Markinoinnin uudet 4P:tä

Kirjoittaja: Mikhail Zaitsev

9 maaliskuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 0

Mitä ovat vanhat 4 P:tä?

Luin Eka Ruolan kirjoittaman kirjan Markkinoinnin 4 uutta P:tä. Mitäs nämä uudet P:t ovat, ja mitä ovat vanhat P:t?

Vanhat P:t ovat olleet pitkään markkinoinnin peruste. Product, Price, Place ja Promotion. Eli tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä. Kun puhutaan markkinoinnista, kyse on siis kaikesta tästä. Tuoteideasta luodaan tuote, mietitään sen hintaa, miten asiakas tuotteen saa ja miten asiakas saa tiedon tuotteesta.

Uudet 4 P:tä

Nykyään jokainen yritys ymmärtää edellä mainitut asiat. Pelkästään tekemällä hyvä tuote, hyvään hintaan, helposti saatava ja jokaisesta somesta esille tulevana, ei välttämättä riitä. Kilpailu on niin kova ja kaikilla nämä kohdat ovat kunnossa.

Joten tässä ovat uudet 4 P:tä, joiden ei ole tarkoitus tulla edellisten tilalle, vaan lisätä ne. Ensin yrityksen on saatava vanhat P:t pelittää, ennen kuin voi siirtyä uusiin.

Uudet 4 P:tä ovat People, Purpose, Passion ja Platform. Eli ihminen, merkitys, intohimo ja alusta. 

People

Ensimmäisenä tulee ihminen. Ei siis pelkästään tässä listassa, vaan myös yritystoiminnassa. Asiakkaan pitää olla pääroolissa, koko ajan. Tuotetta tulee käyttämään asiakas. Kuka siis tietää paremmin millainen sen pitäisi olla? Mainoksessa pitää miettiä, mitä sinun yrityksesi asiakas haluaa kuulla.

Steve Jobs kerran sanoi ”People don’t know what they want, until you show it to them”. Kirjan mukaan tämä on väärin. Steve Jobs osasi pistää ihmiset välittämään siitä mitä teki. Hän sai tykkäämään laitteista, jotka eivät olleet aina mitä ihmiset halusivat. Mutta tämä on enemmänkin poikkeama säännöstä.

Jos asiakas ei ole pääroolissa tuotetta tehdessä, siitä hyvin mahdollisesti tulee huono tuote. Sitä ei pelasta enää hyvä hinta, eikä mainoskaan.

Mutta toinen tapa toimia on välittää asiakkaasta ja hänen mielipiteestään, luoda hyvä tuote ja vielä sen jälkeenkin pitää yhteyttä asiakkaaseen, jotta voisi vielä kehittää tuotetta ja asiakaskokemusta.

Hyvä esimerkki miten saadaan asiakas kiinnostumaan on tuntematon sotilas elokuva. Sitä haluttiin saada katsomaan myös nuoret, joten nyt kun tiedettiin asiakas, oli helppo keksiä ratkaisu. Näyttelijäksi otettiin artistin Robin Packalen. Sen kautta saatiin nuoret innostumaan katsomaan elokuva. Toinen keino mitä käytettiin, oli tehdä biisi Haloo Helsinki! Tuntematon. Biisin videossa käytettiin elokuvasta poimittuja kohtauksia.

Purpose

Tässä kohdassa käytiin filosofiallisia kysymyksiä. Miksi yritys on olemassa, arvolupauksemme, brändin tarinaa ja visioo. 

Esimerkkeinä käytettiin miten Disney kieltäytyi Mäkkärin mainostamisesta, koska he eivät halua ylipainosten lasten määrää kasvamaan.

Tai toinen esimerkki oli, miten Oltermannin hahmo muistutti lapsia ja autoilijoita olemaan varovaisempia tiellä. Ei tarvittu mitään logoja kertomaan kuka mainoksen teki, riitti vain se, että kyseessä oli kaikkien tuntema hahmo. Näin helposti hyvää tekemällä, suoraan mainostamatta saadaan kuitenkin ihmiset ostamaan.

Kun yrityksellä on merkitys, sitä halutaan seurata. Ihmisiä kiinnostaa miten sillä menee. Ketään ei kiinnosta matka A->B, jos siinä ei tapahdu mitään. Pitää kertoa kaikki matkan kaikki mutkat ja epäonnistumiset.

Platform

Tämä kohta oli todella mielenkiintoinen. Sen tarkoitus on tehdä mainostamisesta helpompaa, keksimällä valmiin pohjan kaikelle tekemiselle. Luodaan suurempi idea, mitä yritys haluaa saada asiakkaalle ja sitten sen pohjalta keksitään yksittäisiä mainoksia. ”We imagine a world where you can belong anywhere”, on Airbnb suuri ajatus. He haluavat ihmisten tuntevan menevänsä toiseen maahan kuin kotiin. Päästä asumaan ympäristöön missä asuvat paikalliset. Tämä on yrityksen suuri ajatus ja tämän ympärille on helppo luoda mainoksia. Ei tarvitse joka kerta miettiä mainosta alusta.


Löytyy toinenkin esimerkki. Pohjolan vakuutus. ”Kaiken voi korvata. Paitsi elämän”. Siinä näytetään uudelleensyntymistä erilaisina eläiminä ja päähenkilöt miettivät mitä kaikkea ihmiselämän aikana jäikään kokematta. Mainoksesta ei välttämättä edes ajattele vakuutus osuutta. Sille vaan hymyilee ja miettii, että niinpä. Mutta samalla yritys saa näkyvyyttä.

Passion

Me ihailemme ihmisiä, jotka tekevät bisnestä intohimolla. Tällaisia ihmisiä ovat esimerkiksi Elon Musk ja Steve Jobs. Käydään läpi Elon Musk nykyajan esimerkkinä. Hän päätti kokeilla aivan jotakin uutta, mihin kukaan ei uskonut, kaikki nauroivat. Mutta intohimo vei häntä eteenpäin ja hänen ympärille alkoi lisääntyä ihmisiä, jotka kannustivat häntä. Hän ei lopettanut, vaikka tuli kriisi ja hän joutui sijoittamaan kaikkensa kahteen omaan yritykseen, ja olisi voinut menettää ne molemmat. Tiedämme kyllä mitä SpaceX ja Tesla ovat nyt. Ja nykään Elon Musk motivoi ihmisiä seuraamaan kaikkea mitä hän tekee, koska intohimo näkyy hänessä vieläkin.

Mielipiteeni ja mitä vien käytäntöön

Tässä olivat uudet 4P:tä. Kirjan tieto oli mielestäni paljon mielenkiintoisempi, kuin se miten tämä kirja oli kirjoitettu. Kirjan oppeja ei valitettavasti ihan heti pääsee käyttämään käytännössä, mutta uskon että ne jää mieleen tulevissa projekteissa ja näitä ei ole kovin vaikeaa käyttää. Tämän kirjan jälkeen tekee meili vaan lukea alkuperäisistä P:istä lisää.

You May Also Like…

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti