Alusta inspiroi yleisöä mielenkiintoisella tavalla

Alustoilla brändi kykenee jakamaan oleellista informaatiota. Se mahdollistaa vuoropuhelun yleisönsä kanssa sosiaalisia alustoja käyttäen. Inspiroiminen saa yleisön tuntemaan, informaation jakaminen tietämään ja vuoropuhelu lähestymään.  Eri alustojen avulla saa tavoitettua nykypäivänä ihmisiä hurjan tehokkaasti ja kohdennetun markkinoinnin avulla tavoittaa potentiaaliset asiakkaat.

Lopuksi

Sain kirjasta hurjasti ulottuvuutta markkinointiin ja ymmärrän nyt paremmin, että mitä osa-alueita markkinointi sisältää. Hahmotan myös vahvemmin brändin merkityksen ja intohimon tärkeyden. Tarkasteltua omaa ostokäyttäytymistä kirjan ollessa kesken, huomasin, että kuinka vahvasti nämä asiat ovat vaikuttaneet itsellä siihen, mitä brändejä kannan kaupoista kotiin.

Kiinnitän näihin asioihin jatkossa varmasti enemmän huomiota sosiaalisessa mediassa ja kauppaostoksillani ja tutkailen eri brändien visioita ja tarinaa; mitä he haluavat markkinoinnillaan viestiä.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti