Koulutuspäivä 19.1

Kirjoittaja: Emilia Ahonen

25 tammikuun, 2022

Lähdeteos: Koulutus

Lähdeteoksen kirjoittaja: Toni Hämäläinen, Hanna Inkinen & Jenna Mattjus

Teoriapisteet: 1

Kouluttautumis- päivä

19.1 Pääsimme etuoikeutetusti koko Sentian voimin viettämään koulutuspäivää, kun Toni Hämäläinen, Jenna Mattjus ja Hanna Inkinen laittoivat viisaat päät yhteen ja kasasivat meille mahtavan koulutuspäivän. Päivän teemana oli työntekijäkokemus, asiakaskokemus, kohtaamispisteet ja myynti. Päivän jälkeen pää oli täynnä erilaisia inspiroivia ajatuksia ja ideoita siitä, mihin me Sentian kanssa voitaisiin mennä. Kirjoitin päällimmäisiä oppeja päivästä ylös.

Ensimmäinen osio

Meille jo yleensä ala-asteelta asti toitotetaan sitä, miten pitäisi miettiä tavoitteita tai miettiä sitä, mitä kohti ollaan menossa. Toisille se syy on todella itsestäänselvyys ja toisille se ei meinaa millään olla selkeä. Uskon kuitenkin itse siihen, että jokaisella meillä on sisimmissään pieni visio siitä, mikä se oma WHY- on. Jokaiset valinnat, päätökset ja ajatukset elämän aikana pohjautuvat sille omalle WHY:lle eli sille, mitä kohti mennään. Koulutuksen ensimmäisessä osiossa pohdittiin sitä omaa WHY:tä ja mikä on osuuskunta Sentian WHY. On hyvä oppia sanottamaan sitä, miksi osuuskuntamme toimii ja miten se näkyy yhteistyökumppaneillemme sekä ylipäätänsä yhteisöissä. Emme voi kuitenkaan pelkästään miettiä sitä muiden takia, vaan myös itsemme takia, koska mission on oltava yhtä kirkas ja varteenotettava jokaiselle tiimiläisemme. Missio ja WHY- tulee olla kirkkaana ja selkeänä jokaisen meidän sisällämme, koska silloin motivaatiota on helpompi pitää yllä, kun jokaiselle on selkeänä se, mitä kohti mennään.

Omistamme jokainen kuitenkin myös oman WHY:n ja tämän takia on tärkeää puhua näistä, jotta jokainen tiimimme liike on toisiamme tukevaa.  Tiimissämme yksi iso rikkaus on se, että olemme jokainen erilainen ihminen ja täten ollen jokaisella meillä on eri asiat, mitä tarvitsee kehittyäkseen ja tunteakseen tiimiin kuulumisen. Tästä saimmekin loistavan treeni aiheen, kun voisimme kevään tulevissa treeneissä käsitellä sitä, mitä jokainen meistä tarvitsee olevansa onnellinen.  Osuuskuntamme toiminta on siis suunnattava ja muotoiltava siihen suuntaan, että jokaisen siihen kuuluvan jäsenen toiminta täydentyy osuuskuntamme toimesta.

Toinen osio

Koulutuksen toisessa osiossa lähdimme pohtimaan kohtaamispisteitä. Siinä ensimmäisen tehtävän aikana, kun tuli lueteltua, mitä eri kohtaamispisteitä meillä on tiiminä ja yksilöllisesti niin tuli jokaisen meistä huomattua, miten paljon niitä onkaan. Eli on sanomattakin selvä, että kohtaamispisteisiin on panostettava. Meidän tulisi voittaa asiakkaat puolellemme jo tässä vaiheessa, koska helpotamme ostoprosessia. Kohtaamispisteet vaikuttavat mm. yrityksen brändiin ja ostoprosessiin.  Yritykset laativat itselleen strategian ja brändin, joka markkinoinnin avulla yhdistetään. Jos haluamme voittaa asiakkaan jo puolellemme kohtaamispisteessä täytyy meidän näkyä niin, kuin yrityksemme on. Eli markkinoinnin avulla pystytään personoimaan yrityksen näköistä sisältöä.

Käsittelimme myös sitä, miten tulevien, jo olleiden ja menneiden asiakkaiden kanssa jatketaan muistijäljen jättämistä. Projektin tai muun yhteistyön jälkeen on todella tärkeää pyytää referenssiä, jotta jo ensi kohtaamisessa uusien asiakkaiden kanssa voitamme heidät puolellemme. Keskustelimme siitä, miten aiomme jatkossa pitää yhteyttä verkostoomme ja missä kanavissa ne olisivat. Jenna toi myös esille personoidun vuosikellon, missä oli hyvää vinkkiä siitä, miten me voisimme jaottaa vuotta, jotta strategisesti nostaisimme näkyvyyttämme.

Yksi tärkeimpiä pointteja tästä osiosta jäi mieleen se, että jo asiakasprofiloinnissa tai kohderyhmien päättämisessä tulee vaan kuvailtua kohderyhmää, mutta pitäisikö meidän oikeasti miettiä, mitä nämä kohderyhmäläiset tarvitsevat tai, mitkä ovat heidän triggerinsä?  

Kolmas osio

Kolmannessa osiossa pääsimme kuulemaan myynnin salaisuuksia. Toni kertoi heti alkuun meille keissin, jossa oli voittanut suuren kaupan käyttäen oma-aloitteisuutta, vaivaa ja aitoa asiakkaan tarpeen tutkimista. Tämän jälkeen muodostimmekin vähän hahmotelmaa, millainen on hyvä myyjä. Itse kuvailin hyvää myyjää: oma-aloitteisena, rohkeana, positiivisena ja nälkäisenä. Kävimme läpi 8-kohtaisen myyntiprosessin askel askeleelta ja toimme yhteen meidän mielestämme tärkeimmät tehtävät jokaisesta kohdasta. Itse esimerkiksi pidän tärkeänä muistuttaa tapaamisesta ja aiheesta, jotta pohjustan jo ensivaikutelmaa. Tämän jälkeen on tärkeää selvittää asiakkaan oikea tarve/triggeri ja iskeä juuri siihen. Täytyy nostaa myös se, että jokainen steppi on yhtä tärkeä siihen, että asiakasta viedään ammattimaisesti eteenpäin. Myynnin tavoitteena kuitenkin on juuri asiakkaan auttaminen ja tämän takia asiakaskokemus on todella tärkeä, koska hyvin koettu asiakaskokemus voi avata puskaradion kautta heti 10 uutta kauppaa. Eli oikeasti hyvä valmistautuminen ja ennakkotyö on elintärkeä. Ei voi muuta, kun toistaa hyvää sanontaa kun” hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”.  Mielestäni myynnin boostina toimii se, että aina tekemällä jonkun pienen ekstran tai yllättämällä asiakkaan vielä vähän paremmin saadaan pitkäaikaisia kumppaneita.

Koulutus päivä oli kaiken kaikkiaan todella onnistunut. Jokainen osio tuki toisiaan ja siitä tykkäsin, että ne oli personoitu meidän ongelmien mukaan. Järjestys ja tauotus toimi hyvin.  7 h on kuitenkin pitkäaika, mutta oikeanlaisella aikatauluttamisella päivä meni tosi sutjakkaasti.  Uutta tietoa tuli paljon sekä myös ajateltavaa. Jokainen meidän tiimistämme sai varmasti paljon uusia ideoita omaan sekä tiimin kehittämiseen.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti