Löydy – Brändää itsesi verkossa

Kirjoittaja: Minka Paananen

9 huhtikuun, 2020

Lähdeteos: Löydy - Brändää itsesi verkossa

Lähdeteoksen kirjoittaja: Tuija Aalto ja Marylka Yoe Uusisaari

Teoriapisteet: 2

Tuija Aalto ja Marylka Yoe Uusisaari neuvovat 2010 ilmestyneessä kirjassaan Löydy – Brändää itsesi verkossa, kuinka luoda henkilöbrändi sosiaalisen median kanaviin. Suuri osa kirjan tiedosta on jo vanhentunutta, sillä sosiaalisen median merkitys on kymmenessä vuodessa kerennyt muuttua aivan täysin. Kirjassa oli kuitenkin myös paljon nykyäänkin toimivia vinkkejä ja pointteja.

Verkossa voit olla kuka tahansa

En tarkoita sitä, että voit esiintyä jollain muulla nimellä ja kasvoilla, kuin oikeasti olet, mutta saat määritellä oman identiteettisi juuri sellaiseksi, kuin haluat. Sinulla voi olla jopa eri identiteetit eri sosiaalisen median kanavissa. Itselläni huomaan sen ainakin hyvin selkeästi.

Instagramissa olen iloinen, lähes aina meikattu ja laitan uusia kuvia melko harvoin, sillä en koe, että minulla olisi sinne sopivaa jaettavaa sen useammin. Haluan näyttää minua seuraaville puolitutuille, kuinka hyvältä kuvissa näytän ja kerron kuvien kautta mukavista tapahtumista elämässäni. Instagram on minulla henkilökohtaisen elämäni sekä työ-minäni yhteinen alusta. Feedi on pyhitetty henkilökohtaisille asioille, mutta storyyn saatan laittaa työasioita. Minua seuraavat ihmiset eivät kuitenkaan seuraa minua millään tavalla työasioiden takia.

LinkedIn taas on täysin työasioille tarkoitettu alusta. En koe sitä vielä kovin luontevaksi alustaksi minulle, mutta uskon löytäväni itselleni sopivan tavan käyttää sitä. Se on varmasti todella hyvä paikka saada itselleen näkyvyyttä ja erityisesti yhteydenotot ovat sitä kautta jotenkin helpompia tehdä, kuin esimerkiksi sähköpostilla. Toinen osapuoli näkee suoraan, kuka häntä oikein lähestyy ja chatissa juttelu on paljon luontevampaa, kuin sähköpostilla.

Kolmantena esimerkkinä voisin käyttää Snapchattia, mikä on minulle keino jakaa elämäni turhiakin tapahtumia ystäville ja tutuille kuvien sekä videoiden muodossa. Tunnen kaikki snäppikaverini edes jotenkin oikeasti, enkä vain verkosta. Siellä on myös helppo räätälöidä, minkälaista sisältöä jaan vain lähimmille ystävilleni, mitä perheelle ja mitä kaikkien nähtäväksi. Se on oikeastaan henkilökohtaisin some-kanava mitä minulla on.

Tätä mahdollisuutta on hyvä hyödyntää, kun lähtee brändäämään itseään. Täytyy päättää, missä suhteessa jakaa mitäkin elämänsä osa-alueiden tapahtumia ja keksiä sopivimmat kanavat kullekin identiteetille. Tietysti on hyvä pitää tietyt henkilökohtaiset asiat erillään työasioista, mutta itse koen, että haluan olla mahdollisimman avoin kaiken tekemiseni suhteen. Erityisesti yrittäjän voi olla välillä haastavaa erottaa, milloin edes on töissä ja milloin vapaalla.

Minä verkossa

Kirjassa mainittiin, että välillä voisi olla hyvä katsoa, mitä omalla nimellä oikein löytyy verkosta. Minä olen onneksi aina ollut melko maltillinen somen päivittäjä, eikä Google-hausta löytynyt kovinkaan yllättäviä tuloksia. Kuvahaussa oli lähinnä entisen työpaikkani työntekijöiden kuvia, muutama kuva minusta ja joitain yläasteen aikaisia Ask.fm kuvia. Verkkosivuista löytyi some-kanavani, entisen työpaikkani kotisivut sekä Jyväskylän voimistelijoiden sivut. Olen siis helposti löydettävissä, mutta suoraan sanottuna aika mitäänsanomaton tyyppi noin Googlen näkökulmasta.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti