Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle

Kirjoittaja: Joni Vikki

4 maaliskuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle (3p)

Lähdeteoksen kirjoittaja: Juha Wikström

Teoriapisteet: 0

Yritys markkinoinnin pohjana

Juha Wikström on kerännyt menestymisen vinkkejä kirjaansa Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle. Wikström määrittelee yrityksen tarkoitukseksi arvon tuottamisen asiakkaalle ja muistuttaa, että vaikka osakeyhtiölain mukaan yrityksen tarkoitus on tuottaa voittoa, ei voiton tuottaminen ole koskaan yrityksen päätarkoitus vaan toiminnan seuraus. Yrittäjäksi ei lähdetä siksi, että tehtäisiin mahdollisimman paljon rahaa vaan yrittäjäksi lähdetään intohimosta. Osataan tai halutaan oppia tekemään jotain, jolla voidaan tuottaa mahdollisimman suurta arvoa asiakkaille. Yrittäjän kohtaamia haasteita ei jaksaisikaan kohdata pelkät dollarilaput silmillä. Yrittäjän on helpompi ottaa haasteet vastaan oppina, kun tekemiseen löytyy intohimo ja oikeanlainen asenne.

Hyvälle pohjalle rakennettu yritys saattaa selvitä ilman markkinointia, mutta yritys vaatii markkinointia vähintäänkin kasvaakseen. Nykyisessä, dynaamisessa maailmassa, jossa suunnat vaihtuvat nopeasti, täytyy yrityksen kehittyä jatkuvasti pysyäkseen mukana. Riskinotto ja rohkeat kokeilut auttavat erottumaan kilpailijoista ja luovat uusia suuntia kehittymiselle, jolloin yritys pääsee kasvamaan. Yrityksen toimeentulo edellyttää kasvua, mutta siinäkin täytyy muistaa rajansa, ettei se käänny itseään vastaan. Nykymaailmassa kehittyminen on kokeilemista ja erehtymistä. Etenkin markkinoinnissa erilaiset nopeat kokeilut ja niistä saadut opit tuottavat tulosta. Harjoitus tekee mestarin, mutta mestaruus tarvitsee myös menestystä. Sattuma ohjaa osaltaan menestystä ja sen takia ei kannata jämähtää yhteen, vaan kannattaa kokeilla monenlaista ja löytää se sopiva sattuman tarjoama kohta, josta aukeaa tie menestykseen.

Radikaalina vertauksena, jos juuri käynnissä olevaa Ukrainan sotaa katsotaan liikeideana, Venäjällä on ollut käytössään paljon mahdollisuuksia ja valtavat resurssit. Maailma on kuitenkin muuttunut ja mukaan on tullut sattumia. Muu maailma on uskaltanut rohkeasti ottaa käyttöön laajasti talouspakotteita, jotka on saatu nopeasti voimaan ja tieto on levinnyt tehokkaasti. Hyvältä vaikuttava idea ei siis välttämättä kanna menestystä, jos ei kehity jatkuvasti ja kokeile uutta. Toisaalta taas rohkea riskinotto ja asenne ovat edesauttaneet Ukrainan onnistumista pienemmilläkin resursseilla.

Markkinointi on arvolupauksia

Markkinointi nähdään usein nopeasti ajateltuna mainoksina. Markkinointi on kuitenkin kaikkea sitä, millä asiakas saadaan ostamaan. Kaikkea mikä näkyy yrityksestä ulospäin, mutta perustuu siihen, mitä yrityksen sisällä tapahtuu. Markkinoinnin avulla luodaan ja hoidetaan olemassa olevia asiakassuhteita. Yrityksen myymälä tai virtuaalinen asiakaspalvelijakin ovat osa markkinointia. Markkinoinnissa on pohjimmiltaan kyse asiakkaasta, asiakkaan näkökulmasta ja arvolupauksista.

Verkossa tapahtuvaan markkinointiin panostetaan nykyään paljon, koska se on nopeaa, halpaa ja helppoa. Verkossa on helppo kokeilla uusia innovaatioita, jolloin sattuman avulla puolivalmiista voidaan saada taas uusia innovaatioita. Internet on myös hyvin laaja kenttä toteuttaa erilaisia markkinointityylejä. Sosiaalisen median kanavat tuovat eri tavalla arvoa eri kohderyhmille. Esimerkiksi Twitter voi olla nopeaa tiedottamista varten, Instagram tarinan kerrontaan, Facebook ystävyyssuhteiden luontiin ja LinkedIn yritys- ja asiantuntijamarkkinointiin. Sisältötyyppinä videot ovat tehokkaita vetoamaan tunteisiin ja niitä jaetaan vielä kohtalaisen herkästi. Verkossa tärkeimpänä kanavana pätee edelleen yrityksen omat verkkosivut. Ihmiset hakevat tietoa yrityksistä ja tuotteista, sekä vertailevat niitä. Yrityksen löydettävyys on siis tärkeää. Omat verkkosivut saa elämään, jos ne löytyvät Googlesta ja löydettävyyteen tähdätään hakukoneoptimoinnilla. Hakukoneoptimoinnin kriteerit muuttuvat jatkuvasti, joten kerran optimoituja sivuja ei kannata jättää niille sijoilleen, vaan optimointia kannattaa tehdä säännöllisesti, jos haluaa tulla löydetyksi myös tulevaisuudessa.

Markkinoinnin pohjana toimii yritys ja yritystä kuvaa yrityksen brändi. Brändi on ihmisten käsityksiä, tuntemuksia ja aistimuksia. Brändin avulla luodaan ensivaikutelmia ja uskottavuutta. Brändi muodostaa käsityksen siitä, minkälaista arvoa yritys tuottaa ja mikä on sen tehtävä. Hyvin brändätty yritys tulee tunnetuksi asiakkaidensa ja työntekijöidensä kautta. Tavoitteena olisi luoda yrityksen arvot siten, että asiakkaat myyvät yrityksen puolesta ja työntekijät pitävät ylpeästi firman takkia myös vapaa-ajallaan.

Kaupan taustalla on aina ihminen. Ihmiset ostavat tuotteita ja palveluita sen perusteella, kuinka paljon ne tuottavat arvoa. Vielä nykyäänkin myydään paljon eduilla ja ominaisuuksilla, vaikka pohjimmiltaan tuotteen tai palvelun tuottamalla arvolla on suurempi merkitys asiakkaalle. Wikström mainitsee esimerkkinä kaupoissa myytävät 5mm poranterät. Ihmiset eivät tarvitse poranterää, vaan 5mm reiän. Poranterälle voi toki löytyä myös muita käyttötarkoituksia ja silloin kannattaa kuunnella asiakkaita ja muuttaa sen mukaan markkinointia luomalla innovatiivisia ratkaisuja. Tuotteistamisella tuotteelle luodaan oma tarina ja vakioimalla ostaminen tehdään helpoksi jokaiselle ostajaroolille, niin että maksaja, päättäjä ja käyttäjä löytävät tuotteesta omat hyötynsä.

Erilaisuus tuo yrityksellesi näkyvyyttä. Asioita ei kannata tehdä samoin kuin kaikki muut, vaan kannattaa löytää oma tapa toimia ja erottua. Innovatiiviset ratkaisut ja erityiset kokemukset herättävät kiinnostusta ja sen myötä lisäävät suosituksia asiakkaiden keskuudessa. Uusien, innovatiivisten kokeiluiden raja kannattaa asettaa siihen, mikä vahvistaa tai tuhoaa brändiä. Virheet ovat luonnollisia ja niihinkin voi vastata innovatiivisesti. Kuluttajat osoittavat todennäköisemmin sympatiaa vastuulliselle ja avoimelle yritykselle. Se mikä innostaa sinua, innostaa todennäköisesti myös ostajaa. Asiakkaiden kiinnostuksenkohteita kannattaa seurata pitämällä jatkuvaa keskusteluyhteyttä yllä. Yhdessä asiakkaan kanssa luotu brändi lisää kiinnostusta ja saa siten ansaittua näkyvyyttä.

Yrityksen markkinointi on kaikkea sitä, mitä yritys on. Markkinoinnin edellytyksenä yrityksellä kannattaa olla jonkinlainen visio, jotta mielenkiinto kehittymiseen säilyisi. Sattuma voi ajaa visiota yllättäviin suuntiin, mutta muutokseen kannattaa suhtautua avoimesti, koska se tuo uusia mahdollisuuksia. Samoin kun yrityksen on perusteltava asiakkaalle, miksi pitäisi ostaa nyt eikä myöhemmin, täytyy yrityksen perustella itselleen, miksi muutokset ja ideat kannattaa toteuttaa juuri nyt.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti