Luova tarina luo mielenkiinnon

Kirjoittaja: Vili Hilden

11 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Building a storybrand

Lähdeteoksen kirjoittaja: Donald Miller

Teoriapisteet: 1

Käsittelyssä minulla oli ”Building a Storybrand” – kirja joka on Donald Millerin kirjoittama. Minua on aina kiinnostanut brändäys ja markkinointi ja koin tämän kirjan ohjaavan oikeaan suuntaan edes hieman. Kirjassa käsiteltiin markkinointia ja kirjasta ja hyvin mieleen se kuinka asiakas pitää nostaa itsensä yläpuolelle ja asettaa itsensä rooliin jossa autetaan asiakasta selättämään haasteet ja olemaan sankari. Kirjassa esitellään Millerin seitsemänvaiheinen StoryBrand suunnitelma jota noudattamalla yritys voi ympärilleen rakentaa selkeän ja vaikuttavan brändin.

Tärkeitä vinkkejä joita kirja antoi minulle. – Luo selkeät asiakasprofiilit, sisällytä tarina ja sen mukainen viestintä asiakkaan ohjaamiseksi. – Asiakasprofiileja pitää ymmärtää ja tehdä sen eteen tarkkaa markkinatutkimista asiakaskyselyiden pohjalta. Tämä on erityisen tärkeää jotta kohderyhmän asiakkaaseen saadaan luotua tunnepohjainen yhteys.

Kirjassa kannustetaan yrityksiä keskittymään enemmän siihen kuinka asiakasta voidaan auttaa saavuttamaan haluamat tulokset. Ja vasta toissijaisesti oman brändin ja tuotteiden kehittämiseen. Tunnepohjainen myynti sekä markkinointi on tutkitusti tehokkaampaa kuin järkiratkaisun myyminen, koska silloin asiakas tekee päätöksensä ostosta enemmän alitajuisesti. Tottakai nämä yhdistämällä ollaan asian ytimessä.

Miller korostaa kirjassa esiteltävää bränditarinan perusrakennetta, tottakai sen pitää olla kunnossa ennen kaikkea. Rakenne koostuu asiakkaasta jonka haasteen me oppaana autetaan selättämään. Markkinoinnissa yritys toimii oppaan roolissa ja auttaa asiakasta löytämään haasteisiinsa ratkaisun. Viestinnän on oltava selkeää, yksilökohtaista sekä asiakkaalle ymmärrettävää. Jokaista asiakasta pitää kohdella yksilönä ja luoda sitä kautta tunneside.

Kirja korostaa myös asiakkaan ohjaamisen merkitystä. Lyhyttä, ytimekästä ja samaistuttavaa tarinaa käyttäen. Tällöin jäädään paremmin mieleen. Asiakasta pitää osata ohjata oikein kohti haluttua toimintaa eli yleensä ostopäätöstä. Markkinoinnin täytyy olla vähän kuin opas joka ohjaa jokaista asiakasta juuri oikeaan suuntaan. Viestinnässä kannattaa korostaa luottamusta brändiin sekä korostaa asiakkaan haasteiden ratkaisua helposti ja yksilöllisesti.

Kirja oli mielenkiintoinen ja herätti myös kysymyksiä siitä kuinka näitä oppeja voisi itse hyödyntää omissa projekteissa tai jopa koko yhteisössä

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti