Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Olen pikkuhiljaa kiinnostunut enemmän markkinoinnista. Reilu vuosi takaperin muistan kirjoittaneeni oppimissopimukseeni, ettei markkinointi ole oikeastaan kiinnostuksen kohteeni. Nyt kiinnostus on kuitenkin vähän alkanut heräilemään ja halusin tukea tätä markkinoinnin kirjalla. En ollut tutustunut aikaisempiin 4p:hen, joten vähän täytyi tutustua aiheeseen tämän kirjan lisäksi.

Uudet neljä p:tä ovat people, purpose, platform ja passion eli ihmiset, merkitys, alusta ja intohimo. Näiden tarkoitus ei ole korvata vanhoja neljää p:tä, vaan ennemminkin tukea näitä. Vanhat p:t ovat product, price, place ja promotion eli tuote, hinta, myyntipaikka/jakelutie/saatavuus sekä markkinointiviestintä. Oma käsitykseni markkinoinnista on aikaisemmin keskittynyt lähinnä markkinointiviestintään, mutta olen nyt alkanut ymmärtämään paremmin kokonaisuutta ja sitä, että markkinointiviestintä on vain osa markkinointia ja markkinointi itse on johtamisprosessi. Nämä p:t kuvaavat siis markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuutta t: Google.

Vanhoja 4 p:tä huomaan kyllä miettineeni eri projektien kautta ja esimerkiksi synnytyksissä. En vain ole ymmärtänyt käyttäneeni näitä. Olemme miettineet ja tuotteistaneet tuotteita ja palveluita ja esimerkiksi myös kehittäneet jo olemassa olevia (kuten Kahvila Myllytupa). Olemme miettineet hinnoittelumalleja ja hinnoittelua useammassakin projektissa, kuten olemme myös miettineen alustoja myyntiin (verkkokauppaa, kivijalkaa) sekä kullekin projektille sopivia alustoja markkinointiviestinnälle. Olemme myös suunnitelleet ja tehneet markkinointiviestintää esimerkiksi Kahvila Myllytuvassa ja meillä on ollut treenit esimerkiksi segmentoinnista ja sisältöstrategiasta. Eli jollain tapaa tuttuja juttuja ja ehkä enemmän käytännön kautta lähestyttyjä, kuin teorian. Uudet 4 p:tä on luotu täydentämään näitä aikaisempia. Ja itse koen näiden syventävän koko ajatusta ja tarkoitusta markkinoinnissa. Ne auttavat perehtymään markkinointiin syvällisemmin.

People eli ihmiset ovat aika merkittäväkin osa yrityksen toiminnassa. Yritys ei toimisi ilman ihmisiä ja yrityksen asiakkaat ovat myös ihmisiä. Olen jonkun kirjan lukenut asiakasymmärrykseen liittyen ja ilman asiakkaita yrityksen olemassaolosta ei ole oikein hyötyä. Ihmisiin ja asiakasymmärrykseen keskittyminen on korostunut paljonkin viimeisten vuosien aikana, kun palveluyhteiskunnasta on siirrytty kohti kokemusyhteiskuntaa. Tämä pätee myös b2b asiakkaisiin, hekin ovat loppuen lopuksi ihmisiä. Asiakkaan tunteminen on ihan looginen osa markkinointia. Markkinoinnista ja markkinointiviestinnästä on hyötyä vain, jos ymmärtää asiakkaitaan eli ihmistä; mitä he toivovat, mitä tunteita heissä herää, mitä he kokevat tärkeäksi, mikä on heidän arvomaalimansa ja mistä heidät tavoittaa esimerkiksi. Heigassa ollaan päästy tähän ihan hyvin jo käsiksi, mutta aika paljon on vielä tarvetta ymmärryksen lisäämisessä ja käytäntöön asti saattamisessa. Osa pääsee tätä tietysti enemmän miettimään, vähä projektista riippuen. Itse koen paljon epävarmuutta vielä tässä ja vähän turhan paljon on vielä arvailua. Kahvila Myllytuvan kohdalla on ehkä helpoin miettiä näitä, mutta muissa omissa projekteissani koen haastetta näiden tunnistamisessa. Ensi keväänä toivon, että pystymme perehtymään Mylliksen kesää suunnitellessa vielä paremmin siihen, miten eri asiakasryhmät tavoitetaan. Meiltä jäi viime kesänä oikeastaan kokonaan kaikki muu viestintä asiakkaille, paitsi some. Koska meidän kaikkia asiakkaita ei Instagram tai Facebook tavoita, niin olisi tärkeää niiden lisäksi esimerkiksi käyttää flyereita tai printtimediaa hyödyksi.

Yleisesti on hyvä muistaa markkinointia suunnitellessa, että ihminen on keskiössä ja mikään ei ole pysyvää. Ihmiset tekevät ihmisille ja on tärkeä pysyä kehityksessä ja muutoksissa mukana myös asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden kehittyessä.

Toinen p eli purpose, merkitys/tarkoitus, eli miksi. Miksi ollaan olemassa? Miksi jotain tehdään? Hauska, miten oma ymmärrys vahvistuu entisestään miksi-kysymyksen tärkeydestä. Start with why. Se näkyy kaikkialla ja se nimenomaan luo pohjan kaikelle muulle. Ja ymmärrän sen merkityksen kaiken toiminnan perustana. Jälleen ihan loogista, että ajatus jatkuu myös markkinoinnissa. On hyvä ymmärtää eri toimintojen tarkoitusta, miksi niitä tehdään ja mitä niillä ajetaan takaa. Ensin pitää ymmärtää miksi ollaan olemassa ja sen jälkeen valintojen ja päätösten syyt siitä eteenpäin. Ymmärrys luo sitoutumista ja merkitystä tekemiseen. Varsinkin merkityksen tunne tuntuu olevan merkittävä tekijä nykypäivän työmaailmassa. Heigassa meidän on ollut haastava kiteyttää olemassaolomme syytä. Olemme siitä aina välillä keskustelleet, mutta en oikein vieläkään muista, olemmeko saaneet kiteytettyä sitä ymmärrettävään, fiksuun ja muistettavaan muotoon. Käytän taas esimerkkinä Kahvila Myllytupaa, sillä se on isoin oma projekti ja jatkuva, vaikka onkin vain kausiluonteinen. Eipä olla sinnekään mietitty, että miksi ollaan olemassa? Nopeasti ajatuksia heitellen voisin sanoa, että olemassaolon syy on olla kohtaamispaikka. Auttaisi varmasti meitäkin paremmin tarjontamme suunnittelussa, jos tiedämme mitä varten. Vastaako tekemisemme ja tarjontamme olemassaolon syytä? Itseasiassa syntyy aika mielenkiintoisiakin keloja, joihin tarttua.

Kolmantena p:nä tulee platform eli alusta ja neljäntenä passion eli intohimo. Alustat markkinointiviestinnän toteuttamiselle ovat lisääntyneet ja tämän hetken kuumin alusta taitaa olla Tiktok. Ihmiset koukuttuvat alustojen tarjoamiin sisältöihin ja oman sisällön luomiseen. Erinomaisia paikkoja yrityksille iskeä leikkiin mukaan. Koen, että Tiktok luo alustana uusia haasteita viestinnälle, sillä kiinnostus pitää herättää alle sekunnissa ja sen lisäksi ylläpitää lyhyenkin videon loppuun saakka. Koen myös, että Tiktok on alustana sellainen, jossa yrityksetkin voivat leikitellä ja tarttua sovelluksessa vaihtuviin trendeihin viestien jalkauttamisessa. Uudet alustat antavat paljon uusia haasteita luovuudelle.

Intohimon merkitys tekemisessä näyttelee myös suurta osaa. Hyvä energia tarttuu ja innostaa myös muita. Ulospäin näkyvä intohimo kertoo siitä, että ihminen tekee sitä, mitä hän rakastaa. Se luo kuvaa, että asiaan on paneuduttu ja siihen panostetaan ja onnistumisia sekä parasta mahdollista jälkeä halutaan saada aikaan. Näkyvä intohimo siis lisää positiivista tunnetta ja luottamusta. Varmaan jokainen on joskus tavannut hyvin intohimoisen tekijän. Itseni kohdalla ainakin sellainen ihminen saa oman innostukseni, tekemisen tarmon sekä ilon ja hyvän mielen nousemaan tai saa jopa ostamaan jotain. Intohimoinen tekeminen ruokkii merkitystä ja viestii siitä ulospäin. Kirjaa kuunnellessa pystyi kuulemaan kirjailijan intohimon markkinointia kohtaan ja se inspiroi.

Kirja itsessään oli tavallaan innostava, mutta siitä oli jotenkin hankala löytää ydinajatusta. Uudet p:t liittyvät enemmän tunteisiin, kuin aikaisemmat p:t. Se on tarpeellinen lisäys markkinointiin ja jos mietitään ihmistä, niin tunteet vaikuttavat paljon päätöksentekoon. Kokemuksen ja tunteen luominen voi olla ratkaisevaa markkinoinnin onnistumisen kannalta. Tätä tukee myös miksi, sillä jos se on kunnossa, voidaan välttyä ristiriitaisuuksilta viestinnässä ja toiminnassa. Ristiriitaisuus herättää epäluottamusta ja voi usein toimia ostamisen esteenä. Eli omalla toiminnalla pitäisi pystyä osoittamaan esimerkiksi juuri luotettavuus sen sijaan, että vain väittää olevansa sitä. Jos toiminta ja viestintä on linjassa yrityksen purposeksen kanssa ja niihin yhdistetään intohimo, voi markkinoinnissakin onnistua erinomaisesti ja itse markkinoinnin suunnittelun pitäisi helpottua, kun perusasiat on kunnossa ja tekeminen on kivaa. Kaikki toimii linjassa keskenään ja saadaan aikaan positiivisia tunteita. Ja tunteet muistetaan.

Kirjasta jäi mieleen erityisesti kaksi asia, jotka saivat pienen hymyn kasvoilleni. Ensimmäisenä se, miten Rovio suhtautui kopioihinsa. Se ei käynnistänyt lakiprosessia, vaan tutustui epävirallisiin Angy Birds -tuotteisiin ja poimi sieltä parhaimmat ideat, huomattuaan, että joissakin ideoissa oli jopa laadukkuutta ja hyvin suunniteltuja toteutuksia. Se siis kopioi kopioijan parhaat toteutukset ja laittoi ne myyntiin virallisen jakelun kautta. Samalla säästettiin aikaa ja vaivaa tuotekehityksessä ja kukistettiin kopioija. Aivan loistava veto!

Ja vielä toisena viides uusi p: PERKELE! ”Markkinointi on mielentila, voittaminen asenne ja liiketoiminnan kannattava kasvu ainoa vaihtoehto.”

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti