Luova järkevyys

Kirjoittaja: Vivian Aapakari

8 tammikuun, 2023

Lähdeteos: Luova järkevyys – Arkisen luovuuden ylistys

Lähdeteoksen kirjoittaja: Saku Tuominen

Teoriapisteet: 2

Kirjaa lukiessani luovuuden käsitys muuttui. Lempeämpään ja arkisempaan suuntaan. Aikaisemmin ajattelin, että luovuuden pitää olla jotakin todella erikoista ja maagista. Pitää erottua joukosta ja tehdä asioita hyvin eritavalla kuin muut. Olen melko aina mieltänyt itseni luovaksi ihmiseksi paitsi parina viime vuotena. En koe, että tekoni olisivat olleet tarpeeksi luovia. Olen ehkä itse omassa päässä nostanut luovuuden rajan niin korkealle, että en itsekään sinne yllä. Tai ehkä se on vain itsekriittisyyttä. Yrittäjämaailmassa kilpailu on kovaa, että luovuuden pitää olla räjäyttävää, jotta pärjää ja asiakkaita riittää. Tai näin ajattelin ainakin ennen kirjan kuuntelua. Ymmärsin, ettei luovuus ja asiakkaat kävele käsikädessä. Toki luovuudella pystyy erottumaan kilpailijoista esimerkiksi markkinoinnissa mikä kiinnittää asiakkaan huomion muttei sekään ole kaikki kaikessa.

Tiimiakatemia luovuus vs vapaa-ajan luovuus

Kirjaa kuunnellessa havahduin siihen, että luovuuteni on ihan eri Tiimiakatemialla kuin vapaa-ajalla. Vapaa-ajalla luovuus on enemmän läsnä ja inspiroidun helpommin, saan enemmän ideoita. Tiimiakatemialla tuntuu, että luovuus pitää kaivamalla kaivaa ulos ja eihän se näin toimi. Harvemmin ainakaan itse saan luovuuden tunteen pakotettuna tulemaan jos koskaan. Se tulee itsestään kun on inspiroitunut olo. Aloin miettimään, että miksi on näin? Miksi en koe olevani luova Tiimiakatemialla? Vapaa-ajalla selaan paljon sosiaalista mediaa, josta saan inspiraatiota. Tykkään kovasti silmää miellyttävästä visuaalisuudesta. Ihmisten asukuvista, käsityövideoista, sisustuskuvista ja ihan arkisesta elämästä. Inspiroidun myös paljon musiikista ja uusista paikoista. Kuulokkeet korvilla kävely uudessa paikassa, siinä on jopa jotain taianomaista. Käytän aikaani siihen, että inspiroidun. Teenkö tätä Tiimiakatemia arjessa? Enpä oikeastaan. Pitää siis sisällyttää akatemia arkeen aikaa inspiroitumiselle ja ihan haahuilulle. Kahvipöydässähän ne parhaat ideat yleensä syntyy. Maisemanvaihto voisi toimia myös töitä tehdessä, varsinkin läppäri hommissa. Tiedämmehän kaikki sen, että Tiimiakatemian tilat eivät ole mitenkään luovuutta herättelevät. Uudessa paikassa ideat voisivat lentää ihan eri tavalla. Sopivassa suhteessa Tiimiakatemian tiloja ja uusia tiloja. Pitää myös arvostaa enemmän niitä pieniä arjen luovuuden asioita. Voihan niistä jatkossa kehittyä jotain isoa ja huippua ajan myötä. 

Tuominen esitti kirjassa 20-mallin, joka koostuu viidestä vaiheesta. 20 sekuntia, 20 minuuttia, 20 tuntia, 20 päivää, 20 viikkoa.

  1. Ensimmäisen 20 sekunnin aikana otetaan idea vastaan. Vastaanottajan täytyy aidosti kuunnella ja olla kiinnostunut asiasta. Jos aika ei ole hyvä, sovitaan uusi aika.
  2. 20 minuutin kuluessa idean kertomisesta annetaan palaute rajaamatta vielä ideoita pois tässä vaiheessa.
  3. 20 tunnin sisällä idean kertoja tekee yksinkertaisen toimintasuunnitelman 20 päivälle. 
  4. Jos ideasta innostutaan, luodaan lyhyt projekti ja testataan ideaa seuraavan 20 päivän ajan. Sovitaan mitä asioita testataan ja miten, jotta projektin potentiaalista saadaan parempi kuva. 
  5. Jos idea on edelleen innostava, tehdään kattavampi ja kunnianhimoisempi projektisuunnitelma ja jatketaan projektia 20 viikkoa. Tämän jälkeen se joko toimii tai on kuopattu.

Tätä mallia olisi kiinnostava testata Hohkeen kanssa. Useampi tiimiläinen kokee tai on ainakin aikaisemmin kokenut ettei saa omaa ääntä kuuluviin esimerkiksi tiimipalaverissa tai treeneissä. Ettei omaa ideaa oteta tosissaan tai vastaan ollenkaan. Ideoitahan nimittäin syntyy paljon. Niiden eteen tosin harvemmin tehdään mitään. Tämän avulla jokaiselle tulisi myös kuunneltu olo. Toki ihan jokaista ideaa ei varmaan voisi testata näin pitkän kaavan mukaan. Joihinkin ideoihin siis lyhempiä kokeilujaksoja mutta kokeilujaksoja kuitenkin. 

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti