Brändää itsesi verkossa

Kirjoittaja: Iida Leskelä

9 huhtikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Haluan aloittaa tämän esseen kehumalla kirjaa rehellisesti maasta taivaaseen. Edellistä markkinointiaiheista kirjaa lukiessani turhauduin moneen kertaan siihen, että se päästi minun ajatukseni karkailemaan eikä saanut pidettyä minun mielenkiintoani yllä, vaikka yleisesti olen erittäin kiinnostunut oppimaan juuri markkinoinnista. Sain siitä vaivalla kirjaesseen kirjoitettua, johon en myöskään ollut yhtään tyytyväinen. Minua jopa harmittaa näin jälkikäteen myöntää, etten siihen esseeseen saanut purettua kunnolla turhautumistani. Ehkä turhautumiseni lopulta pääsi purkautumaan vasta nyt, kun olen jälkeenpäin kuullut myös muilta kirjan lukijoilta, ettei kyseisen eepoksen lukukokemus ollut helppo, eikä mieluinen. Ja siihen vielä boostiksi, tämä seuraava markkinointiin pohjautuva kirja ilahdutti minua heti ensimmäisestä sivusta alkaen. (Edellisen esseeni tästä huonommasta lukukokemuksesta löytää Esseepankistani nimellä Myyntikapina)

Kirjan kirjoittajat Aalto & Uusisaari yllättivät minut positiivisesti aloittamalla kanssani keskustelua heti ensimmäisillä sivuilla pohdintaan johtavilla kysymyksillä sekä puhuttelevilla havaintokuvilla. Heidän aloitteestansa, oli helppo alkaa käymään keskustelua myös itsensä kanssa ja keräämään kirjallista pohdintaa tätä esseetä varten.

Ensimmäinen isompi kokonaisuus kirjassa, joka herätti minussa pohdintoja omaa verkkokäyttäytymistä ajatellen, oli teksti motivaatiosta. Kirjassa lueteltiin neljä motiivia läsnäoloon ja toimiin sosiaalisessa mediassa, jotka olivat sosiaalinen media oman työn tukena, oman työn vaikuttavuuden lisääjänä, oppimisen lähteenä ja vaikutuspiirin laajentamisessa.

Lähdin miettimään omaa motiiviani toimia sosiaalisessa mediassa, koska sitä todella on. Viihdyn netissä ja sosiaalisessa mediassa aktiivisesti monia tunteja päivittäin. Varsinkin nyt koronarajoitusten aikana kaikki sosiaalinen elämä on siellä. Edellä mainituista läsnäolon motiiveista samaistun paljon kaikkiin. Alun perin se on ollut ehkä eniten juuri vaikutuspiirin kasvattamiseen liittyvää motivaatiota. Nyt sitten Tiimiyrittäjyyden taipaleella on korostunut myös sosiaalisen median tuki omassa työssä sekä oppimisessa. En halua, että sosiaalinen mediani täyttyy pelkästään tiimiyrityksen julkaisuilla, mutta se on kyllä erittäin suuressa osassa siinä mitä minun sivuiltani löytää.

Aktiivisin olen ehdottomasti Instagramissa, koska kuvilla on ihanampi kertoa. Viime aikoina olen myös tykännyt lisätä tekstin määrä. Olen haaveillut, josko aloittaisin blogin kirjoittamisen, sillä minulla alkaa tulvia oman puhelimen muistio pitkistä pohdinta- ja päiväkirjateksteistä. Joku pieni epäonnistumisen piru kuitenkin on saanut minut empimään jo pidemmän aikaa. Suurin epäily koskee sitä saanko ketään kiinnostumaan minun mietteistäni, tai onko minulla aikaa ja riittävää motivaatiota pysyä aktiivisena.

Sosiaalisessa mediassa epävarmuuden tunne on suuresti läsnä. Siellä sanomisiaan ja julkaisujaan täytyy harkita paljon pidempään, kuin kasvotusten. Yksi peruste siihen minun silmin on, että palautteen määrä on vähäisempää ja herkemmin tulee kritiikkiä. Kasvotusten palautetta saa heti sanojen lisäksi myös eleistä. Netissä olet vain arvailujen varassa, pitikö yleisösi oikeasti siitä mitä julkaisit juuri. Netin julkaisut ovat myös paljon pidempään näkyvillä ja paljon suuremmalle yleisölle kerrallaan. Siellä et edes saa aina tuotua asiaasi täysin niin kuin olet halunnut. Sinut voidaan helpommin ymmärtää väärin.

Kirjassa käytiin tätä epävarmuusasiaa ammattilaisen näkökulmasta, tai pikemminkin siitä, mikä epäilyttää, kun on aikeissa perustaa ammatillista verkkoidentiteettiä. Kirja listaa asioita, mitä mielestäni olisi hyvä ajatellakin, jos tähän haluaa ryhtyä. Tulisi miettiä, miten todellisuudessa aika riittää, koska ammattilaisena sinun tulisi säilyttää aktiivisuus koko ajan hyötyäksesi siitä mitään. Täytyy myös varautua negatiiviseen palautteeseen ja sisäistää tekijänoikeuslakien merkitys. Lisäksi sinun täytyy todella perehtyä ja vakuuttaa yleisösi tuomalla julkaisuihisi asiantuntijuutta. Itse pyrin parhaani mukaan aina etsimään faktat, ennen kuin julkaisen mitään.

Tässä kirjassa oli vaikka mitä mieleenpainuvia oppeja, joita aion hyödyntää vielä omassa sosiaalisen median tulevaisuudessa. Voisin lukea tuon jo heti uudestaan. Ehkä sieltä löytyisi vielä lisää kiinnekotia, joihin paneutua syvemmin.

 

 

 

You May Also Like…

Hubspotin implementointi

Uusien tapojen juurruttaminen tuppaa olemaan haastavaa meille ihmisille. Jokainen on varmasti tehnyt uutena vuotena...

Brändikäsikirja

Luin Pekka Ruokolaisen Brändikäsikirjan. Valitsin kirjan siksi koska en ollut ennen tiimiakatemiaa edes kuullut sanaa...

Heigan asiakkuudenhoitosuunnitelma

Heigalle on tehty vihdoin asiakkuudenhoitosuunnitelma (AHS). Vaikka asiakkuuksia ei vielä kauheasti ole, niin tämä on...

0 kommenttia

Lähetä kommentti