Luovuuden markkinat

Kirjoittaja: Linda Isosomppi

16 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Markkinointia rakkaudella

Lähdeteoksen kirjoittaja: Anja Kulovesi

Teoriapisteet: 0

Mikä on Markkinointia Rakkaudella? Kirja on omistettu ihmisille, jotka ovat inspiroituneita, innostuneita ja haluavat ajatella “out of the box”. Se on kirja rohkeille edelläkävijöille ja yrittäjille, joiden menestys yritysmaailmassa perustuu pyytteettömille päämäärille. Kirja on kaikille, jotka ovat halukkaita rakentamaan uutta, kokeilemaan rohkeasti ja ideoimaan villisti. Kirjan tavoittena on, että näkisimme niin uudet, kuin vanhatkin markkinoinnin asiat uudella tavalla – normaalista poiketen. Kirja on kielellisesti nokkela ja tempaisi minut mukaansa heti ensimmäisistä sivuista lähtien! 

Visuaalinen unelmoija vai määrätietoinen markkinoija? 

Olen koko aikuisikäni tiennyt, että haluan tulla työskentelemään markkinoinnin parissa edes jollain tavalla. Viimeisen vuoden aikana olen löytänyt vahvuuksiani ja ymmärtänyt, miten haluan niitä päästä hyödyntämään. Ihmisenä olen hyvin empaattinen ja herkkä. Aistin hyvin vahvasti ympärilläni olevat tunteet ja asiat. Peilaan helposti toista ihmistä ja asetun heidän saappaisiin. Uskon tämän olevan yksi valttikorteistani, mitä tulee markkinointiin. Koen, että herkkyyteni ansiosta ymmärrän myös visuaalisia kokonaisuuksia. Mietin aina valokuvia, tekstejä, brändejä, videoita ja muita visuaalisia markkinoinnin keinoja tunteiden kautta – mitä tunteita ne herättää minussa ja miksi? Mitä tunteita ne herättää muissa?  

Luovuus ja sen hyödyntäminen tapahtuu itselläni myös vahvasti erilaisten aistien kautta. Saan inspiraatiota kaikesta mitä näen, kuulen ja haistan. Sisällöntuotantoni myös syntyy erilaisten tunteiden ja ideoiden summasta. Jokainen tekemäni video on mietitty niin, että sen sävy, musiikki ja tempo tuottaa tietynlaisen tunteen itsessäni. Jokainen valokuva toistaa tietynlaista harmoniaa, kuitenkin niin, että ne kertovat tarinansa. Kirjassa puhuttiin siitä, että luovat aivot kytkeytyvät päälle kuvien, äänien, tuoksujen, liikkeiden, symbolien ja yllätysten kautta. Kysyin kihlatultani, mistä hän kokee oman luovuutensa lähtevän. Hän vastasi seuraavasti “Koen, että oma luovuuteni syntyy siitä, että pidän asioiden havainnoinnista. Toinen tekijä on se, että olen todella utelias ihminen.” Olemme kaksi, samaanaikaan todella samanlaista ja kuitenkin niin erilaista visuaalista ihmistä.  

Mitä tulee vielä herkkyyteeni, olen suuri unelmoija. Rakastan katsoa asioita vaalenpunaisten lasien läpi ja uskon myös tämän vievän minua eteenpäin urallani. Huomaan olevani ihmisenä todella motivoitunut saavuuttamaan tavoitteeni, oli kyse sitten urasta tai vaikkapa harrastuksista. Aloitin harjoittelun Pohjoismaiden johtavassa pr-toimistossa ja se, miten päädyin sinne kertoo minusta ihmisenä aika paljon. Olin seurannut Suomen eri pr-toimistoja Instagramissa jo pidemmän aikaa ja päätin kokeilla mitä minulle vastattaisiin jos laittaisin visuaalisen näytön ja pienen esittelyn itsestäni. Vastaus oli jotain sellaista, mitä en osannut odottaa lainkaan. He nimittäin pitivät näkemästään ja vain viikkoa tämän jälkeen hyppäsin junaan ja lähdin tapaamaan toimiston johtajaa. Nyt olen seuraavat kuusi kuukautta oppimassa pr-alasta ja vaikuttajamarkkinoinnista. Työtehtävät tulevat vaihtelemaan tapahtumatuotannosta, sosiaaliseen mediaan, uuden ideointiin, vaikuttajamarkkinointiin, visuaalisiin esityksiin ja asiakasneuvotteluihin. Miksi uskon, että romanttinen mieleni toimi edesauttajana tässä on siksi, että määrätietoisen ja unelmoivan luonteeni ansiosta en suostu tyytymään mihinkään, enkä odota, että joku antaisi minulle hopeatarjottimella tavoittelemani asiat.  

Muuttuva maailma tuo mukanaan jatkuvan muutoksen trendeissä 

Nykypäivänä ihmisten tarpeet ja kulutustottumukset muuttuvat jatkuvasti. Se, mikä oli viimeviikolla uutta ja haluttua, voi jo kahden kuukauden päästä menettää ihmisten mielenkiinnon. Ihmiset kaipaavat jatkuvasti uusia ärsykkeitä ja mielihyvän tunnetta. Sosiaalisen median palvelut tarjoavat jatkuvasti mainoksia ja herättävät tarpeen tunnetta ihmisissä. Siitä, mitä et tiennyt aikaisemmin tarvitsevasi, pinttyy mielikuva mieleesi ja tätä kautta tarve. Lähes jokainen sovellus, minkä lataat puhelimeesi tai verkkosivu mitä selaat, pitää sisällään mainoksia – oli kyse piilomainonnasta tai konkreettisista mainoksista.  

Markkinointi on ihmisten huomion suuntaamista ja herättämistä. Nykymaailma vaatii markkinoijilta näkökulmien laajentamista ja jatkuvaa osaamisen kehittämistä. Tarpeidemme muuttuessa jatkuvasti ja kaiken ollessa helposti saatavillamme on tarpeitamme yhä vaikeampi tyydyttää. Tästä syystä markkinoijan tulee sukeltaa itseensä, sekä muihin ja on etsittävä uusia keinoja herättää ihmisten mielenkiinto. Tämä vaatii pysähtymistä, aistien herättämistä ja ideointia “out of the box”. Ihmisten herättely tapahtuu yllättävyyden, markkinointiviestinnän ja elämyksellisyyden tuottamisen kautta. Markkinoijan tulee aistia arvomaailmoja, globaaleja muutoksia, sekä tutustua tunteisiin. Kun onnistuu vastaamaan omiin ja muiden muuttuviin tarpeisiin se takaa oppimisen ja ajattelun avartamisen.  

Nykypäivä myös kulutustottumukset menevät paljolti trendien mukana. Isoimpia trendejä on mahdollista havaita ja ennustaa, sillä ihmisten käyttäytyminen ja arvomaailmojen muuttuminen luo trendejä. Muuttuvan maailman tarkkailu edesauttaa pysymään trendien harjalla. Ajoitus ja tarkkaavaisuus ovat avaintekijöitä siinä, pystytkö luomaan bisnestilaisuuden uuden trendin saralla. Jos pääset ensimmäisten joukossa paikalle, on sinun helpompi hyötyä trendistä. Jos rohkenet kokeilemaan trendiä myöhemmin, saatat olla jo myöhässä, eikä hyöty ole silloin läheskään yhtä suuri, mitä se olisi ollut jos olisit ollut ensimmäisten joukossa. Tällöin erottuminen joukosta on vaikeaa. Sosiaalisessa mediassa trendeissä pysyminen on joko sisällöntuottajan vahvuus tai heikkous – jotkut onnistuvat siinä, toiset taas ei. Olen itse henkilökohtaisesti pyrkinyt pitämään kiinni luomastani henkilöbrändistä, mikä on auttanut sitouttamaan seuraajia vuosien varrella. Taito osata pitää kiinni luomastaan brändistä, kuitenkin muovaten sitä tarvittaessa trendien mukana on se, mikä vie ainakin sisällöntuotannon maailmassa pitkälle.  

Mainitsin esseen alussa tämänhetkisestä harjoittelusta Spalt pr-toimistolla, mikä on toinen markkinointi projekteistani. Toinen projekti, mihin kirja antoi valmiuksia on LYS STUDIOS. LYS STUDIOS tulee olemaan markkinointitoimisto, minkä toiminta perustuu aluksi vaikuttajamarkkinointiin, sekä brändien kirkastamiseen. Lähdimme rakentamaan LYS STUDIOS:in brändiä jo kesän lopulla ystäväni Siljan kanssa ja tarkoituksenamme on julkaista yritys joulukuussa. Erilaisia vaikuttajamarkkinointitoimistoja syntyy jatkuvasti, kiitos siitä kuuluu sosiaalisen median ihmeelliselle maailmalle. Sosiaalisen median vaikuttajat tekevät osaamisestaan yritystoimintaa, minkä vuoksi kyseinen ala on tällä hetkellä todella kilpailtu. Uskon kuitenkin, että LYS STUDIOS tulee erottumaan joukosta pitkäjänteisen pohjatyön ansiosta. Trendien mukana pysyminen ja toiminnan muokkaaminen sen mukana vaatii meiltä jatkuvaa tietotaidon kehittämistä, mutta olemme valmiita siihen.  

Jos olisin halunnut saada kaikki ajatukseni, mitä kirja herätti minussa, olisi tästä reflektiosta syntynyt enemmänkin novellikokoelma kuin essee. Kirja oli loistava sekoitus yrittäjyyttä, sekä markkinointia, minkä takia kaksi erillistä kirjoitusta sen sisällöstä olisi ollut ehdottomasti parempi vaihtoehto. Omat projektini vaativat tietotaitoa, sekä laajempaa osaamista markkinoinnin parissa, minkä ansiosta tämä kirja oli loistava valinta tähän hetkeen.   

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

1 Kommentti

  1. Viivi Kuismala

    Toinen unelmoija täällä, hello! Hieno essee Linda. Pitää laittaa tämä kirja myös omalle lukulistalle.
    Jään innolla odottamaan LYS STUDIOSin julkaisua ja seuraamaan sen etenemistä, kuulostaa mielenkiintoiselle projektille! 🙂

Lähetä kommentti