Markkinoinnin 4 uutta P:tä

Kirjoittaja: Ilona Valo

23 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 1

Kirja oli mielenkiintoinen ja kirjan kautta oli mielenkiintoista pohtia uusia näkökulmia. Kirjasta myös oppi paljon uutta esimerkiksi suuremmista yrityksistä ja siitä, miten kaikki yritykset ovat lähteneet kukoistukseen. Erityisesti pidin kirjassa esimerkeistä, joita käytettiin, niitä on ain mielenkiintoista kuunnella. Kirja kertoo markkinoinnin niin sanotuista 4 uudesta p:stä; jotka ovat people – ihminen, purpose – tarkoitus, passion – intohimo, platform – alusta. Vanhat p:t; product – tuote, price – hinta, place – jakelu ja promotion – mainonta ovat toimineet jo pitkään, itseasiassa jo 60-luvulta lähtien ja niiden perusideana tekemiselle on ollut tuotteiden tai palveluiden kautta tekeminen ja niiden kehittäminen. Lähtökohtana uusille p:lle ja uudelle markkinointistrategialle on ollut ihminen, eli se kenelle tehdään. Tämä toimintatyyli on mielestäni paljon loogisempi, koska ihmisethän ovat keskiössä, kun mietitään kuka tuotteita tai palveluitasi käyttää.  

Kirjasin muistiinpanoihini paljon hyviä pointteja joita opin kirjasta, mutta tällä kertaa lähdin pohtimaan kirjaa tällä hetkellä olevan projektini näkökulmasta: Spotlightin. Spotlight on nuorille suunnattu puhujatapahtuma, joka on toiminut jo useamman vuoden. Tänä vuonna spotlight järjestetään marraskuussa, mutta suunnittelu ja esimerkiksi puhujien kontaktointi on jo aloitettu nyt keväällä. Eli projekti kokonaisuudessaan on pitkä, vaikka kaikki keskittyykin yhteen päivään.  

Purpose – Merkitys 

Spotlight on toiminut jo useamman vuoden ajan, mutta merkitys eli missio, visio ja arvot ovat aina hyvä päivittää ajan tasalle, varsinkin kun aiheet saattavat vaihdella vuosittain sekä projektiryhmä vaihtuessa joka vuosi. Teimme tämän prosessin ennen kuin aloimme tekemään mitään muuta. On tärkeää pohtia mitä tehdään, miksi tehdään ja kenelle tehdään. Näiden avulla on helppo lähteä toimimaan ja tätä kautta pitää mielessä syyt toiminnalle. Jos näitä ei ole mietitty valmiiksi voi motivaatio hiipua ja tekeminen olla, mitä todennäköisimmin, poukkoilevaa ja päämäärätöntä. Mission, vision ja arvojen myös pitää olla sellaisia, jotka muistuvat heti mieleen niitä kysyttäessä eli ei liian pitkiä tai monimutkaisia. Kun kyse on tapahtumasta, edellä mainitut asiat ovat syy miksi asiakas haluaisi tulla kyseiseen tapahtumaan. Hyvin pohditut strategiat välittyvät toiminnasta ja sitä kautta asiakkaille, jotka tekevät päätöksen tapahtumaan tulemisesta.  

Passion – Intohimo 

Spotlightille on mietitty strategiat ja niiden mukaan toimitaan. Asiakas huomaa kyllä, jos juttua ei tehdä intohimosta, vaan aivan muista syistä kuten esimerkiksi rahasta tai maineesta. Spotlightin isona teemana tänä vuonna toimii tulevaisuuden työelämä ja haluamme tarjota kävijöillemme työkaluja tulevaisuuteen ja mahdollisuuden oppia uutta. Kun jokainen henkilö projektiryhmästä tekee hommaa täysillä ja intohimolla, on itsekin helppo toimia tätä kautta. Innostava ympäristö innostaa itseäkin. 

People – Ihminen 

Ihmiset ovat ne, jotka tekevät tapahtumasta kuin tapahtumasta muistettavan ja merkityksellisen. Ilman ihmisiä tapahtumaa ei olisi. Ihmisten ja nuorten takia Spotlightia tehdään ja ihmisten avulla Spotlight on säilynyt vuodesta toiseen.  

Platform – Alusta 

Mutta miten saada ihmisten tietoisuuteen, että tällainen tapahtuma tulee? Olen itse tapahtumatuotanto tiimissä, jossa tiimiläiset vastaavat siitä miltä pääpäivä näyttää ja mitä kaikkea se pitää sisällään. Meillä on erikseen kävijämarkkinointi tiimi, joka vastaa Spotlightin näkyvyydestä. Spotlightin pääviestintäkanavat ovat instagram, linkedin ja facebook. Näiden lisäksi spotlightin omille verkkosivuille lisätään tietoa tapahtumasta ja esimerkiksi puhujista. Sosiaalisenmedian lisäksi tärkeää on myös jakaa tietoa ihmisille kasvokkain. Spotlightista on tiimiläisiä menossa 29.4. Amazing Race:n edustamaan Spotlightia ja sitä kautta saada tapahtumaa ihmisten tietoisuuteen. Suunnitteilla on myös saada ilmoituksia esimerkiksi koulujen sähköisille ilmoitustauluille. Lähempänä pääpäivää voisi olla myös hyvä laittaa ilmoituksia lehtiin ja radioon (jos vain saa tilaisuuden). Sekä viedä esimerkiksi flyereita ympäri Jyväskylää. Sekä tottakai, jota kuka tahansa voi tehdä projektiryhmässä, mainostaa Spotlightia aina vain, kun mahdollista.  

Mielestäni nämä uudet 4 p:tä toimivat erinomaisena työkaluna, kun lähdetään pohtimaan yrityksen, palvelun tai tuotteen markkinointia. Ihminen, eli se tärkein edellä. 

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

The Culture Map

 Kävimme vähän aikaa sitten tiimivaihdossa Berliinissä ja nyt ihan vasta oli Berliinin travelling universityn vuoro...

Kasva tai kuihdu

Yrityksen on kasvattava tai se ei pysy muun maailman mukana. Miten tämä on toteutettavissa, kirjassa kerrotaan ison...

0 kommenttia

Lähetä kommentti