Kuormittavat ajatusmallit ja niiden voittaminen

Kirjoittaja: Anna Rautanen

13 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Spotlight

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jaana Hautala (puhuja)

Teoriapisteet: 1

Spotlight (Jaana Hautala 7.10.2021)

Olen miettinyt viime aikoina kuinka paljon oma olemukseni, ja siihen johtavat ajatukseni ja tunteeni vaikuttavat työhöni ja ympärilläni oleviin ihmisiin. Olen oivaltanut, että muuttamalla itseäni, minulla on mahdollisuus muuttaa ympäröivää maailmaa. Olen nähnyt tämän positiivisessa valossa – mutta olen herännyt myös ajattelemaan, miten pienet, negatiivisuuden ja kriittisyyden sisäiset äänet voivat heijastaa voimakkaankin tuhoavan perhosefektin ympärilleen. Tämä ei koske vain henkilökohtaisia ihmissuhteita, vaan erityisesti myös työympäristössä tapahtuvia kohtaamisia ja suhteita kollegoiden ja asiakkaiden kanssa.

Miten voisi siis kääntää ajatusmallit sellaisiksi, että ne rakentavat hyvää vuorovaikutusta ja kasvattavat turvallista ilmapiiriä? Ensinnä on tärkeää pysähtyä omien ajatustensa ja tunteidensa äärelle – ja miettiä, mistä ne todella kumpuavat. Jotta voit johtaa itseäsi ja ympärillä olevia ihmisiä parhaalla mahdollisella tavalla (johtaen toivottavasti hyviin lopputulemiin), tulee sinun ensin ymmärtää omaa toimintaasi ja omia mielenmalleja.

Kuormittavat ajatusmallit

Jaana Hautala (2021) esitteli luennollaan, miten kuormittavat ajatusmallit kuten liika suorituskeskeisyys voi näyttäytyä toiminnassa armottomuutena, kriittisyytenä, syyllistämisenä ja selittelynä ja miten suorituskeskeiset tavoitteet ja toiminta voidaan kääntää kasvua johtaviksi (ratkaisukeskeisyys, itsemyötätunto, positiivisuus ja joustavuus).

Itse olen elämässäni aina pyrkinyt ottamaan muut huomioon – vähän liikaakin ja taasen vähätellyt omaa toimintaani, omia vahvuuksiani ja ollut liiankin nöyrä ja myötäilevä. Se on kuitenkin ollut vain jonkinlainen turvaverkko, puolustusreaktio eikä lainkaan luonteelleni ominaista toimintaa. Tämä ristiriita on aiheuttanut sen, että minusta on tullut liiankin suorituskeskeinen ja pyrin saamaan aina hyvää tulosta aikaan, jotta voin näyttää hyvää esimerkkiä muille ja asettaa jonkinlaisen riman tavoiteltavalle ihannetyöskentelylle. Tämäkään ei ole minulle luontaista. Todellisuudessa rakastan löytää ratkaisuja haastaviin tilanteisiin, antaa ja ottaa hieman löysääkin arjessa, pohjavireeni on varovaisen optimistinen ja pystyn joustamaan tilanteessa kuin tilanteessa. Nämä parhaat puoleni ovat vain hautautuneet liian suurien tavoitteiden, suorituskeskeisyyden ja liian venymisen taakse.

Ajattelen, että omassa toiminnassani olen päässyt tilanteeseen, jossa tiedostan omat haasteeni ja nyt on aika tehdä asialle jotain – ellen sitten halua ajautua uraputkeen ja uupua loputtomien paineiden ja vaatimusten alle. Hautalan (2021) luennolta minulle jäi mieleen, että omia ajatuksiaan kannattaa todella kuunnella – jos huomaa, että ajatusmallit alkavat olla rakentamattomia, tulee asettaa uusi fokus ajattelulle. Näin voi eräänlailla harhauttaa omaa mieltään ajattelemaan uusilla, vaihtoehtoisilla tavoilla ja sitä kautta löytämään rakentavampia ratkaisuja ja ajatuksia tilanteeseen. Tällaisessa toiminnassa on kyse mielen muotoilusta – siinä pyritään tuhoamaan kaikki negatiiviset ajatukset (Hautala 2021).

Minäpystyvyys ja mielikuvaharjoittelu

Kun perusteet on hallussa ja tiedostat, mitä ajattelet ja tiedät, miten katkaista negatiiviset ja rakentamattomat ajatuskehät – on aika mennä eteenpäin. Nyt on aika opetella näkemään ja tunnistamaan oma todellinen potentiaali. Ajatella, ”Minä pystyn!” (Hautala 2021).

Minäpystyvyyttä voi kasvattaa hankkimalla onnistumisenkokemuksia, nostaa niitä ja elämän ja arjen huippuhetkiä esille (Hautala 2021). Kun tiedostaa omat haasteet ja omat vahvuudet, on helpompaa hypätä tuntemattomaan ja uusiinkin tilanteisiin ja löytää lisää mahdollisia onnistumisen paikkoja.

Taustalla voi olla myös jännittämistä, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ahdistusta, masennusta tai muu toimintaa ohjaava ajatusmalli tai sairaus, jolloin apuna voisi käyttää myös mielikuvaharjoittelua. Voit valmistautua tilanteeseen etukäteen käymällä kohta kohdalta läpi, mitä tilanteessa tulee todennäköisesti tapahtumaan, miltä tuossa paikassa näyttä, miltä siellä tuoksuu ja miltä se tuntuu. Hyvät ohjeet ja lisää tietoa aiheesta löytää Lauri Järvilehdon kirjasta Tee itsestäsi mestariajattelija. Luin kirjan vastikään ja mielestäni siellä oli hyvin teoriaa ja käytännön ohjeita, miten voit koulia ajatuksiasi ja toimintaasi joustavampaan suuntaan.

Loppusanat

Omien ajatusmallien tiedostaminen ja minäpystyvyyden harjoittelu on yksilötasolla erittäin tärkeitä asioita, joihin kiinnittää huomiota. Oma kyvykkyys toimia parhaalla mahdollisella potentiaalillaan heijastuu suoraan myös ympärillä oleviin ihmisiin ja työmaailmassa omaan tiimiisi tai työyhteisöösi. Näiden asioiden kanssa ei tarvitse olla kuitenkaan yksin, vaan tiimi tai muut ihmiset voivat myös tukea yksilön kehitystä matkallaan kohti omaa potentiaaliaan. Sanoittaminen, toisen onnistumisten nostaminen, palautteenanto ja tsemppaaminen ovat hyviä keinoja tukea yksilöä omalla kasvun polullaan.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Yuval Noah Hararin teos 21 oppituntia maailman tilasta herätti valtavasti ajatuksia ja kiinnostusta. Kirjassa...

Markkinointi boksin ulkopuolelta

Tällä hetkellä olemme käynnistämässä yhteistyötä asiakkaan kanssa ja he tarvitsisivat meiltä muun muassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti