Kestävä markkinointi

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg, Riku Mattila

Teoriapisteet: 2

Kestävä markkinointi – kirja on ilmastonmuutosopas brändeille. Päätin lukea tämän kirjan, koska toivoin saavani uutta näkökulmaa markkinointiin ja sitä todella sain. Tajusin myös, kuinka vähän entuudestaan tiesinkään ekologisuudesta ja kestävyydestä, etenkin markkinointiin liittyen. Puolet kirjasta saattoi mennä hieman ohi korvien koska aihe on tosiaankin kohtalaisen vieras, mutta pyrin kiteyttämään tähän reflektioon päällimmäiseksi mieleeni jääneitä ajatuksia. 

Tähän asti markkinointia on johtanut globalisaatio ja digitalisaatio, mutta nyt ilmastonmuutos ja sen torjunta on seuraava megatrendi, joka nousee ylivaltaiseksi vaikuttajaksi. Ilmastonmuutos vaikuttaa kaikkeen, myös markkinointiin.

Onnistuneen ja vastuullisen markkinoinnin tavoittelemiseksi on syytä hypätä tulevaisuuteen kaikilla osa-alueilla, etenekin kestävyydessä. Pitää pohtia miten luomme kasvua ja uutta taloudellista hyvinvointia planetaaristen rajojen sisällä. Tämä vaatii pitkäjänteistä brändin vahvistamista muuttuvassa maailmassa. Suomi on tavoittelemassa hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä ja kestävä markkinointi toimii matkakumppanina tähän muutokseen.  Markkinoijien onni on, että muutoskyvykkyys on tai ainakin pitäisi olla rakennettuna syvälle heidän selkäytimeensä.

Toinen kysymys onkin, että miten menestyksekkäitä brändejä rakennetaan maailmassa, jossa kuluttamista kuuluisi vähentää, tavaroiden omistamista puntaroida ja rajallisten resurssien käyttöä tehostaa. Tärkeää on siis pohtia keinoja, kuinka brändin arvoa voidaan kasvattaa ilman planetaarisen kuormituksen kasvattamista. Globaaleja arvokkaita brändejä ei rakenneta pelottelulla, vaan markkinointi perustuu vaikuttamiseen ja vakuuttamiseen.

Kirjassa esiteltiin kestävän markkinoijan ilmasto to do – lista, jossa suositeltiin pohtimaan seuraavia kysymyksiä:

  • Mikä on yrityksenne ilmastonmuutosstrategia?
  • Mitä ainutlaatuista ilmastonmuutososaamista yrityksellänne on? Oletteko yksi ongelmista, sopeutujista vai ratkaisijoista?
  • Ovatko yrityksenne päästövähennyssuunnitelma yhdenmukaisia Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden kanssa?
  • Miten ilmastonmuutos vaikuttaa brändiimme?
  • Mikä on brändin markkinoinnin hiilijalanjälki? Onko kompensaatio- ja leikkaussuunnitelmaa?

Siinäpä liuta kysymyksiä, joihin ainakin itse en osaisi tällä hetkellä vastata, mutta toivottavaa on, että näiden pohtiminen olisi arkipäivää lähitulevaisuudessa. On tärkeä olla selkeä strategia ilmastonmuutoksen kanssa painimiseen, sekä kykyä katsoa myös pitkälle tulevaisuuteen. On hyvä tehdä niin lyhyitä kuin pitkäkestoisiakin tavoitteita ja seurata niitä aktiivisesti.

Brändit ovat suuressa asemassa, kun alamme tarkastelemaan sitä, että ketkä johdattavat maapallomme kohti kestävämpää kulutusta. Markkinoijien on ymmärrettävä oma vaikutusvaltansa ja vastuunsa ja osattava käyttää sitä oikein. Aivan tavallisestakin brändistä voi tulla ilmastobrändi oikeiden tekojen, valintojen ja kestävän markkinoinnin kautta.

Tärkeintä on kuitenkin muistaa että, yritysten tulisi olla luomassa itse uusia ratkaisuja ilmastonmuutosta vastaan eikä ratsastaa sillä mikä tällä hetkellä on trendikästä ja tätä kautta olla osana muokkaamassa tulevaisuuden markkinointia. Voimme kaikki osiltamme vaikuttaa parempaan ja kestävämpään tulevaisuuteen, olet sitten kuluttajan, markkinoijan tai brändin luojan kengissä.

Henna Lehtonen | Osuuskunta Hohke

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti