Kestävä markkinointi

Kirjoittaja: Aulis Mertaniemi

13 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg ja Riku Mattila

Teoriapisteet: 2

Luin tämän kirjan, sillä koen olevani hieman hukassa markkinoinnissa ja toivoin tämän kirjan auttavan tai opettavan minua siinä. Myös ekologisuus ja vastuullisuus ovat nostaneet arvoaan ihmisten silmissä markkinoinnissa. Nämä arvot ovat itselleni hieman tuntemattomia, joka ehkä hieman hävettääkin itseäni. Pienillä asioilla kuintekin voi saada isossa kuvassa muutoksia aikaan.

Kestävä markkinointi kirja käsittelee ilmastonmuutosta sekä markkinointia. Koen että kirja ei oikeastaan antanut minulle paljon eväitä markkinointiin ja se oli jostain syystä myös jopa tylsääkin luettavaa. Ehkä vika on minussa, etten saanut paljoa kirjasta irti. Aihe oli mielestäni kiintoisa, sillä ilmastonmuutos ja kestävä kehitys ovat tällä hetkellä yksiä suurimpia puheenaiheita yritysten sisällä ja heidän julkissivun näkyvyyden kannalta todella tärkeitä. Nykyään on trendaavaa omistautua ekologisille arvoille ja se nostattaa yritystä todella paljon asiakaskunnan silmissä. Nämä asiat saivatkin minut miettimään oman tiimin arvoja ja näkyvätkö nämä ilmastoasiat meidän tekemisessämme? Eivät välttämättä kovin vahvasti näy tällä hetkellä, mutta uskon, että tulevaisuudessa näkyvät.

Yritystenkin on nykyään tarkkailtava paljon omassa toiminnassaan millaiset ympäristövaikutukset heidän toimillaan on ja tämä pitäisi tuoda selkeästi myös kuluttajille esille. Tietenkään kaikkea mitä lukee ja näkee ei voi täysin sokeasti luottaa, koska nykyään brändit haluavat hioa omaa kuvaansa kaikista parhaimman näköiseksi. Esimerkiksi meikki brändit, jotka valehtelevat moraalittomasti omilla nettisivuillansa olevansa ”cruelty-free”, eivätkä mainitse myyvänsä tuotteitaan Kiinassa, joka edellyttää eläin testejä, jotta niitä voi myydä sekä tuottaa Kiinassa. Isona esimerkkinä tästä on Maybeline. Asioihin on tämän takia todella perehdyttävä. Kirjasta lainaus ”ilmastonmuutoksen suurin vaara ei piile asioiden tekemättömyydessä. Suurin vaara piilee siinä, että luodaan harhaanjohtava vaikutelma siitä, että asioita tehdään.” Mielestäni tämä kiteyttää todella hyvin esimerkkini.

Yrityksissä asiakas tulee jatkossa olemaan yhä todennäisemmin tietoinen valinnoistaan ja niiden vaikutuksista. Yritys ei tule toimimaan ilman asiakkaita ja sen takia pitää huomioida ihmisten muuttuvat arvot hyvissä ajoin. Ilmastonmuutos on varmasti vaikuttanu monen kuluttajan arvoihin ja jotta heidät saisi asiakkaiksi pitäisi arvojen kohdata hyvin. Markkinoinnilla on tässä suuri painoarvo, sillä se arvottaa sitä, mikä on asiakkaan näkökulmasta hänen tarpeensa huomioiden oikeasti tavoittelemisen arvoista ja mikä ei. Myös läpinäkyvyys on yritysten keskuudessa kasvava ja kantava voimavara. Läpinäkyvyys on tärkeää niin yrityksen sisällä kuin yritykseltä ulospäinkin. Kuten kirjassa sanotaan, ”Tänään ne, jotka jakavat, voittavat.”  

Kuten aikaisemmin mainitsinkin Heigan arvoista ei välttämättä vielä tämmöinen ekologisuus näy vahvasti. Uskon Sonjan ottavan näistä asioista kyllä vahvat otteet, sillä hänen arvoissansa näkyy vahvasti luonnon läheisyys. Hän on kuitenkin seuraavan vuoden meidän markkinointi päällikkömme.

Omissa projekteissani ei juurikaan tämmöiset aiheet näy, mutta esimerkiksi olen ajatellut markkinoida meidän graffitin poistoa seuraavalla tavalla: ”Jokaista poistettua graffitia kohden istutamme yhden puun.” Tämä varmasti herättää monissa ihmisissä kiinnostusta meidän projektia kohtaan ja täten nostattaa mahdollisesti kysyntää. Tämä voi tuntua monelle pieneltä asialta, mutta en usko, että mihinkään maailmaa mullistaviin tekoihin ei suomen mittakaavalla pysty. Toki voimme näyttää esimerkkiä muulle maailmalle kohti puhtaampaa tulevaisuutta. Olen myös vähentänyt auton käyttöä ja kävellyt melkein joka paikkaan. Pienistä puroista syntyy joki ja uskon tämänkin pitävän näissä asioissa paikkansa.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti