Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Valitsin vuoden 2023 ensimmäiseksi luettavaksi kirjaksi Markkinoinnin uudet 4 P:tä. Tänä vuonna projektini tulevat vaatimaan etenkin markkinointi-, myynti-, ja asiakaspalveluosaamista, unohtamatta yrittäjän itsensä johtamista. Tästä syystä lukusuunnitelmani tulee myös painottumaan kirjoihin, jotka käsittelevät näitä aihealueita. Miksi sitten juuri Markkinoinnin 4 P:tä? Pidän itse brändin voimaa tärkeänä ja haluan keskittyä siihen myös omien projektieni kohdalla. Tänä päivänä kilpailu eri aloilla on kovaa ja kilpailijoiden määrä vain kasvaa. Minun täytyy yrittäjänä vaalia taitoja, joiden avulla onnistun brändin rakennustyössä. Paljolti oma toimintani on perustunut tähän mennessä kokeiluun, mikä toimii ja mikä ei. Minusta se ei ole yhtään huono tapa, sillä yrittäjyys pohjautuu paljolti eri kokeiluille, joista opitaan. Uskon kuitenkin, että kirjoista voi saada paljon tärkeää pohjaa ja suuntatietoa siitä, mikä voisi olla kannattavaa. Lähtiessäni valitsemaan kirjaa markkinoinnin osa-alueelta, otin ihan aluksi selvää, mitkä nämä markkinoinnin uudet 4 P:tä ovat. Halusin tietää saako ne kiinnostumaan minut lukemaan koko kirjaa ja antaisivatko ne minulle mahdollisesti oppia vahvemman brändin rakentamiseen. Markkinoinnin uudet 4 P:tä: People- ihminen, Purpose- merkitys, Platform- alusta ja Passion- intohimo. Opittuani nämä tiesin, että minun on luettava koko kirja, sillä omat ajatukseni vastaavat paljon kirjan 4 P:tä. Uskoin, että pääsen kirjan avulla syventämään ajatuksiani ja näin myös viemään niitä tehokkaammin käytäntöön projekteissani.

Kirja tuo mielestäni erinomaisesti esille kaikkien näiden 4 P:n voiman, kun ne pääsevät toteutumaan. On kyseessä sitten tuote tai palvelu, kirjassa puhuttu ”kemiallinen reaktio” tulee hyvin erilaiseksi, mikäli on otettu huomioon nämä 4 P:tä. Itselleni vahvan brändin rakentaminen on suuri intohimo omissa bisneksissäni ja luulen, että ottamalla nämä samaiset asiat paremmin huomioon, voisin saada suurta kehitystä. Kirjassa tuodaan esille paljon esimerkkejä ja autetaan lukijaa ymmärtämään niiden kautta. Hyvänä esimerkkinä kirjassa käytettiin mielestäni Applea brändinä. Ihmiset ovat valmiita maksamamaan iPhonesta neljä kertaa enemmän kuin Androidista. Nykyään toisistaan samankaltaisia tuotteita ja palveluita on markkinoilla paljon ja kova kilpailu vaatii onnistumiseen enemmän. Markkinoinnin uudet 4:tä antavatkin juuri tähän onnistumiseen mahdollisuuden. Enää ei riitä pelkät vanhat 4 P:tä: Product- tuote, Price- hinta, Place- jakelu ja Promotion- mainonta. Ihmiset tarvitsevat ostaakseen enemmän kuin esimerkiksi pelkän hinnan tai tiedon teknisistä ominaisuuksista. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että me ihmiset halutaan nykyään löytää ostamiselle enemmänkin syy, usko brändiin ja syvempi yhteys. Mikäli iPhone tekisi jonkun pahan mokan, on varmasti moni meistä valmis antamaan sille tämän anteeksi. Miksi? No juuri näistä yllä luettelemistani asioista, joita ihminen tarvitsee tehdäkseen ostopäätöksen.

Tässä reflektiossa käyn nyt kirjan pohjalta läpi markkinoinnin uuden 4 P:n osa-alueita ja tuon niistä kohtia, jotka tuntuvat minusta osuvilta tai herättävät ajatuksia.  Ensimmäinen P eli People tarkoittaa ihmisen tuomista keskiöön markkinoinnissa. Kirjan mukaan ihmisinä tulee huomioida niin oma työporukka kuin myös asiakkaat. Mikäli omassa työporukassa ei ymmärretä esimerkiksi asiakastyytyväisyyden tärkeyttä, ei tämä ensimmäinen P toteudu koko yrityksessä ja siten välity myöskään asiakkaille. Kirjan mukaan viime vuosina asiakaskokemuksesta on tullut yritysten kilpailuvaltti. Itse olen tämän kanssa samaa mieltä, sillä esimerkiksi Luminurtsin kohdalla pihatöiden hinnallakaan ei ole niin suurta merkitystä kuin työnjäljellä ja asiantuntevalla asiakaspalvelulla, jossa otetaan asiakas huomioon. Tietysti hinta ja esimerkiksi työaika tai muut vastaavat tekijät ovat asiakkaille tärkeitä, mutta hyvän maun jättää asiakkaalle hyvin tehty työ ja ystävällinen asiakaspalvelu, joka toimii myös jälkimarkkinointina. Tässä toteutuu nimenomaan vanhan ja uuden P:n- mallit. Uuden mallin tehtävä on täydentää vanhaa ja auttaa yritys menestymään paremmin maailmantilanteen muuttuessa.

Mieleeni kirjasta jäi hyvin kohta, jossa käytiin läpi asiakasymmärrystä tuotteen tai palvelun muotoilussa. Kirjan mukaan nykyään syntyy liikaa uusia yrityksiä, jotka tarjoavat jotakin tuotetta tai palvelua, mutta asiakkaan ääntä ei olla otettu huomioon. Kun asiakas otetaan tässä huomioon, tulee yrityksestä heti enemmän asiakaskeskeisempi. Samaiseen asiaan liittyen Luminurtsin alle on tällä hetkellä kehitteillä tilaus- ja tarjouspyyntö alusta. Sen tekemisessä ja suunnittelussa olen käyttänyt paljon Luminurtsin omien asiakkaiden ja muiden ihmisten mielipiteitä. Moni on siis itseni lisäksi päässyt vaikuttamaan siihen, millainen lopputulos alustasta lopulta tulee. Tämä on mielestäni hyvin tärkeää, sillä asiakas on tässä tapauksessa parhaimmillaan yksi palvelun muotoilija.

Jatkossa, kun Luminurtsin alle tulevan alustan julkaisuajankohta lähestyy ja pääsen testaamaan alustaa, tulen ottamaan suoraa palautetta asiakkailta. Kuten kirjassa sanotaan liittyen eri mielipiteiden ja kokemusten testaamiseen ”Ei mielipidettä kysymällä, vaan aidosti vaikutusta arvioiden ja suuntaa hakien”. Haluan saada kiinni asiakaskokemuksesta ja siitä, kuinka tärkeäksi alusta tulee. Kirjan yksi alaotsikko on seuraava: ” Brändi= asiakaskokemus”. Brändi ei ole enää pelkkä tuotteen tai palvelun persoonallisuus, vaan enemmänkin matka täynnä kokemuksia. Asiakaskokemusten kautta syntyy siis brändikokemus, jonka pohjalta muodostuu asiakkaiden meilikuva brändistä. Asiakaskokemuksen merkitys on siis vahvalla ja menestyvälle brändille hyvin tärkeää.

Toinen P eli Purpose- merkitys on yrityksen itsensä löydettävä asia. Kirjassa annetaan hyviä kysymyksiä, joita olen itsekin käynyt toimintasuunnitelmaa tehdessä, ja joiden avulla tämä merkitys tulisi löytää tai ainakin saada sille pohja. Mielestäni ajatuksia herättäviä kysymyksiä ovat etenkin seuraavat: Miksi yrityksesi on olemassa, kenen tarpeisiin se vastaa, miksi juuri sinun yrityksesi on ainutlaatuinen tuota tehtävää tekemään ja mitä arvoa yrityksesi tuo asiakkaalle, joka motivoisi häntä maksamaan sinulle. Etenkin Luminurtsin alle tulevan alustan kohdalla olen kysynyt itseltäni useamman kerran näitä kysymyksiä ja pohtinut niihin vastauksia. Asiakkaita eivät sen kohdalla ole pelkästään pihatöiden tilaajat vaan myös pihatöiden palveluntarjoajat. Nämä palveluntarjoajat ovat vielä niitä, jotka maksavat tulevaisuudessa alustalla mukana olemisesta. Tästä syystä onkin täytynyt miettiä monelta eri kantilta ja näkökulmasta yllä mainittuja kysymyksiä.

Brändin merkitystä mietittäessä on syytä käydä myös brändistrategiaa läpi ja miettiä vastauksia muun muassa kirjassa mainittuihin asioihin, kuten brändin visioon, brändin tarinaan, brändilupauksen kiteytykseen ja brändipersoonan määrittelyyn. En lähde näitä tässä reflektiossa avaamaan syvemmin, mutta haluan nostaa ne ylös, sillä kirja antaa erinomaisia vinkkejä niiden toteuttamiseen ja ohjaa tekemään ne oikein.

Uuden 4 P:n mallin kolmas osa-alue eli Platform- alusta on tuonut ihmisille esimerkiksi mahdollisuuden löytää ja etsiä erilaista tietoa. Kirjan mukaan yrityksille ja brändeille on nykyään välttämätöntä osata, ymmärtää ja jatkuvasti käyttää hyödyksi moninaisia platformien tuomia mahdollisuuksia. Tunnetuimpia alustoja ovat muun muassa Facebook ja Instagram, joihin minäkin teen sisältöä niin itsenäni, kun myös yrityksieni alla. Kuten jo reflektion alussa totesin, oma toimintani on perustunut tähän mennessä paljolti kokeiluun myös eri alustoilla. Kirjassakin sanotaan, että mitään oikotietä ei varsinaisesti eri alustoilla menestymiselle ole, vaan luovan kokeilun kautta tulee löytää mahdollinen oikea tapa toimia.

Mielestäni tärkeänä huomiona alustoista kirja antoi uusien alustojen kehittämisen yleisen ongelman. Niitä kehitetään nimittäin yhä enemmän edellä, sillä halutaan tietysti maksimoida esimerkiksi mainostuotot. Onko tämä kuitenkaan kannattavaa pidemmän päälle ja alustan toimivuudelle asiakkaiden näkökulmasta? Kun mietin esimerkiksi tulevaa yritystoimintaani liittyen tilaus- ja tarjouspyyntö alustaan, on se tehty ensisijaisesti palvelemaan juuri ihmistä. Minun on siis otettava tulevaisuudessa huomioon, että lähden kehittämään alustaa yhdessä käyttäjien kanssa, enkä yksin. Kirjassa sanotaan mielestäni asiaan liittyen hyvin: ” Teknologian ja ihmisen yhteispeli on vielä kaukana onnistuneesta duetosta, mutta halun kasvaessa koko ajan tämän ratkaiseminen alkaa tulla välttämättömäksi.

Viimeisestä ja neljännestä P:stä eli Passion- intohimo jäi erilaisten ja useiden esimerkkitarinoiden lisäksi parhaiten mieleen kohta, jossa selitettiin intohimon merkitys työkaluna markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa. Kirjassa intohimo työkaluna jaetaan neljään kohtaan:

  1. Intohimo on viestintää
  2. Intohimo täydentää tarinan
  3. Jokainen kontakti eri sidosryhmiin on mahdollisuus jalkauttaa intohimoa
  4. Intohimoa voi oppia

Kun yritys osaa käyttää näitä hyväksi intohimosta tulee markkinoinnin bensaa!

Kaiken kaikkiaan kirjasta jäi paljon hyviä esimerkkejä mieleen, jotka auttavat ymmärtämään muiden tunnettujen yritysten kehitystä. Hyvänä lopettavana lauseena voi käyttää kirjasta suoraa sitaattia: ”Yksinkertaistettuna totuus on se, että ilman aitoa intohimoa kisaa ei voiteta”. Minulle intohimo on aina ollut kaikista tärkein asia yrittäjyydessä. Kilpailijoita tulee ja menee kokoa ajan, mutta mikäli työtä tekee koko sydämellä ei ole itsekään valmis luovuttamaan, vaan enemmänkin haluaa pistää vastaan. Luulen, että tämä kirja oli minulle oikein hyödyllinen, sillä huomasin paljon yhtäläisyyksiä omiin projekteihini. Pystyn nyt suoraan käyttämään näitä 4 P:n mallin kohtia hyödyksi näissä eri projekteissa.  Myös tiimiyrityksessämme, kun tarjoamme erilaisia palveluja, täytyy nämä markkinoinnin uudet 4 P:tä ottaa huomioon. Tämä kirja voisi olla hyvä luettavaksi esimerkiksi tiimimme uudelle markkinointitiimille. Tulen ainakin suosittelemaan heille tätä.

You May Also Like…

 100M offers

Kirjan "100M Offers: How To Make Offers So Good People Feel Stupid Saying No" nappasin kuuntelun tiimikaverini...

Fooled by randomness

Tiimiakatemian toiseksi viimeistä kirjaa viedään ja siksi valikoin kirjaksi ensimmäisen englannin kielisen kirjani...

Muutosvoimaa

Tänä keväänä meillä on ollut treeneissä aiheena muutoksen pelko, resilienssi ja kuinka me siedämme muutosta. Muutosta...

0 kommenttia

Lähetä kommentti