Markkinoinnin uudet 4 P:tä 

Kirjoittaja: Milja Ikonen

23 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Aloin lukemaan tätä kirjaa meidän tiimimme pitämien markkinointi treenien jälkeen. Treenit olivat hyvää pohjustusta kirjalle, joka alkoi kiinnostamaan minua heti.  

Ruola on kirjoittanut kirjan markkinoinnin uusista neljästä p:stä. Markkinoinnissa aiemmin on keskitytty hieman erilaisiin tarpeisiin, kuin nykyisissä neljässä p:ssä. Uudet 4 P:tä tuovat lisäarvoa alkuperäisille neljälle P:lle, eikä niiden ole tarkoitus korvata alkuperäisiä.  Uudessa mallissa yritykset haluavat lähestyä ihmisiä ihmisinä. Uusi tapa markkinoida on paljon ihmisläheisempää ja kohdennetumpaa juuri sinulle, tätä tukee algoritmi. Markkinointi on tarkkaan harkittua ja kohdennettua. 

Alkuperäiset 4 P:tä ovat:

Product– tuote

Price– hinta

Place– jakelu

Promotion– mainonta

Uudet 4 P:tä ovat:

People – Ihmiset

Purpose – Merkitys

Passion – Intohimo

Platform – Alusta

Ihmiset- Asiakasymmärrys ja -tyytyväisyys ovat kaiken keskiössä, koska palveluitahan tarjotaan ihmisille. Markkinoinnilla vedotaan ihmisten tunteisiin. Kuuntelu ja asiakkaan ymmärrys on tärkeää, mikä on asiakkaan tarve, jotta yritys antaa asiakkaalle sellaisen olon, että palveltavalle jää yksilöllinen kokemus. On tärkeää millaisen mielikuvan ja tyytyväisyyden jätämme asiakkaalle, hyvin palveltu asiakas todennäköisesti palaa takasin tai vähintäänkin suosittelee yritystä lähimmäisilleen. Myös tyytymättömän asiakkaan kohdalla on tärkeää saada asiakas lopulta tyytyväiseksi vaikkakin se vaatisi enemmän työtä ja joustoa. Ihmiset ovat todella kriittisiä yrityksiä kohtaan, joten emme osta yleensä vain ostamisen ilosta, vaan tarve ostaa lähtee meistä itsestämme sekä tarpeen tunteesta. Nykypäivänä olemme paljon kriittisempiä myös yrityksien suhteen, meidän on helppo itse selvittää esimerkiksi internetin avulla ominaisuuksia sekä hyötyjä. Asiakkaat ovat yrityksen toimivuuteen välttämätön tarve.  

Merkitys– Tässä keskiössä on brändistrategia. Yritykset luovat merkityksen sille miksi he toimivat ja miten he ymmärtävät asiakkaan tarpeita. Yrityksen tarinan tavoite on saada yksilöllinen merkitys sille, miksi yritys toimii ja sen lisäksi vielä, miten erottua muista kilpailijoista. Yksinkertainen on kaunista. Yksinkertainen viesti helpottaa asiakasta ymmärtämään yrityksen viestin, jolla he määrittävät heidän arvolupauksensa.  

Intohimo– Mikä on se miksi me teemme? ”Intohimosta saadaan markkinointiin bensaa”- tämä kiteyttää yrityksen toiminnan intohimon merkityksen. Tämä on todella tärkeä osa sitä, miksi me yritämme. Intohimolla saadaan suuntaa sille mihin pyrimme. Intohimo tekemiseen pitää näkyä aitona haluna tehdä juuri sitä mitä tavoittelemme. On siis tärkeää brändinkin kannalta, että intohimo välittyy asiakkaille.  

Alusta– Mistä löydämme oikean kohderyhmän tuotteellemme/ palvelullemme? Nykyään markkinointi tapahtuu pääasiassa eri alustoilla. On tärkeää miettiä harkiten alusta, joiden kautta yritys viestii toimintaansa, jotta saadaan paras mahdollinen tulos. Alustan tavoitteena on tavoittaa kohderyhmä, jolle haluamme viestiä. Ensin pitää tiedostaa se, missä ja mitä alustaa kohderyhmä käyttää eniten, jonka jälkeen yritys miettii mikä olisi heille sopivin alusta. Pelkkä alusta ei kuitenkaan ole riittävä markkinoinnissa vaan siihen tarvitaan suunnitelma, jolla tavoitetaan asiakkaat.  

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti