Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Elias Koivulampi

9 maaliskuun, 2022

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 2

BRÄNDIKÄSIKIRJA

Luin Pekka Ruokolaisen kirjan ”Brändikäsikirja”, koska haluan oppia lisää brändin­–varsinkin henkilöbrändin– rakentamisesta. Brändi on mielestäni tärkeintä kaikessa, niin yritysmaailmassa kuin yksityiselämässä. Jokaisella meistä on oma brändimme, joka koostuu siitä, millaisen kuvan annamme itsestämme ja millaisena meidät nähdään. Yritysmaailmassa brändi on tärkeää, koska sen avulla yritys jää mieleen. Brändiä voi myös myydä, arvostetun yrityksen tuote maksaa usein enemmän. Osa tästä suuremmasta hinnasta johtuu siitä, että tuotteessa on yrityksen logo.

Kun brändäys onnistuu, onnistuu kaikki muukin. Arvostetulla yrityksellä menee hyvin ja tulosta syntyy, hyvää henkilöbrändiä arvostetaan ja kunnioitetaan. Tunnettuun ihmiseen joka on rakentanut vahvan brändin, luotetaan enemmän ja häntä uskotaan vahvemmin kuin ihmiseen, jota ei tunneta.

Ruokolainen listaa kirjassaan yrityksen peruspilariston, joka koostuu yhdeksästä asiasta:

Tarkoitus:      Yrityksen olemassaolon juurisyy.

Visio:             Yrityksen tavoiteasema markkinoilla.

Missio:          Yrityksen tehtävä, lisäarvo asiakkaille.

Strategia:      Tärkeät päätökset ja periaatteet, jotka ovat edellytys tavoitteeseen pääsemiseksi.

Arvot:            Yrityksen yhteiset arvot, jotka toteutuvat jokapäiväisessä toiminnassa.

Asiakkaat:     Millaisia yrityksiä, ja millaisia ihmisiä yrityksissä?

Kilpailijat:      Mitä ja millaisia yrityksiä?

Asemointi:     Miten yritys asemoidaan markkinoilla asiakkaan näkökulmasta katsottuna?

Lupaus:          Ydinviesti ja lupaus asiakkaalle.

Tämä kiteytys on mielestäni hyvä ja osuva. Ainoa asia, jota listasta muuttaisin, olisi ”Missio” sanan poistaminen ja sen korvaaminen sanalla ”Tehtävä”, vihaan tuota sanaa. Listan jälkeen kirjassa oli jokaiseen listan kohtaan liittyvä tehtävä, joista olisi varmasti hyötyä yritykselle.

Ruokolainen tuo esille luottamuksen tärkeyden asiakkaan ja yrityksen välillä. Tämä on mielestäni tärkeää, sillä uskon luottamuksen olevan kaikki kaikessa asiakastyössä. Jokainen yritys, joka haluaa menestyä, pyrkii luomaan uskottavan ja luotettavan brändin. Jos kysyy miltä tahansa yritykseltä heidän arvojaan, luottamus nousee varmasti esiin jossain muodossa. Luottamus on niin yleinen arvo, että sitä on vaikeaa nostaa mitenkään esille. Itselleni ei riitä se, että yritys sanoo olevansa luotettava, sillä niinhän jokainen sanoo. Suuri kysymys on siis: Miten osoitat olevasi luotettava teoilla?

Vaikka Ruokolaisen kirja keskittyy yritysbrändin rakentamiseen, sain siitä silti hyviä pointteja henkilöbrändin vahvistamiseen. Ensinnäkin brändi ei ole sitä mitä itse kokee olevansa vaan sitä, mitä muut ajattelevat sinusta. Brändi toki kannattaa rakentaa sellaiseksi kuin haluaa, mutta pohjimmiltaan yrityksen ja henkilön brändi on se, jonka muut ihmiset näkevät. Itse en ole vielä aktiivisesti pyrkinyt henkilöbrändin rakentamiseen, mutta se on silti jo syntynyt jossain määrin. TikTokissa minut yhdistetään heti sketseihin ja rajoja koettelevaan huumoriin. Nimiä, joita olen kuullut käytettävän ovat mm. ”sketsiukko”, ”meemiäijä”, tiktokin hauskin”. Tästä olen tehnyt mielestäni osuvan päätelmän, että ihmiset tietävät minut sisällöstäni, eivät henkilöbrändistäni. Moni ihminen ei välttämättä tunnista minuna heti, mutta yhdistää kasvoni tai ääneni jotenkin TikTokkiin. Henkilöbrändin puuttuminen näkyy myös siinä, että ihmiset eivät seuraa minua Instagramissa. Mielestäni ihminen, joka pystyy siirtämään seuraajansa alustalta toiselle, omaa hyvän brändin. Siihen haluaisin itsekin pyrkiä.

Haluaisin olla henkilö, joka tuo jotain uutta ja tuoretta esille. Tunnen monia vaikuttajia, joista suurin osa haluaa lisää seuraajia vain siksi, että yhteistöistä voi pyytää enemmän rahaa. Itse haluan lisää seuraajia, koska uskon että minulla olisi heille annettavaa. En vielä tiedä mitä, eivätkä tiedä muutkaan, mutta haluan rakentaa brändini uudelle näkökulmalle.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti