Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin

Kirjoittaja: Samuli Kaidesoja

11 joulukuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Ollis Leppäsen kirja liiketoimintasuunnitelma roskakoriin kertoo yrittäjyydestä mielestäni kiehtovasta näkökulmasta. Kirjassa priorisoidaan yrittäjyydessä ennen kaikkea ahkeruutta, asiakkaita ja tahtoa tehdä kaikki työt sata lasissa. Tähän kirjaan on koottu kuusi askelmaa kohti yrittäjyyttä, mitkä pohjautuvat omaan asenteeseen työntekoa ja mahdollisia vastaantulevia haasteita kohtaan.  Kuusi askelmaa kohti yrittäjyyttä ovat:

  1. Into
  2. Laita pääsi kuntoon
  3. Kirkasta oma juttusi
  4. Asiakastuntuma
  5. Unohda alussa kattava liiketoimintasuunnitelma
  6. Just do it!

Näistä askelmista olisi siis tarkoitus aloittaa matka kohti yrittäjyyttä. Helpommin sanottu totta kai kuin tehty, kuten monissa muissakin maailman asioissa. Mutta mitäpä yrittäjyys olisi, jos se olisi helppoa?

 

Into. Yrittäjänä sydämesi tulee sykkiä omalle jutullesi. Olet itse niin innoissasi siitä, että väistämättä alat tartuttaa sitä asiakkaisiinkin, sekä mahdollisiin työkavereihisi. Tässä vaiheessa hyvänä kysymyksenä on miettiä, että mikä yrittämisessä sytyttää? Minulla se on ehdottomasti mahdollisuus toteuttaa itseäni ja omia toimintatapojani vapaammin. Kun liekki yrittämistä kohtaan on sisälläsi syttynyt, se on vain ohjattava asiaan, josta olet innostunut. Seuraavaksi tarkistetaan mahdollinen asiakaskunta, ja innostava yritysidea on alkanut jo syntyä.

Innokkuus ajaa tekemään asioita tehokkaammin, koska into on sisäistä motivaatiota, joka on motivaation muodoista vahvin. Tässä hetkessä on vain oltava tarkkana, että into ei aja tekemään liikaa, koska silloin on vaarassa pään hajoaminen. Tällä bridgellä seuraavaan kohtaan.

 

Pää kuntoon. Yrittäjän tärkein pääkonttori sijaitsee omien korvien välissä. Tämän olen itsekin tässä tiimiakatemia-aikana konkreettisesti huomannut. Valtava into päästä tekemään asioita, mutta on oltava tarkkana burnoutin kanssa. Mikäli pääkoppa ei ole kunnossa, tehokas työnteko on merkittävästi haasteellisempaa, ellei jopa mahdotonta. Siksi omaa jaksamista ja omaa mielentilaa kannattaa priorisoida. Käytän itse tarkkaa vapaa-ajan menetelmää. Silloin kun olen vapaalla, niin se tarkoittaa, että olen todella vapaalla. Olen huomannut sen toimivaksi metodiksi itselleni.

Yrittäjänä menestymisessä rahaa, tavaraa tai aineellista pääomaa vieläkin tärkeämpiä pääomia ovat:

  • Inhimillinen pääoma (osaamisesi ja kokemuksesi)
  • Sosiaalinen pääoma (kontaktisi ja verkostosi)
  • Psykologinen pääoma eli yrittäjyysasenteesi.

Kun psykologinen pääoma eli asenne on kunnossa sekä työntekoa kohtaan, että vapaa-aikaa kohtaan, elämä alkaa rullata mallikkaasti. Hyvän psykologisen pääoman viereen voi rakentaa hyvän sosiaalisen pääoman, nämä tukevat toisiaan merkittävästi. Inhimillinen pääoma karttuu tekemällä ja opiskelemalla. Kun kaikki nämä pääomat ovat hyvällä pohjalla, tie yrittäjyyteen ja yrityselämään on hyvin auki.

 

Kirkasta oma juttusi. Alkuun et tarvitse mitään maailmaa mullistavaa ideaa. Riittää että sinulla on oma juttu, josta voit lähteä liikkeelle. Oman jutun löytäminen voi tapahtua vaikkapa näin: Mikä on juttu, jossa olet jo kerännyt osaamista ja kokemusta? Mitä juttua tekemällä voisit ajan myötä nousta huipuksi omalla alallasi? Innostaako ja motivoiko kyseinen juttu sinua? Kun olet löytänyt jutun, joka vastaa positiivisesti edellisiin kysymyksiin, siinä on jo todella hyvä pohja lähteä liikkeelle.

Kärsivällisyys on tässä tärkeää. Kirjassa Leppänen kirjoittaa ”konttaa ensin, nouse sitten ylös”. Tällä tarkoitetaan, että älä saman tien lähde tavoittelemaan kuuta taivaalta. Itse käytän tiimiakatemialla pieniä askeleita kohti pienempiä tavoitteita, jotka hitaasti menevät kohti isompaa tavoitetta. Tämä ajatusmalli ehkäisee ainakin liiallista stressiä omalla kohdallani. Pieniä askeleita ja välitavoitteita matkalla kohti isompaa tavoitetta.

 

Asiakastuntuma. Yrittäjyys lähtee tietysti liikkeelle itsestä, mutta sen ylläpitämiseksi tarvitaan asiakkaita. Asiakkaat takaavat yritystoiminnan kasvun ja pitkäkestoisuuden. Siksi asiakkaan tarve on yritysideaa luodessa otettava vahvasti huomioon. Mitä hyötyä on luoda yritys, joka ei vastaa mihinkään asiakkaiden tarpeisiin? Ei mitään. Toimiva yritysidea ottaa huomioon sekä oman intosi ja oman juttusi, että asiakkaan tarpeen, yrityksessä on kasvupotentiaalia.

Paras tapa yrityksen kehitykseen on tehdä se yhdessä asiakkaiden kanssa keräämällä asiakaspalautetta sekä ottamalla huomioon asiakkaiden mielipiteet, ja yhdistämällä niitä omiisi. Myös omien mielipiteiden ja toimintatapojen kyseenalaistaminen asiakaspalautteen perusteella auttaa varmasti kehittämään yritystoimintaa. Kuten yritysmaailmassa tavataan sanoa, ei yritystä ilman asiakkaita.

 

Unohda alussa kattava liiketoimintasuunnitelma. Pitkän liiketoimintasuunnitelman sijaan oleellista yrityksen alkuvaiheessa on valita toimivin liiketoimintamalli. On olennaista löytää sellainen toimintamalli, jolla saat nopeimmin tuntuman markkinaan ja pääset testaamaan omaa yritysideaasi asiakkailla mahdollisimman nopeasti, ilman turhia välivaiheita.

Yrityksen liiketoimintamallin ytimen muodostavat seuraavat kysymykset:

  • Kuka on asiakkaasi?
  • Mitä arvoa ja hyötyä tuotat asiakkaalle?
  • Mistä asiakas maksaa ja miten?

Asiakastuntuman kautta asiakaskohderyhmä on määritelty ja asiakkaan tarpeet tunnistettu. On tärkeää luoda näihin kysymyksiin perustuen asiakkaalle mahdollisimman helppo päätöksentekoprosessi, perustuen hyviin perusteluihin koskien kahta alimmaista kysymystä. Asiakkaan on päästävä helpolla, ja hänelle on tarjottava selkeä vastaus kahteen alimpaan kysymykseen. Kun asiakkaalle on kyetty selvästi ilmaisemaan mitä arvoa ja hyötyä yrityksesi tuottaa hänelle, ja mistä asiakas maksaa ja miten, kaupanteko on varmasti lähellä.

 

Just do it. Yrittäjän tärkein vaihe. Kun kaikki aiemmat vaiheet on huomioitu ja pohja on hyvä, seuraa hyppy todelliseen konkretiaan, eli yrityksen perustaminen ja todella tekeminen. Tekeminen vaatii rohkeutta ja päättäväisyyttä sekä ahkeruutta. Mutta pitämällä tässä reflektiossa aiemmin esille tulleet asiat kunnossa, onnistuminen on hyvinkin mahdollista!

Itse ainakin opin tästä kirjasta merkittävästi uusia huomioon otettavia asioita, kun lähden lähestymään yrityselämää. Aion ottaa kopit ja opit mukaani tästä kirjasta, ja hyödyntää niitä sekä tiimiyrityksen pyörittämisessä tiimiakatemialla että työelämässäni tulevaisuudessa. En ole vielä löytänyt 100% oman innon kohdettani tai omaa juttuani, mutta en yhtään epäile, etteikö sitä löytyisi. Kun se löytyy, aion käyttää näitä kuutta yrittäjyyttä kohti vievää askelmaa, kun lähden edistämään omaa juttuani!!

You May Also Like…

Inspiroitunut

Inspiroituneena olen innostunut ja valmiina luomaan uutta. Näen, kuulen ja aistin uusia ideoita, kehitettävää tai...

VIHERPESUOPAS

Viherpesuopas - Jani Niipola, Antti Isokangas ja Riku Vassinen Löysin Nextorystä tänä vuonna (2022) julkaistun...

100 faktaa myynnistä

Toinen vuosi tiimiyrittäjänä tiimiakatemialla alkoi nyt syksyllä ja päätin ensimmäiseksi kirjaksi lukea Andrei...

0 kommenttia

Lähetä kommentti