Luottamus näkökulmana

Kirjoittaja: Jim Leväsluoto

12 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Luottamuskysymys

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jaana Haapala, Unna Lehtipuu

Teoriapisteet: 2

Otin kuunteluun mielenkiinnosta aiheeseen Jaana Haapalan ja Unna Lehtipuun teoksen ”Luottamuskysymys”. Aihe oli todella mielenkiintoinen. Olen pohdiskellut paljon brändäystä ja brändin sitouttamista asiakkaaseen. Muutenkin ajatukseni on asiakkaiden tarpeissa ja niiden täyttämisessä. Luottamuksen näkökulmasta ajattelu tähän oli todella virkistävää ja uutta.

Keneen sitä luotat ja miksi?

Luottamus on outo käsite. Kaikki määrittelee sen jokseenkin omalla tavalla. Pääpointit voi olla samoja, mutta siellä on omia merkityksiä. Tärkein kysymys on miksi. Miksi luotat johonkuhun tai johonkin? Jos mietitään yrityksiä, niin mihin yritykseen luotat ja miksi? Helposti voit sanoa jonkin yrityksen, mutta sitten kun pitää ajatella pidemmälle syitä sille, niin se on haastavaa. Jäin tätä itse pitkäksi aikaa pohdiskelemaan ja itsellä nousi yksi yritys yli muiden, johon luotan.

iTapsa

Minä itse olen aina saanut loistavaa palvelua iTapsalla ja joka kerta olen saanut juuri sitä mitä on luvattu. Näin voisi helposti sanoa. Näen usein iTapsan mainostusta ja saan sähköpostiini tarjousviestejä yms. Olen aina niitäkin lukenut läpi ja nyt kävin niitä lävitse, että sain informaatiota tälle tekstille. Kaikki mitä he tarjoavat ja sanovat tekevänsä, he pitävät sanansa. Sen ympärille on heidän brändinsä luotu.

Tuli myös mieleeni heidän yksi parhaimmista kampanjoista. Heillä oli todella huikea ”törkeä lupaus” kampanja, joka meni suurin piirtein näin. ”Korjaamme puhelimesi alle tunnissa, ja jos emme korjaa saat huollon ilmaiseksi”. Se oli todella törkeä lupaus ja ainakin minuun se toimi. Olen iTapsasta puhunut ystävilleni ja todella lämpimästi suositellut tämän kyseisen yrityksen palveluja kaikille. Olen saanut yritykseltä sen mitä luvannut ja enemmän, joten odotukseni ja tarpeeni ovat ylittyneet. Silloin jäi todella positiivinen mieli koko toiminnasta, yrityksestä ja brändistä. Tällä kyseisellä kampanjalla oli vahva sanoma. He lupasivat hoitaa puhelimesi korjauksen tai huollon todella nopeasti ja ammattitaitoisesti. Nykyään tuntuu, että ihmisillä on kova kiire ja aika on kaikki kaikessa. Tämä voi olla myös yksi kampanja luomis- syistä.

Miksi iTapsa ylitti odotukseni ja sai luottamukseni

Muistan kun itselleni iTapsa ei ollut vielä tuttu yrityksenä ollenkaan. En ollut aikaisemmin käyttänyt iTapsan palveluja enkä ollut kuullut heistä oikein mitään. Puhelimeni näyttö hajosi ja vein sen korjauttavaksi halvimpaan paikkaan mikä Tampereella oli silloin. Taisi olla DigiShop tai jokin vastaava. Korjauksessa meni kolme ja puoli tuntia, kunnes sain ilmoituksen, että voin käydä hakemassa. Kun pääsin paikalle minulle, annettiin puhelimeni ja sen näyttö vielä pahemmassa kunnossa kuin ennen ja vielä irrallaan puhelimesta. Puhelimeni oli nyt käyttökelvoton, mitä se aikaisemmin ei ollut ja sain rahat ainoastaan takaisin. Sen jälkeen oli pakko tehdä jotain. Menin iTapsalle, kun kaverini kertoi, että ne osaa hommansa. Siihen meni ainoastaan vartti, kunnes puhelimeni oli kuin uusi ja sain pari rasiaa todella hyviä karkkeja odotteluksi. En ole sen jälkeen käyttänyt muuta palvelua kuin iTapsaa, jos puhelimelle on tarvinnut jotain. iTapsa puhelimien huollossa ei ole edullisin paikka, mutta kokemuksieni perusteella valitsen sen silti. Muistan vieläkin, kun paukku pakkasilla kävelin bussipysäkille keskustassa todella iso virne huulillani, kun puhelimeni vihdoista viimein oli ehjänä taas taskussani ja toisessa taskussa tietenkin iTapsan karkkeja. iTapsa loi minulle täydellisen asiakaskokemuksen ja teki juuri sen mitä lupasi. Olen ollut siitä lähtien pitkäaikainen asiakas.

Tekeekö yritys sitä mitä sanoo tekevänsä? Uskooko asiakas niihin tarkoituksiin?

Tämä on hyvin tärkeää, ja olen tätä miettinyt Boxiovellesi kohdalla. Me olemme sanoneet, että tuomme Suomalaisia tuotteita kotiovellesi. Joten tarjoamme vaan ja ainoastaan suomalaisia tuotteita ja meidän oli pakko saada UPS mukaan toimintaamme, jotta voimme käyttää heidän palveluaan, jolla paketti viedään ovelle. Kaikki tietenkään ei halua tätä palvelua käyttää, joten sen lisäksi meiltä löytyy muitakin vaihtoehtoja. Kaikilla ei mahdollisesti ole mahdollisuutta hakea pakettia toimipisteeltä, jos esimerkiksi se on kaukana ja ei ole ajoneuvoa tai julkinen liikenne kyseisessä maassa on huono siihen suuntaan tai muuta vastaava. Muita syitä voi olla esimerkiksi liikuntarajoitteisuus.

Toistaiseksi meillä ei Boxiovellesilla ole muita lupauksia tai sanomaa. Nyt iTapsan ajattelun jälkeen jäin ajattelemaan, että jos olisi joitain asioita, jotka me punnitsemme tärkeäksi ja nostamme jalustalle. Voisimme niiden ympärille luoda törkeän lupauksen ja ajaa sitä markkinoinnissamme. Siitä voisi olla apua ja se jäisi helpommin ihmisten mieleen, niin kuin iTapsan lupaus jäi minulle.

Levae

Jäin tätä myös pohtimaan Levae brändini kohdalla. En ole luonut sille vielä brändiä juuri ollenkaan ja olen pitkään miettinyt, että minun pitää luoda sille visio. Mihin halun sillä päästä, mitä haluan saavuttaa ja mitkä asiat ovat tärkeitä. Tällä hetkellä tärkeitä asioita Levaessa on käsin tekeminen, ja intohimo tekemiseen. Tästä voisin vaikka akatemialla muiden kanssa keskustella ja kirjata ylös mitä muilla tulee mieleen ja millaisia ajatuksia tämä herättää. Levae kumminkin pitää sisällään kaksi eri projektia. Kenkien kustomoinnin ja entisöinnin, ja sitten vaatepuolen.

You May Also Like…

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Tekoäly 123

Ajattelin lukea tekoälyyn liittyvän kirjan ja perehtyä sitä kautta aiheeseen vielä lisää. Tekoäly on ollut tosi...

Kohdettu asiakas

Valitsin luettavaksi kirjan kohdetta asiakas kirjan sisällön ja sen julkaisuvuoden perusteella. Kirja on julkaistu...

0 kommenttia

Lähetä kommentti