Brändiasiakirja

Kirjoittaja: Jori Haatainen

23 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Brändiasiakirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 2

Brändäykseen perehdyin ensimmäistä kertaa tarkemmin markkinoinnin treeneissä, jossa heräsi mielenkiinto brändäykseen. Kuulin Pekka Ruokolaisen – Brändiasiakirjasta, ja se vaikutti heti itselleni sopivimmalta alkaa perehtymään aiheeseen koska kirja vaikutti helppolukuiselta sekä siinä oli käsikirjamaista opetusta. Koen että saisin tämän kaltaisesta kirjasta parhaiten alkuun oppia sekä asioita mihin lähteä perehtymään. Mutta myös miten lähteä omissa projekteissa hyödyntämään ensimmäisiä oppeja. Kirja itsessään ei ollut kovinkaan pitkä mutta siihen oli hyvin tiiviisti saatu paljon tietoa.

Ensimmäisenä isoimpana oivalluksena kirjan jälkeen tuli se, että brändi ei ole vain logo, mainos lauseet tai yleinen ilme yrityksestä. Toki ne ovat osa brändäystä tai brändin työkaluja. Brändi on paljon muutakin ja se on ihmislähtöistä. Tämä tarkoittaa sitä että henkilöstön täytyy olla brändin arvojen mukainen ja toimia sillä tavalla. Koska ihmiset tekevät päätöksiä tunteella ja perustelevat niitä järjellä, on tärkeää, että brändi vetoaa tunteisiin. Lähdin pohtimaan brändäystä omaa projektiani Superfutista ajatellen, jota kehitän Kalle Kautiaisen kanssa. Jokainen asiakaskokemus Superfutiksellakin on elämyksellinen ja jokainen voi saada palvelusta erilaisen kuvan. Olemme miettinyt paljon miten pystyisimme kehittämään brändiä sekä parantamaan asiakas tyytyväisyyttä. Me olemme uudistaneet brändin ilmettä meidän näköisemmäksemme mutta muokkaamatta logoa koska se on Keski-Suomessa jo tunnistettava symboli. Myös haluamme että brändissä näkyy että se on meidän arvojen mukainen sekä voimme toimia parhaina brändilähettiläinä.

Roccerina brändäyksessä olemme ottaneet mielestäni huiman ensiaskeleen. Kaikki ovat päässeet alkuun brändäyksen kanssa ja oppineet ymmärtämään mistä brändi oikeasti lähtee kehittymään. Meistä itsestämme. Koska tiimi on oppinut niin tottakai itsekin olen päässyt brändäyksen kanssa alkuun, ja kirjan myötä vielä enemmän. Pidän kirjasta opittua brändin kirkastus ajatusta tärkeänä, sillä siinä on kuvailtu hyvin kolme kohtaa: Brändin ydin, brändin muotoilu sekä brändin jalkautuminen. Ytimestä lähtee henkilö tasolta asioita tarkoituksesta tavoitteeseen, ja brändi etenee siitä eteenpäin.

 Mielestäni nyt kun mielenkiinto brändäykseen on herännyt on hyvä lähteä kehittämään oppimistani, jota voin hyödyntää projekteissa, Roccerissa sekä tulevaisuudessa.

Jori Haatainen

AD0504

You May Also Like…

Strateginen ajattelu

Strateginen ajattelu on näkemistä Huippumenestyksen taustalla on aina strategia. Mutta millaista on strateginen...

Suojattu: Johda tunneilmastoa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti